Jump to content

Har du forslag til opplegg/kraner v to parallell dieselfilter


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ønsker å ha to paralelle filter i båten. Tanken er å kunne flytte dieselflow igjennom nytt filter på rask og enkel måte ved tett filter eller vannansamling.

 

Kikket på Separ og Racor sine duplex-filter. Det var en kostbar løsning. Nå har eg trolig fått tak i to enkle Racor 900 filter med vannsensorer.

Då trenger eg hjelp til å "designe" eit rør/slange/krane system som styrer diesel inn

på valgt filter, og ut fra valgt filter.

 

De orginale løsningene til Separ med to 3-veis ventiler som er mekanisk paralellkoblet, er dyr og vanskelig å kopiere.

Eg ser for meg at det må bli ein krane på kvart filter på tilførsel fra tank, og ein krane ut fra kvart filter, og til motor.

Det eg er usikker på er hvordan bør dette legges opp for å få det greit. Skal eg lodde sammen prisol-rør og skru på rørdeler med dobbelkon til kraner feks. Eller skal eg bruke slangenipler og slanger kanskje. Eg veit ikkje ennå hvilke gjenger det er i filterhusene. Vil kuleventiler fra min lokale Comfortbutikk tåle diesel ?

Nokon forslag grei løsning?

Kanskje nokon har laga slik system før og har ei skisse?

 

Eg treng også hjelp til å koble/lage ferdig vannalarm. Det er sensor på skålene på filterhusene, men eg veit ikkje korleis det skal gjøres videre.. :flag_bp: :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg skal sjekke kva egnede 3-veis ventiler koster. Det frister å få det "bra" med ein gang. Eg klarer ikkje å få på stigrør

utan å ta meg kraftig ut på innredning... . Det er to dieseltanker, ein på kvar side. De har "potter" under seg med egne avtappingskraner for bunnfall, og i overkant av potte ligger uttak til motor. Uttak fra begge tanker er koblet sammen med Y-gren , og så går det til dagens vannutskiller.

Eg tenkte beholde den løsningen fremm til vannutskiller. Det er pressede høytrykksslanger på systemet. Kuleventiler ut fra tankene på

både forsynimg og drenering + kran i ende på drenerings-slangene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er en slik løsning i båten min. men jeg klarer ikke å beskrive den etter hukommelsen nå. To separate filter, med noen kuleventiler, forgreninger og rør. Ganske enkelt og greit. Bare å stenge en eller to ventiler, og åpne tilsvarende for å bruke annet filter.

Kan prøve å huske på og ta bilde av løsningen i løpet av helgen, hvis det holder med tiden for din del.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lyst Mix ... Motoren som skal ombord er commonrail. Eg vil sikre rein dieseltilførsel best mulig nå, så er det gjort.

Da slipper eg årlige filterskift, og i tilleg slipper eg stopp-trøbbel i dårlig vær om bunkers skulle vert urein.

 

Setter pris på bilder GeirFrode ! :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis du har jur/pung med avtapping av dritt på tankene dine ville jeg kuttet ut duplex filter løsning. Da er det neppe nødvendig.

Det er akkurat slik jeg praktiserer om dagen. Kjører på filtersettet med glasskolbe under. Da har jeg kontroll. Tapper juret av og til for å sjekke tilstanden. Hadde en del trøbbel med vann i tanken når jeg overtok båten. Men nå har jeg kontroll, og da er tenker jeg ikke så mye over at jeg har muligheten til svitsje over filtere. Sjekker bare glasskolben hver gang jeg er nedi motorrommet, og det er før hver gang jeg skal starte.

 

 

Setter pris på bilder GeirFrode ! :smiley:

Skal prøve å huske det. Drøyer det for lenge, må du purre meg.

Link to post
Share on other sites

Noen spørsmål har dukket opp, og de har stort sett blitt besvart ser eg :smiley:

Må selvsagt kunne stenge av slik at motor kan driftes og filtesbytte/rens kan foregå i ro og mak uten at smuss og luft suges

inn i motoren. Det nevnes at det sikkert holder med eit filter. Jau det gjer nok det. Men eg har bestemt meg.

Det er billigere å forsikre motoren slik en å risikere injectortull. I tilleg lettes vårservice med fast filterskift som eg hadde

rutine for i forrige båten.

 

Det dobbelfilteren Laluna viser er for liten kapasitet i. Samma med Racor 500 faktisk.

Det er nok rimelig mange fritidsbåter på sjøen som hadde gått seg varm om de tok nesten en time på max turtal. Dieselmangel

er medvirkende.

 

Ermeto kjenner eg ikkje. Det er sikkert en leverandør/produsent av kublinger.

Vil biltema sine trykkluftdeler i bronse kunne virke sammen med 577 ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Uttak fra begge tanker er koblet sammen med Y-gren , og så går det til dagens vannutskiller.

 

Så ikke denne.

Da er det jo bare å ta vekk y-grenen, så har du jo opplegg klar for 2 forfilter.

Hvor går returen ? Er det utgjevning mellom tankene ?

 

3-veis ventil 3/8" kjøpte jeg hos Maritim for et par hundrelapper.

Vanlige kuleventiler 3/8" fra Biltema.

Overgang fra filter gjenger til 3/8" rørgjenger fikk jeg tak i hos Hydroscand.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Utjevning er gjennom den slangen med Y på. Det er ikkje andre utjevninger. Eg tenkte å kjøre motor på eit filter til det vart behov for å veksle.

Eg vil ikkje ha eit filter pr tank. Begge filter må få samme dieselen tenkte eg. Ellers sitter eg kanskje med to godt brukte filter i forkant av ei båt-tur.

 

Eg må vist studere Maritimkatalogen bedre, eg har ikkje sett at de har 3-veis 3/8, det høres jo passe ut. Thanks for den :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skal montere det omtalte dobbelfiltret fra maritim. kan ikke sjønne at det skal ha for dårlig kapasitet da det leverer over 150l pr time det klarer ikke min 330hk å svelge unna.

Sammt at det er meget enkelt å bytte filter, bare slå over en spak selv mens motoren går.

Link to post
Share on other sites

Hva er da formelen for å beregne total flow gjennom filteret? La oss ta et eksempel med en 290 hk som kjøres på 85% med et forbruk på 2 ltr/n.mil. Det vil sikkert være av interesse for mange å kjenne til hvor mye som forbrennes og hvor mye som går i retur. Jeg vil tro de fleste ikke tar så mye hensyn til returdiesel ved beregning av størrelse på forfilter.

 

Mulig at det ikke kan svares spesifikt på dette, da det vil være noe variasjon fra de forskjellige motortyper. Tenker da på commonrail vs elektroniske.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro de fleste ikke tar så mye hensyn til returdiesel ved beregning av størrelse på forfilter.

Det var nytt for meg.

Alle motorinnstallatører tar nok hensyn til dette.

 

Det er helt umulig å svare generellt på dette.

Forskjellig fra motor til motor.

Men 3-4 ganger forbruk er ikke uvanlig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er kapasitet på fødepumpe som bestemmer filterstørrelsen.

Å sette inn dieselfilter etter eget bruksmønster er tull.

Manglende dieseltilførsel vil kunne føre til skikkelig motorproblem dersom man en dag får det travelt, og feks må kjøre på max i to timer for å komme til legevakt med en skadet ombord.

 

Fra Racor sine sider: Dersom ein mangler data på total flow står det:

Gallons per Hour is Engine Horsepower (maximum) multiplied by 18%, or GPH = HP X 0.18

Då vert det 330hk X 0,18 Gallon Pr Hour = 43,2 gallon = ca 226 liter/t.

1 gallon er ca 3.8liter.

 

Mange proffe filterleverandører har data på de vanligste motorer, og kan hjelpe. Ellers vil en kunne finne slike data

i papirer på motor.

Motoren som skal inn i min båt er Iveco på 330hk commonrail. I følge Leikang A/S som leverer Separ, har den motoren en kapasitet på 4.1liter minuttet. Det blir 246 liter i timen.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min motor ligger på 7,6 liter/m 456 liter i timen.

Separ 2000-10 gir 600 liter i timen på rent filter.

 

Jeg lurer på hvor mange fødepumper som har blitt redusert/ødelagt av elendige forfilter.

Man skal huske på at dette faktisk også er en del av kjølingen av innsprøytningssystemet.

En kjenning av meg satte inn CAV/Lucas 796 på en 220 Hk motor, det var ingen suksess for å si det mildt...

Det skal ikke mye dritt til på toppen av CAV før det er strupt.

Billig ja. Bra nei.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for info.... da ser jeg at det skal gå veldig greit på min 40a motor på 124Hk den kommer ut på ca 85 ltr pr time

 

 

Lagt til

Ser da at dette dobbelfilteret fra Maritim kan brukes på motorer på opptil 220Hk

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Fattern hadde dette dobbeltfilteret, dog på en gammel Ford 2728?? I allefall ca220 hk og oppjustert til ca 250, her hadde filterne ingen problemer med å levere nok, hvordan det vil funke på en moderne CR motor vet jeg derimot ikke noe om!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...