Pomologa Startet 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2012 Har noen spørsmål om min motor som står i min Joda 24 Tur Ser at det står den hel del om BMC her på forumet og har funnet manualer osv. Nå er det jo snart en ny båt sesong og vårpussen skal tas. Er i gang med å feste akslingen som fallt ut av sporet i slutten av sesongen i fjor og filtere osv. En del ting til som trenger å ordnes. Første spørsmål for å være HELT sikker er at BMC 36 HK 4 sylinder er det samme som : 1,5 % Thornycroft 90 Lurer fordi jeg skal handle litt deler på KD Trading. Mener jeg leste at dette var rett på en tråd en gang men vil være sikker. Spørsmål 2. Er dette filteret omgjøring til spinn on for dieselfilteret eller oljefilteret? http://www.kdtrading...pinn-p-434.html Spørsmål 3: Helt bak på motoren er det et oljefilter, mitt oljefilter ser et par år gammelt og slitt ut. Dette må nå skiftes men må jo finne en erstatter. 1: Er det bare å vri det av? 2: Hvilken type filter er det/ noen som vet hvem som har et? Nettbutikk eller i nærheten av Stavanger eller Sandnes Bilde: Lurer også på om jeg trenger en ny fødepumpe, er litt usikker på om det er en lekkasje på denne, har i de to årene jeg har hatt båten vært usikker på om jeg har en lekkasje siden over 1 vinteren kom det utrolig mye olje og vann i dørken mens nå denne vinteren var det ikke like ille. Kan det kun være kondens og litt oljesøl ? 1 vinteren kom det så mye som vann/olje OVER akslingen. Motoren fungerte fint hele sesongen i fjor. Men tilbake til fødepumpen: Den jeg har nå, det er en slags pumpe på fødepumpen : se bilde her: http://www.kdtrading...umpe-p-432.html Det er ikke trykk på denne når jeg pumper, hvis jeg kjøper ny, hvordan skifter jeg denne? kun ut med boltene og bytte? Bilde av fødepumpen: Oljefilteren som er på høyresiden av motoren (?) Dette har jeg lest i manualen skal tas ut å renset/skifte innsatsen. Kan dette stemme at det er enn innsats som skal byttes i denne og er det et oljefilter? innsats: http://www.kdtrading...sats-p-312.html Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Hilsen Pomologa Link to post
osa Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Første spørsmål for å være HELT sikker er at BMC 36 HK 4 sylinder er det samme som : 1,5 % Thornycroft 90 Lurer fordi jeg skal handle litt deler på KD Trading. Ja, det er samme motor. Er dette filteret omgjøring til spinn on for dieselfilteret eller oljefilteret? Oljefilter, i stedet for det du skal skifte filterinnsats i. MYE enklere å bytte til spinon!! Helt bak på motoren er det et oljefilter, mitt oljefilter ser et par år gammelt og slitt ut. Dette må nå skiftes men må jo finne en erstatter. 1: Er det bare å vri det av? 2: Hvilken type filter er det/ noen som vet hvem som har et? Nettbutikk eller i nærheten av Stavanger eller Sandnes -ser ut til å være et vanlig spinon-filter, men jeg kan ikke si hvilket merke eller betegnelse ... Lurer også på om jeg trenger en ny fødepumpe, ......... Det er ikke trykk på denne når jeg pumper, hvis jeg kjøper ny, hvordan skifter jeg denne? kun ut med boltene og bytte? Hvis du ikke kan pumpe trykk på den (løfte hendelen som stikker fran under) kan det være at det blir bedre hvis du tørner motoren litt..slik at "dingsen" som stikker inn i motoren kommer i en mer gunstig posisjon... Det er enkelt å skifte denne pumpen; ....to bolter, ....skift pakning samtidig. Litt fikling for å få "dingsen" til å komme på rett plass inni motoren, men ingen heksekunst... Oljefilteren som er på høyresiden av motoren (?) Dette har jeg lest i manualen skal tas ut å renset/skifte innsatsen. Kan dette stemme at det er enn innsats som skal byttes i denne og er det et oljefilter? Ja, det er oljefilter, med en innsats som skal skiftes / renses etter behov.... Bolt som går opp gjennom hele konstruksjonen holder de "løse" delene på plass (noen pakninger/O-ringer, en fjør og noen skiver..) Men anbefaler å skifte til spin on, så slipper du mye oljesøl.. Ellers anbefaler jeg å handle til halv pris fra England, for eks fra ASAP http://www.asap-supplies.com/marine/ Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Pomologa Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tusen takk for svar! Nå blir det mekking :) Sitér dette innlegget Hilsen Pomologa Link to post
Ankerdrammen Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Hei.Her har du en fin motor som er veldig god.Den trenger bare litt omsorg av og til for å trives.Så til det du lurer på.Spm.1. Bestil delene du trenger til BMC så får du det.Spm.2 Oljefilter.Spm.3. Dette filteret sitter bak på girkassa og renser giroljen.Dette er ifølge KD umulig å få tak i.Men det skal vistnok ikke være nødvendig å bytte. Fødepumpen får vel ikke så mye motstand, diselen går vel i bypass og returnerer til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 De er denne "dingsen" som må lirkes/krøkes inn i åpningen i motorblokka.... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei Ankerdrammen. Leser at det det er umulig å få tak på dette filteret til gir oljen, er det fakta ? Bare lurer jeg :) Lars s Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Filter til gir er ikke lenger å oppdrive. PRM bruker ikke filter lengre på tilsvarende nye gir. Hadde vistnok ingen fungsjon. Kd trading selger noe de kaller PRM filterfjerner som erstatter filter hvis filter er så gammelt at det ikke holder tett mot utvendig lekkasje. Når det gjelder fødepumpa er det lurt å sjekke sila i denne. Spesielt hvis det ikke er grovfilter mellom pumpe og tank. Dukker frem når kuppelen på toppen av pumpa skrus av. Det er heller ingenting i veien for å bruke en elektrisk fødepumpe. Det gjør også luftingen til en lek. Den orginale har sine svakheter. Ventilene i den kan løsne og da virker den ikke. Membran kan få hull, og da renner dieselen rett ned i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Til Hegra.Er det en elpumpe du kan anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Har ikke elektrisk pumpe selv. Vet bare at andre benytter det. Biltema har flere universalpumper + pumper til mange bilmodeller. Nr. 52-3226 i katalogen bør være grei som er en universal til rimelig pris. For de som har allergi mot biltema kan johnson pumper være greit, men da koster det sikkert mere. Nå er det ikke slik at orginalpumpa på BMC er et dårlig produkt, men når de blir 30-40 år gamle er jo faren for feilene jeg nevnte til stede. Redigert 17.Mai.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Vist du vil ha deler/hel motor så har eg ein 1.5 bmc stående ute i Etne. Har hugget båt å motoren står igjen noen dager til Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
osa Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Vist du vil ha deler/hel motor så har eg ein 1.5 bmc stående ute i Etne. Har hugget båt å motoren står igjen noen dager til Hvordan er denne BMC'n, Geir Hel? Hvor gammel er motoren? Noen deler som er byttet/fornyet de siste åra? Alt fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Den fungerte klokkerent tiden eg hadde den,ble solgt te ein ungdom, å den holdt på å sykke så den ble satt på land i fjor sommer. Eg kinna litt før eg begynte å hugge båten (så den går irundt) men glødepluggene var ikke i. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.