crusern Startet 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2012 Hei, Har akkurat kjøpt en båtmotor Suzuki DT30, ca 2001-modell. Motoren går bra, men er litt vrien å starte, dvs at turtallet er veldig lavt og ujevnt de første minuttene etter oppstart. Hender også at den dauer etter noen få sekunder når den skal startes. Noen som har tips til hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Har du sjekket de "vanlige" tingene, slik som om du har riktig tennplugger med riktig åpning? Og om bensinfilter ikke er tett eller du har gammel bensin eller vann i bensinen? Alternativt må forgasser åpnes og renses dersom prpblemet vedvarer. Sitér dette innlegget Link to post
crusern Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei, Vedlikehold av båtmotorer er nytt for meg. :-) Bør jeg bare tømme tanken for å få bukt med evt vann? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Har du stor tank? Det aller enkleste er kanskje å kjøre med motoren til tanken er nesten tom for så å tømme ut resten og levere det til godkjent mottak. Deretter fylle på ny bensin. Men sjekk tennpluggene først da det er en enkel og grei jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Sjekk at du har riktige plugger,har selv en DT25 som blir småsur og ujevn når pluggene begynner å bli slitt. Tipper du skal bruke NGK BP8HS,men det skal stå på en gul klistrelapp på motoren. Prøvde BP8HS-10 på min men da gikk den fort sur og sotet ned pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Hadde en DT25 i mange år,en ting er at gode plugger er viktig men den var også følsom på mager blanding på tomgangs dysen, så du kan prøve med å skru opp 1/4 tørn på tomgangs dysen/blandingsskruen og se hva som skjer. Redigert 17.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Høres interessant ut,skal prøve dette selv. Min motor har også bestandig gått litt ujevnt på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
crusern Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Takk for gode svar! Sjekker pluggene først. Ang. tomgangsdysen: Justerer denne turtallet på tomgang? Når motoren er varm synes jeg tomgangsturtallet er mer enn høyt nok, men når den er kald er det såvidt det surrer. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 (redigert) Hei har samme motoren med litt trøbbel om dagen... Dt30c heter min og årstall står på stammen sammen med typebetegnlsen... Min er ifra 1998 , Virker bra igjen nå... Motoren din har forskjellige sensorer som styrer tomgangen og fortenning... Litt avhengig av årstall som du mulig ikke kjenner siden du skriver ca 2001 modell. Forskjeller er 2 og 3 sylindre som er skille på 80 tallet og forskjell i følere som kom på forskjellige år på 90 tallet... Når du starter motoren din så sender føleren bakpå topplokket signal til cdi boksen om temperatur på motoren... ( etter et visst årstall på 90 tallet hvor den før målte vanntrykk ikke temp) Er motoren kald er tenning på 5grader fortenning for høy tomgang i 12-15sekunder for så å roe seg. Er motoren varm så varer høy tomgang i 3-4sekunder før den går ned... Tror nk problemet ditt er her ikke dyser og annet... "mye" problemer med disse motorene og sensorene.. Tps sensoren bla som kranglet hos meg og dårlig kontakt et annet sted... Den økte ikke tomgang ved oppstart og orket ikke noe ... Lå inne feilmelding så motoren lå i nødmodus... Hvis din virker bra ellers så er det nok kun noe problem med fortenningen bare... Redigert 19.Mai.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
crusern Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Da er pluggene skiftet. Viste seg at det var brukt en annen modell enn det som vsr anbefalt i brukerhåndboka. Motoren startet greit med den riktige sorten. I tillegg var gasswiren så treg at gassen var justert for høyt på tomgang. Alt ser ut til å være i orden nå. Takk for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det jeg refererte til var den vanlige 2 syl motoren ,ikke den 3 syl utgaven. den 2 syl har stort sett blitt produsert uforandret i utførelse til dags dato. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det jeg refererte til var den vanlige 2 syl motoren , den 2 syl har stort sett blitt produsert uforandret i utførelse til dags dato. Det har jeg ikke fått med meg. I alle verkstedbøkene jeg har lest nå på 30 hp så sluttet de med 2 sylinder modellen på slutten av 80 tallet... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 jeg har en 2 sylindret dt25c fra 1997. de lagde 2 og 3 sylindrede motorer om hverandre. ønsker meg en 3-sylindret 30 hester med kort stamme. noen som vil bytte?:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.