Batdilla Startet 21.Januar.2005 Del på Facebook Startet 21.Januar.2005 (redigert) Har fått det ærefulle oppdraget å være med en kamerat over helgen for å vurdere tilstanden på en Sjømann 22 () han vurderer å kjøpe. Resten av båten skal nok gå greit å mene noe om, men når det gjelder motorer er jeg usikker. Selv så er han å regne for helt blank på motorer. Den aktuelle motoren er som sagt en MD6a. Båten er fra 1976, men jeg vet ikke noe om hvor gammel motoren er, eller hvor mange timer den har gått. Det som er sagt om motoren: "Den er betydelig oppgradert. Nye gummifester på motor og gear. Gear byttet i 2003 - gått ca. 70 timer. Motor i bra stand. " 1) Hvordan er denne motoren generelt? 2) Spesielle svakheter/barnesykdommer med den? 3) Spesielle slitedeler man bør være obs på? 4) Er deler kurrant å få tak i? 5) Tegn man kan se etter for å avdekke at noe er galt? 6) Spesielle ting man bør se etter? 7) Annet som er verdt å nevne? Takknemlig for alle innspill som kan gjøre to landkrabber litt bedre rustet til å vurdere om båten er et OK kjøp. Redigert 21.Januar.2005 av Batdilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hei Dilla Har ikke peiling på denne motoren, men ser at det ligger masse info på nettet om denne motoren, både med gear og seildrev. Et søk på Google gir en mengde treff med interessant sider, og her er noen av dem, bla. med verkstedhåndbok og instruksjonsbok, som kan være passende lesning før dere dra av sted. Lykke til. http://www.marinedieseldirect.com/volvo/sh...php?engine=MD6A http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/CC840223...mbi_1972_en.pdf http://www.forsmarin.se/vp/md6a_ins_sve.pdf http://www.forsmarin.se/vp/md6a_ver_sve.pdf Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Janoho Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Har fått det ærefulle oppdraget å være med en kamerat over helgen for å vurdere tilstanden på en Sjømann 22 () han vurderer å kjøpe. Resten av båten skal nok gå greit å mene noe om, men når det gjelder motorer er jeg usikker. Selv så er han å regne for helt blank på motorer. Den aktuelle motoren er som sagt en MD6a. Båten er fra 1976, men jeg vet ikke noe om hvor gammel motoren er, eller hvor mange timer den har gått. Det som er sagt om motoren: "Den er betydelig oppgradert. Nye gummifester på motor og gear. Gear byttet i 2003 - gått ca. 70 timer. Motor i bra stand. " 1) Hvordan er denne motoren generelt? 2) Spesielle svakheter/barnesykdommer med den? 3) Spesielle slitedeler man bør være obs på? 4) Er deler kurrant å få tak i? 5) Tegn man kan se etter for å avdekke at noe er galt? 6) Spesielle ting man bør se etter? 7) Annet som er verdt å nevne? Takknemlig for alle innspill som kan gjøre to landkrabber litt bedre rustet til å vurdere om båten er et OK kjøp. <{POST_SNAPBACK}> Hei Uansett hvordan man ser det blir dette rent sjansespill, Disse motorene er gjerne mer eller mindre gjennomtært pga saltvannet (alt ettersom hvor den har gått), Be han konkretisere hvorfor han mener motoren er bra ! Man kan muligens se noe på sjøvannet som har vært igjennom om det drar med seg mye rust, men du må ta av toppen for å få et godt inntrykk. Det vanlige er at vannet renner inn i en av sylindrene når det tærer hull. Har flere venner med MD6 /7 og MD2B, de fleste har måtte overhale motorene etter slike skader. Bortsett fra dette virker motorene solide, noen av de har dynastarter, denne produserer bare ca 6-8 Amp til batteriet. Jeg kjører Yanmar, kan anbefales Hvis du likvel velger å kjøpe den: Kjør den varm og på maks turtall, den skal kjøle tilstrekkelig. blåhvit røyk= motorolje som brennes (slitasje stemperlringer e.l.) Hvit/grå kan være vann/dårlig toppakning svart = for mye diesel, feiljustert pumpe eller dyser, men MD motorene ryker ofte en del uten at det trenger å ta livet av de. Giret skal koble greit om uten særlig mye smell og motstand. Kompresjonstest kan være greit, selv om det ikke så ofte er et problem. Sjekk om det er vann i olja = majones. (peil flere ganger, litt majones på pinnen er ofte bare kondens) Sjekk at starter ikke henger seg opp eller blir veeeldig varm Annet ... tja ?? Tror det er greit å få tak i deler, men det er DYRT! Overhaling kostet 20.000 kr for en kamerats motor (md2b) Som du ser skal det mye til for å anbefale et slikt kjøp Hvis båten ellers er spesielt pen og prisen er god kan det jo kanskje være noe ?? JOH Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ...her er noen av dem, bla. med verkstedhåndbok og instruksjonsbok, som kan være passende lesning før dere dra av sted.Hei!Takker så mye for info. Linkene kan komme godt med hvis det blir handel. Det neste nå er noen runder med om prisen, så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ...Hvis båten ellers er spesielt pen og prisen er god kan det jo kanskje være noe??Da har vi vært og sett på båten. Den så OK ut skrogmessig. Fikk også inntrykk av at eier var av båtfolket, og ikke av "folk i båt". Han lot til å være oppegående på det mekaniske. Sjekket en del av tingene du nevner uten å avdekke noe nevneverdig. Toppene hadde vært av og funnet OK for ikke lenge siden. Interiørmessig synes jeg det var litt å hente, men den potensielle kjøperen syntes den var grei, og det er det viktigste. Så da spørs det om de klarer å seg fram til en pris... Takk for nyttige innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Å mange medlemmer erre egentlig i detta Sjømannsforbundet? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Janoho Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Da har vi vært og sett på båten. Den så OK ut skrogmessig. Fikk også inntrykk av at eier var av båtfolket, og ikke av "folk i båt". Han lot til å være oppegående på det mekaniske. Sjekket en del av tingene du nevner uten å avdekke noe nevneverdig. Toppene hadde vært av og funnet OK for ikke lenge siden. Interiørmessig synes jeg det var litt å hente, men den potensielle kjøperen syntes den var grei, og det er det viktigste. Så da spørs det om de klarer å seg fram til en pris... Takk for nyttige innspill! <{POST_SNAPBACK}> Høres bra ut, da er det sikkert et ok kjøp.. Bortsett fra tæringen er jo dette ganske bra motorer, men bør vel ikke kjøres på mer enn ca. 23-2500 rpm tror jeg. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Å mange medlemmer erre egentlig i detta Sjømannsforbundet? I "Sjømann 22 forbundet" er det en hel mengde medlemmer, grunnen er grei en "masse båt" for en grei penge... Faktisk får en så mye båt for en grei penge at det er alt for lett å bli virkelig bitt av båtbasillen, og da blir det større båt... Bare spørr meg, jeg har vært der... Hebbe en X-Sjømann 22 eier og stolt av det... Båtdilla, har du ikke noen link til noen anonnse til vidundret som dere var å så på ? Nyskjerrig skjønner du... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Batdilla Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ...Båtdilla, har du ikke noen link til noen anonnse til vidundret som dere var å så på ? Nyskjerrig skjønner du...Nysgjerrig? :nono: Kanskje ikke verdt å tipse flere enn absolutt nødvendig om båten, så lenge selger og kameraten ikke er enige om prisen og handelen avgjort... Du får heller få linken den dagen kameraten har tatt beslutning om kjøp/ikke kjøp. Men det er en grei båt til pris midt på treet. Interiørmessig ikke altfor strøken, så prisnivå gjenspeiler dette. Burde ikke du som de fleste av oss andre titte på større båter - ikke mindre båter? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Burde ikke du som de fleste av oss andre titte på større båter - ikke mindre båter? Hehehehe... Som du vet så har jo jeg en "større" båt nå... Men hva skal jeg fordrive tiden med når jeg er ferdig med å pusse opp den jeg har nå... Får skaffe meg et "prosjekt" av ett eller annet slag tenker jeg, kanskje en gammel Selko eller lignende hadde vært noe for meg å bryne meg på til neste høst... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Batdilla Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ...Men hva skal jeg fordrive tiden med når jeg er ferdig med å pusse opp den jeg har nå... Får skaffe meg et "prosjekt" av ett eller annet slag tenker jeg, kanskje en gammel SelkoDa har du flere muligheter - bli flerbåteier, eller bytte deg opp (). Tenk hvor kjedelig det blir til vinteren igjen når du er ferdig med å pusse opp! Ikke brukbart i det hele tatt. Nei løp og kjøp et objekt med en gang, så slipper du den faren. Synes du burde komplettere med en pinnebåt, jeg. Virker som man får mye for pengene, og pinnemiljøet er jo ganske stort på Gjøvik. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Synes du burde komplettere med en pinnebåt, jeg. Virker som man får mye for pengene, og pinnemiljøet er jo ganske stort på Gjøvik. Er vel flere som kunne trenge en liten pinnebåt for å få flåten 100% komplett? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Da har du flere muligheter - bli flerbåteier, eller bytte deg opp (). Tenk hvor kjedelig det blir til vinteren igjen når du er ferdig med å pusse opp! Ikke brukbart i det hele tatt. Nei løp og kjøp et objekt med en gang, så slipper du den faren. Synes du burde komplettere med en pinnebåt, jeg. Virker som man får mye for pengene, og pinnemiljøet er jo ganske stort på Gjøvik. <{POST_SNAPBACK}> Jo da en masse muligheter... Har fortsatt en dragning mot trebåter og driver å myser etter et prosjekt som hadde det tøfft i sommer. En mahogny-plattgatter med påhenger lå lenge å kjennte på bunnforholdene i hjemmehavna mi i sommer. Har planer om å tilby eieren av denne noen kr for dette prosjektet. Linjene i den båten er jo rett og slett bare nyyyyyyyydelig. Har desverre ikke noe digitalt bilde av denne båten, men får jeg tak i den til riktig pris så blir`n min. Det hadde jo vært litt gøy å ha en båt som en kunne dra litt vannski med. Selvsakt står ikke arbeidsmengden i forhold til det en kan få igjen for noe slikt, men det er morro å få noe som er forfallent i god stand og pent igjen... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.