WestcT Startet 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2012 Jeg har en evinrude DF 70 jeg kjøpte brukt i fjor til en Morgan 5250. Etter å ha prøvd den syns jeg den mangler litt bundrag, den går fint på tomgang og etter båten går i plan får jeg topp turtall uten problem. men før den går i plan fra 3000 til 3500 rpm tar det veldig lang tid. Tenkte kansje det var for liten motor for båten så jeg gikk ned et hakk i propell for å få den raskere opp i plan men det var til ingen nytte. Den oppfører seg eksemplarisk uten om dette. Det er ingen verksded for evinrude hvor jeg bor, så jeg håper på at noen kan gi meg et par nyttige tips her inne. :) mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 jeg brukte samme motor ( Suzuki DF70 ) på en båt på 6.2m fra 1999 - 2007 Hvis jeg husker riktig gikk den fint i plan på ca 4200 rpm antar at du ved 3-3500 ligger å sloss med planings terskelen. mange båter går kun fint på sakte , opp til ca 5 -6 knop , videre oppover drar de bare vann, helt til de kommer opp i plan på 18-20 knop. med andre ord er de ubrukelige i alle farts områder fra 6 - 18 knop ,og da må man innrette seg etter forholdene og gi bånn gass til den kommer over humpen, og så dra av nedover til lyden på motoren forteller at den går riktig og billig uten å dette gjennom og ut av plan. Sitér dette innlegget Link to post
WestcT Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Båten har tilnermet null planingsterskel når jeg er alene i båten. Med 3-4 personer er det en svært langvarig prosses og me 5 personer er det så godt som umulig å få den opp i plan, vannsport er det bare å glemme. Har vært i kontakt med andre personer som har samme båt og motor størelse, de sier 4-5 personer bør går lett og at vanski ikke skal være noe problem. Lurer på om det kan være dårlig dyser eller slitt kam? Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 en viss indikasjon kan du vel få ved å kjøre kompresjonstest...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WestcT Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Jeg sjekket komprisjonen etter jeg kjøpte motoren når jeg byttet til nye plugger, mener det var mellom 165 og 185 psi. Skrev det selfølgelig ikke ned... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.