Nord-Norge Startet 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2012 Et tilbakevendende problem på båten min har vært at utluftningen til septiktanken går tett. Det er elektrisk toalett i båten med saltvannsspyling. Tanken (aluminium) er montert i bunnen av båten, og er lang, smal og forholdsvis lav. Utluftningen er montert øverst på enden foran (se bilde). Innvendig diameter er kun 8 mm., noe som forekommer meg å være latterlig lite. Ettersom innholdet vil skvulpe fremover når båten slakker av vil dette røret naturligvis gå tett etter en tid. Jeg skal nå montere ny utluftning og har i denne forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen her på forumet kan besvare. Slik jeg ser det vil det være best å ha utluftningen midt på tanken ettersom tankinnholdet skvulper oppover når det slår mot endene av tanken. Jeg har tenkt å bore et hull i nærheten av tankmåleren ettersom jeg her kommer til å skru fast slangestussen fra undersiden. Jeg ser at bl.a. Seatronic selger 90' slangestusser i plast med 25 mm utv. diameter. Vil eventuelle spon fra boringen kunne ødelegge pumpen som tømmer tanken? Er det nødvendig å benytte gasstett slange eller kan vanlig armert gummislange benyttes (slik det i utgangspunktet er gjort)? Høres opplegget ellers greit ut mht. dimensjon på slangestuss etc., eller er det noe jeg bør gjøre annerledes? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Ville brukt gasstett slange ja. Men hva er det for vannlås som viser på bildet? Ser ut som en septikslange går i bue ned og opp igjenn? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Pumpen din tåler nok greit å pumpe ut spon, men det beste vil vel være å uansett ta ut og rengjøre tanken når du skal sette på ny stuss. Det er vanskelig å hindre at septik kommer inn i lufteslangen, så det viktigste er at denne drenerer seg selv tilbake, og at det ikke er noen vannlås noen steder på vei ut. Diameteren bør være så stor som mulig, og jeg ville brukt gasstette slanger. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
marius Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Det virker jo fornuftig å sette luftingen mot midten av tanken , men ville vel ikke valgt et bend men en rett stuss istedenfor og latt slangen gårr mest mulig rett opp fra tanken slik at det som skvulper opp får mulighet til å renne tilbake i tanken . Jeg gikk fra 13 mm til 25 mm lufteslange men jeg brukte vanlig stålarmert plastslange uten at jeg har merket noen ulemper med slangekvaliteten, men har nok ikke den skvulpeproblematikken i min tank. Hvis det er membranpumpe du har til utpumping tror jeg neppe du vil få problem med spon fra boringen. Angående rengjøring kan jeg anbefale å fylle 10-20 liter Zalovann (ferskvann) når båten ligger ubrukt en uke eller to, slik at dette får ligge å skvulpe og vaske tanken for deg. Etter at jeg oppgraderte hos meg og aldri lar septik stå i tanken over tid , samt at jeg jevnlig bruker eddik for å forhindre urinstein når båten brukes, og regelmessig spyling av ferskvann ved opplag er septikkproblematikken og ditto lukt en ny verden for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Nord-Norge Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Men hva er det for vannlås som viser på bildet? Ser ut som en septikslange går i bue ned og opp igjenn? Bildet er tatt rett ovenfra, så det er ikke noen vannlås. Slangen som ligger i bøy er slangen fra tømmepumpen til kuleventilen i bunnen av båten. Det virker jo fornuftig å sette luftingen mot midten av tanken , men ville vel ikke valgt et bend men en rett stuss istedenfor og latt slangen gårr mest mulig rett opp fra tanken slik at det som skvulper opp får mulighet til å renne tilbake i tanken . Jeg er enig i at dette ville ha vært den ideelle løsningen, men jeg blir nødt til å benytte en stuss med 90' ettersom det bare er noen få cm fra tanken og opp til dørken. Dette er kanskje grunnen til at utluftingen i utgangspunktet er montert på den vertikale flaten i forkant av tanken. Tanken er såpass stor (tror den er ca 250 l.), og er montert på en slik måte at den er tilnærmet umulig å ta ut for rengjøring. Jeg skal derfor benytte meg av tipset om "selvrens" med Zalovann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.