Eureka Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Ja, er det ikke kjekt å bo i båt!! Jeg har bodd i min i 16 dager nå...tror jeg. Er bare innom leiligehten for å mate fiskene og vaske klær. Det med strekkfiskene og kontramutter er vel for å hindre at de skrur jeg ut? du får ikke satt i en saksesplint? det skal vel holde den på plass. Det er vel et hull i enden av den delen som skrues inn i midtdelen av strekkfisken. Der er det plass til splint som låser av. Det opplegget du så mellom bom og mast er for å holde masten nede eller slippe ut. Du kan da regulere om du vil lage en pose ut av seilet eller flate det ut. -kanskje ikke helt riktig forklart men det er noe slikt. En mer moderne løsning er vel det som kalles rodkick? da er det en gassdemper med fjer i stedet for tau. brukes i følgende tilfelle...tror jeg :) : har du vinden rett bakfra vil du gjerne slippe storseilet/ bom en del ut. For å hindre at bommen løfter seg og seilet blir som en pose, som igjen gjør at bomen trekker seg selv inn mot senter, strammer du der forran for å holde bommen nede og samtidig holde den ut til siden. Dersom du ikke har fått helt oversikt over om alle dekksgjennomføringer er helt tette, eller har funnet noe utett, så anbefaler jeg deg å feste noen plastposer eller lignende rundt dette for å hindre vann inn i løpet av 18 dager. Men om du er en av de heldige som har en potte tett båt i dekk, den er jo tross alt en gammel dame, så kan du jo slappe av. :) kabelen til lyskilder i masten må henge med en liten bukt ned før dekkskontakt eller gjennomføring. Kan spare deg for vanninntrengning. Ellers er det fuktigere luft på denne tiden av året enn ellers så puter må løftes og en fuktsluker eller to er fint. Forøvrig har jeg en tråd gående hvor jeg har laget ribbebunn til senga mm. Det anbefales på det sterkeste å lage det om det ikke allerede er på plass. Skal dere bo mye i båten vil dere oppleve fuktig og muggen madrass etter noen uker med dårlig lufting under. Jeg berget madrassen i siste liten. Ellers anbefaler jeg bruk av gjennomsiktige plastkasser til oppbevaring av klær. Redigert 7.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ok, da kaller vi det "pynt" foreløpig, så kan jeg prøve å stramme og slakke litt senere, når jeg har fått lært "basics". Er ikke plass til noe splint i strekkfiskene nei, derfor jeg var interessert i denne metoden med tape, evt kontramuttere om det er en bedre løsning, blir vel litt tungvint. Følger med i tråden din og snapper opp tips. Det lekker i taket et sted, men jeg vet ikke hvor, for det samler seg tydeligvis opp og kommer ut gjennom et hull, dette har riktignok skjedd kun en gang, og det regnet veldig mye(etter østlandsstandard), samt at det lekker i vinduer i forpiggen. Som et resultat av dette har vi flyttet ut av forpiggen, og legger heller ned bordet i dinetten, der er det romsligere, luftigere, tørrere, og bråker mindre når det regner. Om fruen er sur legger jeg meg i stikkøya eller på gulvet. Har ttt ut alle puter fra køyene og lagt i dinetten når jeg reiser vekk, samt rullet opp og stuet unna gulvteppet. Så bør kunne gå over med en klut om det har lekket noe mens jeg har vært vekk, og være ferdig med det. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Vet du om det er sandwich-konstruksjon rundt vinduene? -eller er det enkeltlaminalt glassfiber? Om det er førstnevnte så ville jeg nok prøvd å stoppe ytterligere vanninntrengning så fort som mulig. Lekker det inn vinduet så lekker det sikkert inn i laminaltet av en eller annen trekjerne også. Og det er ikke bra. tape og heldekkende plast fra utsiden er vel midlertidig løsning. finnes noen ubehagelige tråder om råtten balsakjerne rundt vinduer her på forumet. Er det enkeltlaminat så er du berget og har en tettejobb med butyl-tape foran deg. -eller hvordan det nå er bygget opp i karmen. Jeg har kommet frem til at jeg har enkeltlaminat på den vertikale delen rundt vinduene. ser solskinnet gjennom glassfiberen på en god dag. Har ingen lekkasje der uansett, men diverse rekkestøtter som gir meg litt jobb fremover. Kjekt å følge din tråd også. Vi er jo i samme sko...eller båt.. ettersom vi begge er like blodferske i seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Det vet jeg ikke, og det har jeg ikke tenkt over. Det skal undersøkes snarest. Hadde neppe turt å engang kjøpe seilbåt om det ikke hadde vært for båtplassen og hjelpen jeg får her. Og det er ålreit med andre i samme båt, selv om du muligens har lest deg litt mer opp en hva jeg har Jeg er på godt og vondt et teskje-menneske, har med årene lært meg(etter mange feil) å frykte det jeg ikke kan, bedre å spørre litt dumt avogtil, så lærer man. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
cheetah Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 (redigert) Gratulerer med båtkjøp:-) vurderer selv en leisure 23 med 9'9hk påhengs Her i Hordaland til 36k vurderer også en robber IIIe som ligger til 40k. Redigert 8.Juni.2012 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Takk, vurderte selv en som lå der oppe, men så dukket det opp en nærmere. Er veldig imponert over båten sålangt. Vær obs på lekkasjer i vinduene, samt sprekker rundt innfestingen til kjølen og under mastefot, det har jeg sett på flere av disse.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 (redigert) Sender en liten hilsen fra Hellas, er nå på Naxos, kom med ferje fra Folegandros(før det har vi vært i Piraeus og på Sifnos) istad, og nå venter vi på ferje til favorittøya Amorgos. Artig med mye ferjefarring for en båtentusiast, og selv om savnet etter seilbåten er stort får vi stilt noe av sulten med litt "Sailboatspotting" i de forskjellige havnene. Drømmen er å få seile her nede en gang, selv om meltemi'en kan være brutal. Forhåpentligvis finner vi på et navn til seilbåten mens vi er her nede, mye kreativitet i et glass ouzo, vet dere. God sommer til alle på baatplassen, tusen takk for all hjelp med seilbåten slanger, og ikke møl med å komme å hilse om dere skulle treffe på vår lille gule Leisure i sommer. Redigert 14.Juni.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.