Jump to content

Sommertur 2005?

Krapyl

Recommended Posts

Nei ikke på de plassene.

Og i dag snør det her borte i vest, så planleggingen for hvor vi skal er ikke påbegynnt.

Lurer mest på hvor og når vi får god været.

Tidlig eller seit som de siste årene. Har en magefølelse for at den kommer tidlig i år.

Vi får se

Det er ikke lange turen over til Danmark

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Håper på Telemarkskanalen iår vi . Men du veit ,også skal ferie stemme til alle osv . Vi er kansje 3 båter med store og små som skal dra anntagelig på den værste tia ,2 siste ukene i juli . Men pytt pytt , er det kø så er det vel sammling før slusa og litt grillmat så går det også vel . Aldig vært der før så håper at vi klarer det iår , trur høvdingen sa at vi skulle reise aleine vis det ikke gikk med dem andre og ferien .Så det ser jeg fram til og gleder meg ,ikke lenge til ;)

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

heisan!

j har ikke vært der med båt, men vi har feriert ved ebeltoft de 10 siste årene og har da vært ved øer maritime ferieby, som ligger syd for ebeltoft ca 2-3 km øst for ferjeterminalen hvor det går ferjer til bl.a skjellands odde.

dette er et oppdemmet område hvor ca 200-300 ferielieiligheter er fordelt på 7 øyer med en hovedøy hvor det restauranter, pub, kro, ålerøkeri kolonial etc. etc........

perfekt sted å feriere enten med bil eller du kan være gjest med egen båt.

denne blir da sluset inn gjennom en kanal fra havet (høydeforskjell ca 1,5 m) og d tar ca 10-15 min.

som gjest i havnen har du tilgang til strøm, vaskemaskiner kokemuligheter, dusj, svømmehallen, og d er til og med en storidrettshall man kan bruke som gjest. dette stedet anbefales på det sterkeste.

se bildet under og søk på danlan og gå inn på ebeltoft så finner du mere info om stedet.

med vennlig

firefighter

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3808/picture2.jpg

Redigert av firefighter (see edit history)

Et tips til Krapryl er å bestille de fine havneguideme fra Sejleren's. Reklamefinansierte gratisblekker, men du må betale litt for å få dem tilsendt. De er de verdt.

Selv har jeg ikke vært på de kanter, men derimot på Københavnsiden. I og for seg greit nok, men det er få eller ingen uthavner og litt kjedelig cruisingområde, det blir litt for mange like småbyer etter min smak.

Anholt synes jeg var veldig flott, og på Læsø er det også fint.

En sammenleggbar sykkel står høyt på ønskelista på en slik tur.

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Håper på Telemarkskanalen iår vi . Men du veit  ,også skal ferie stemme til alle osv . Vi er kansje 3 båter med store og små som skal dra anntagelig på den værste tia ,2 siste ukene i juli . Men pytt pytt , er det kø så er det vel sammling før slusa og litt grillmat så går det også vel . Aldig vært der før så håper at vi klarer det iår , trur høvdingen sa at vi skulle reise aleine vis det ikke gikk med dem andre og ferien .Så det ser jeg fram til og gleder meg ,ikke lenge til ;)

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Da er det flere av oss. :wink:

mvh

giver :seeya:

Hei

Da er det flere av oss. :wink:

mvh

giver :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Enda flere som hiver seg på ....

Mannskapet på Perlen har uttalt at siden vi var bortover sverige sist sommer, blir det enten skjærgården mot Mandal/Farsund, eller oppover kanalene (eller som Ole Brum, begge deler. Satser på 4 ukers ferd i båten i år også....)

Sigurd : 60 cm blåser er notert, har du andre tips og forslag??

Dummy spørsmål : Jeg har ingen anelse om kanalenes utforming, ferdsel ei heller om dybder. Jeg antar at der skal være gode dybder oppover i kanalene ?? (stikker 1.80)

Litt opplysninger følger for telemarkskanalen:

Maksimumsmål for maste høyde . til Notodden:16 m (Elstrømbrua)

til Dalen :12,8 m(Gl.Ulefoss bru)

Øvrige max.mål

Lengde :100 fot (31,4 m)

Bredde :21 fot (6,6 m)

Kjøldybde :8 fot (2,5 m)

Ved stathelle marina finnes kran for avmasting.

8 sluser til Dalen

2 til Notodden

Håper dette er til hjelp

Maksimumsmål for maste høyde . til Notodden:16 m (Elstrømbrua)

til Dalen     :12,8 m(Gl.Ulefoss bru)

Jaja, da flytter vi Telemarks kanalen fra listen for fremtidige mål, til listen for ikke mulig.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Sigurd : 60 cm blåser er notert, har du andre tips og forslag??

Håper vi ikke ødelegger tråden for deg Krapyl! Du får bare stoppe oss om nødvendig.

60 cm er ett minimum for slusene fra Ulefoss og opp syns jeg. Suzuki har overtatt 2 av mine fordi jeg skal øke til 75cm. Ellers sier de det er tyngst på framre tau på opp-slusing. Det gjelder muligens ikke deg da de antakelig legger din tunge båt bak i slusa. Min båt er i hvertfall mest arbeidskrevende på aktre tau bak i slusa. Nedslusing bare morro i begge posisjoner. Ikke stol på merkinga. Jeg oppdaga flere manglende staker og flere feilplasserte. Slepejolle ikke noe kupp...glem det. Er det forresten noen som vet om det er marinaer som lagrer joller på samme måte som seilbåt rigg???

Nesten alt du trenger av opplysninger finner du på http://www.telemarkskanalen.no

Ellers må du beregne deg god tid. Vær tolmodig. Håper å få med meg litt av Blues festivalen. Vi kommer til å ta turen videre oppover etterpå. Lite stress den veien da de fleste da vil være på nedtur.

Kanskje vi treffes??

Bare sånn for og nevne det , så er arbeidshansker et godt tips i slusa . Og som noen sa , jolle gløm det . Kamerat av meg som kansje skal være med , han har tatt kanalen 4 ganger , altid med jolla på slep uten problem . Blir som regel plassert bakerst vis du har jolleslep . Men at du må passe på litt vis du er den siste båten ,da kan det bli mye vann i jolla di . Kansje det du mener når du sier , "jolle glem det" . Ser jo ut som det blir litt av et baatplassen treff i kanalen også da . Kansje det blei litt mye kanalprat i denne tråden . Vi skulle kansje opnet en egen tråd for råd , tips og erfaringer for telemarkskanalferie ?

Tine II som lengter etter sommer'n :cool:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Håper vi ikke ødelegger tråden for deg Krapyl! Du får bare stoppe oss om nødvendig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingenlunde, min beste hr. Sigurd.

Det var intensjonen. Å få på bordet hvilke planer den enkelte hadde.

At det utviklet seg til en diskusjon om Telemarkskanalen er en del av det.

Jeg har gjentatte ganger tenkt den turen, men diverse duppeditter i mastetoppen gjør at jeg trenger nesten 17 m. fri høyde.

Å maste av midt i sesongen orker jeg ikke tenke på.

Den som vil vite hvorfor, kan ta med seg termos, matpakke og hørselvern til et sted hvor en Comfortinaeier skal maste opp. Hørselvern dersom man ikke tåler innett sverging.

Masta skal tres ned i båten, den skal posisjoneres korrekt i hyttetaket, stag, takler og vant skal settes og så er det en myriade av fall og hal som skal tres. Fysj! En gang i sesongen holder.

Seiler fremdeles på kartet.

Foreløpig er det Skagen-Læsø-Bønnerup-Samsø-Tunø t/r. Får se.

Og så selvfølgelig Koster. Mange ganger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Den som vil vite hvorfor, kan ta med seg termos, matpakke og hørselvern til et sted hvor en Comfortinaeier skal maste opp. Hørselvern dersom man ikke tåler innett sverging.

Masta skal tres ned i båten, den skal posisjoneres korrekt i hyttetaket, stag, takler og vant skal settes og så er det en myriade av fall og hal som skal tres. Fysj! En gang i sesongen holder.

Takk du ! Var med en kar å reiste masten på en MAXI Mixer 35 her i våres. Makan til beist har jeg sjelden vært borti. Er personlig bygd for last, og ikke for fart, men holdt på å bære på meg svikt i knærne.

Sånn er Jokeren fin. Kona sveiver, jeg monterer. 1 time, inkl. flere kaffepauser, så var den på plass, klar for trimming. Av oss to alleine..

Suzuki

No boat needed..

Å maste av midt i sesongen orker jeg ikke tenke på.

Er ikke 100% sikker, men jeg tror de gutta ute på Stathelle tar fast pris for avmasting og lagring. Hadde ikke det vært noe da.... sitte der med en iskald en og bare være konsulent. Lære nye gloser og bare sitte og kose seg. Ikke sikkert du er like velkommen igjen, men Telemarkskanalen er jo normalt ikke noe en foretar seg hvert år. Uansett...god sommer. Kanskje vi treffes uansett. Tar jeg ikke feil blir det både Svenskekyst, Sørlandskyst, en dæsj Danmark pluss Blues på Notodden og en svipptur til Dalen på oss. Vi tar oss alltid laaang sommerferie.

Ønsker dere alle velkommen til Telemarkskanalen, dette er mitt nabolag og min utsikt (bor 5min fra Løveid sluser og 10min fra Skien. Husk og bunkre før kanalen. Anbefaler Stoa i Langesund. Neste bunkring er Norsjø ferieland Akkarhaugen.

BRUK HORNET NÅR DERE NÆRMER DERE LØVEID, SÅ KOMMER JEG TIL SLUSA OG VINKER!

Vi skal prøve Dalslands kanal til sommern.

God tur

ENJOY

Redigert av Enjoy (see edit history)

Ebeltoft, Samsø, Tunø, Endelave.

Noen som har vært her?

Tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har vert mye på de nevnte plasser. I min ungdom var Norsminde hjemmehavnen min.

Ebeltoft: Stor marina, flott gammel by, mye uteliv.

Samsø: Her er der flere perler.

Mårup: Liten koselig havn på vestsiden, ikke god i sørlig vind, badestrand, kiosk 15 min. å gå til Nordby, som er en koselig liten bygd.

Kolby Kås: Styr unna der, ikke noen plass å være.

Ballen: Stor havn på østsiden. Ikke bra i østenvind. Mye trafikk, og koselig pup i det gamle verft. Koselig bygd.

Langør: Her er der ikke muligheder til å handle noe serligt, men en koselig liten havn godt beskyttet for alle vinde. Veldig fint turtereng.

Tunø: Danmarks billøse øy, mye båter flott badestrand rett nord for havnen.

Endelave: Veldig koselig havn, flott øy, ikke så høy 7 m. er høyeste punkt. Veldig grundt i området, men ikke problemmer med det.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Norsminde, 8 nm. sør for Århus Fin liten marina. Hvis du er der i uke29 og 30 treffes vi sikkert. Da er jeg på ferie i området, og er på formiddagsmøte :cheers: på havnen hver dag. Foreldrene mine har båt der, har hatt det i 28 år.

Er der mer jeg kan hjelpe med, er det bare å gi besked, hvis ikke jeg kan svare på stående fot, kan jeg høre med "gamlingerne".

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Hej Krapyl

har endast varit i Ebeltoft av dom hamnar du räknade opp.....

(og det er en jättekoslig liten by)

men jag seglade förbi i somras på veg ned til Kiel !

vi gick från Fredrikhamn ner til Grenaa, som er en tråkig nybyggd hamn, fördelen er att det er

gott om plass.

sen gick vi från Grenaa ner förbi lilla ön Hjelm her på bilden

Bilde

vidare förbi Fyren Sletterhage

Bilde

til Aarhus

Bilde

som er en riktig storby........

Aarhus har en liten småbåtshamn längst in, der man ligger bra, det er vel ca 15 min o gå intill

sentrum, mycket restauranger o butikker............

från Aarhus gick vi ned til Juelsminde, som var en liten koselig by!

(neste gang skall vi gå til Norsminde som Jensen_fra_vest rekommenderar)

många rekommenderar http://www.sejlerens.dk/ som er klart bra o ha ombord, den går att beställa

o få hem, men den ligger ofta gratis i olika danska segelklubbar o båtutstyrsbutikker

men en bok jag tycker er ännu bedre er

Bilde

du kan sikkert låna den på biblioteket innan du drar om du ikke vill köpa den själv,

der finns skisser på alla danska hamnar (även tyska,polska, sydsvenska)!

man behöver ikke ha den absolut siste, det duger gott med en som er 4-5 år gammel

huvudsaken er ju att man ser var man skall lägga sig som gästbåt, og vad servicen er någonstans!

Sparade Samsö o Tunö til neste gang, skall vara riktiga pärlor säger

folk som varit der! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...