Jump to content

Mer bråk i NSSR...!

ivar

Recommended Posts

I nyhetene i forrige uke var det en sak om en avskjediget (pga påstått underslag) regionleder i NSSR, nå har saken vokst. Flere avskjedigelser og oppsigelser, etter det Nordlys kjenner til er ialt 9 ledere og mellomledere avskjediget, oppsagt eller presset ut av styre og stell i NSSR på annen måte.

se linkene:

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms/4428039.html

http://www.nordlys.no/nyheter/article1422826.ece

Etter min mening er denne saken LANGT mer alvorlig enn hvorvidt man må betale en hundrings for å ha båten registrert i Småbåtregisteret eller ikke. Denne saken handler om folks tillit til NSSR , bygd opp gjennonm 110 år - det tar _ikke_ lang å rive ned , og er slett ikke enkelt å bygge opp igjen når skaden har skjedd.

http://www.fiskeribladet.no/default.asp?lesmer=2267

Informasjonssjef Ingvar Johnsen - vi imøteser gjerne en klargjøring på hva som _egentlig_ skjer her.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En avskjedssak er kjempealvorlig. Det skal MYE til å gå til dette skrittet. Langt mer alvorlig enn en oppsigelsessak. Det skal grov uaktsomhet og illojalitet til for å få mehold i en avskjedssak. Slike beslutninger skal ha MEGET godt overveide og overbevisende bevis bak seg. Noe annet vil være en SKANDALE!!!

Jeg etterlyser GRUNNLAGET for dette fra Redningsselskapet. La ikke juristene deres styre informasjonsflyten NSSR! Kom ut av skapet!

Redigert av Akira Maru (see edit history)

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Og litt merkelig at anmedelsen kommer først en uke etter avskjedigelsen............

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør egentlig saken enda mer alvorlig, en avskjedssak vil prøves for arbeidsretten dersom den bestrides av den fornærmede. Men, det tar over ett år før saken kommer dit. Anmeldes en sak etter straffeloven i tillegg, vil denne komme til retten langt tidligere og har man fellende dom her, vil avskjedssaken falle bort.

Uansett, det som her gjøres er meget alvorlig, sett med nøytrale øyne. Regner med at de har støtte fra jurister som vet hva de gjør. Noe annet ville være direkte amatørmessig, men jeg har sett mye rart i arbeidslivet opp gjennom årene og ingenting overrasker. Bedriftsledere har ikke bare svin på skogen, de har hele grisebinger mht. oppsigelses- og avskjedssaker! (Sitert etter en jurist jeg traff for 25 år siden)

Jeg etterlyser GRUNNLAGET for dette fra Redningsselskapet.  La ikke juristene deres styre informasjonsflyten NSSR! Kom ut av skapet!

Har du hørt om begrepet «diskresjon»? Kan du komme på en eneste grunn til at NSSR skal fortelle verden hva det er de mener å ha bevis for at den/de avskjedigete har foretatt seg? Hvordan vile det bli for de avskjedigete? De er allerede skadet nok av mediaoppslagene.

Og litt merkelig at anmedelsen kommer først en uke etter avskjedigelsen............

Ikke merkelig i det hele tatt. Den uken er antakelig den tiden den avskjedigete har fått på seg til å ordne opp i hva det nå er han har foretatt seg og som er grunnlaget for avskjeden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ikke merkelig i det hele tatt.  Den uken er antakelig den tiden den avskjedigete har fått på seg til å ordne opp i hva det nå er han har foretatt seg og som er grunnlaget for avskjeden.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig det, jeg ville da tro at dersom et forhold er av så alvorlig art at det er straffbart , da burde det anmeldes til Politiet så raskt som mulig , før mistenkte fikk ødelagt eventuelle bevis etc...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mulig det, jeg ville da tro at dersom et forhold er av så alvorlig art at det er straffbart , da burde det anmeldes til Politiet så raskt som mulig , før mistenkte fikk ødelagt eventuelle bevis etc...

<{POST_SNAPBACK}>

Det gies i de aller fleste tilfeller anledning til den oppsagte å rette opp i misforholdene før en eventuell politianmeldelse. Man har også en arbeidsmiljølov å forholde seg til slik at slik jeg ser det, gjør ikke nssr noe unormalt i forhold til denne saken....

Som en annen nevnte, etterlyses svar fra informasjonssjef og redegjørelser. Man må huske på at skille mellom ordinær informasjon til sensitiv informasjon er svært vag og dermed lett å gå over... Dersom en ideell organisasjon/arbeidsgiver skulle foreta feil her, er dette alvorlig (og ville jo selvsagt "frikjenne" den oppsagte på grunn av påkjenninger).

Jeg skal være svært enig at der har vært noe turbulent rundt NSSR den senere tid, men vi bør kanskje gi arbeidsro slik at man får ryddet opp i interne rekker.....

Jeg skal være svært enig at der har vært noe turbulent rundt NSSR den senere tid, men vi bør kanskje gi arbeidsro slik at man får ryddet opp i interne rekker.....

Det vanlige gnålet fra pressen. Har ikke giddet å følge med i denne saken, for jeg har så langt aldri opplevd pressen klarer å gi en sannferdig framstilling i slike interne saker.

Slapp av folkens!

Alle som har vært i kontakt med media på en eller annen måte vet hvordan en sak til de grader kan forandres utifra det faktiske forholdene.

Vi kan nok konstantere at det er en ansatt som er oppsagt og at forholdet er anmeldt, men utover det, så ser jeg ingen grunn til at en skal drive å spekulere i hva som skjer i selskapet. Media har en egen evne til å lage nyheter, og det skremmer meg litt hvordan mange sluker informasjonen fra media helt ukritisk (gjelder ikke spesielt denne saken, men generelt). Det jobber mange dyktige folk i redningsselskapet, og jeg er overbevist om at selskapet hverken sier opp folk eller anmelder de uten å vite hva de driver med. Det er heller ikke alltid det er så lurt å slippe ut for mye informasjon i slike saker hvor saken er under etterforskning........

Jeg foreslår derfor at vi lar denne diskusjonen ligge til alle fakta er på bordet i stedetfor å spekulere. Ingvar kommer sikkert med en avklaring før eller siden, men det er ikke sikkert at det er hensiktsmessig å komme med informasjonen på dette tidspunktet (eller kanskje Ingvar ikke er på nett akkurat nå??)

Som en annen nevnte, etterlyses svar fra informasjonssjef og redegjørelser. Man må huske på at skille mellom ordinær informasjon til sensitiv informasjon er svært vag og dermed lett å gå over... Dersom en ideell organisasjon/arbeidsgiver skulle foreta feil her, er dette alvorlig (og ville jo selvsagt "frikjenne" den oppsagte på grunn av påkjenninger).

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i din vurdering, jeg trekker mine bastante påstander og respekterer behovet for diskresjon og arbeidsro. Det er vanskelig å være objektiv med ryktene og pressen som eneste "sannhetsvitner". Er en sterk tilhenger av Redningsselskapet, er medlem og vil alltid være det, med og uten egen kjøl under beina.

• 1 år senere...

Samtidig sliter andre redningssaktører med å få betalt for assistanse i de tilfellene de assisterte er medlemmer av kystpatruljen, men hvor NSSR hadde viderekoblet telefonen uten de som ringte ble advart om at dette blir dyrt. :eek:

Samtidig sliter andre redningssaktører med å få betalt for assistanse i de tilfellene de assisterte er medlemmer av kystpatruljen, men hvor NSSR hadde viderekoblet telefonen uten de som ringte ble advart om at dette blir dyrt. :eek:

Kan du si mer om dette?

Kan du si mer om dette?

Det er vel ikke så mye mer å si enn at de skal ha fått på plass rutiner slik at medlemmer som ringer får klar beskjed i de tilfellene dette skjer.

Om jeg ikke husker feil så er det en sak om dette i siste utgave av Seilas. Det er mulig andre på baatplassen.no kan si noe mer om det praktiske. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Det er vel ikke så mye mer å si enn at de skal ha fått på plass rutiner slik at medlemmer som ringer får klar beskjed i de tilfellene dette skjer.

Om jeg ikke husker feil så er det en sak om dette i siste utgave av Seilas. Det er mulig andre på baatplassen.no kan si noe mer om det praktiske. :wink:

Les denne linken som avkrefter dette..Her

Les denne linken som avkrefter dette

Den meldingen avkrefter ingenting, den forteller bare at NSSR mener noe annet. Skal vi tro det båtbladene skriver har Tjøme radio en litt annen framstilling av saken. :rolleyes:

Selv om det bare var nummeret til redningsskøyta i Tønsberg som var viderekoblet tror jeg fremdeles at det er korrekt å kalle også dette nummeret for redningsselskapets telefon. Om folk som ringte servicetelefonen først ble henvist til et viderekoblet nummer gir det ikke noe bere inntrykk.

Det er egentlig en fillesak, men for meg var det en nyttig påminnelse om å sørge for at medlemsskapet i sjøassistanse er betalt. :smiley:

Jepp, siste nummer av Seilas:

"Tror du at du som medlem i Redningsselskapet automatisk får dekket regningen hvis du ringer Redningsselskapets hjelpetjeneste for assistanse? Dette gjelder kun hvis det er selskapets egne skøyter som tar telefonen og plukker deg opp."

Jeg har vært talsmann for at vi skal være/forbli medlemmer av Kystpatruljen og støtte NSSR, men nå begynner min tro å "krakkelere" - og det kraftig! :headbang:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jepp, siste nummer av Seilas:

"Tror du at du som medlem i Redningsselskapet automatisk får dekket regningen hvis du ringer Redningsselskapets hjelpetjeneste for assistanse? Dette gjelder kun hvis det er selskapets egne skøyter som tar telefonen og plukker deg opp."

Jeg har vært talsmann for at vi skal være/forbli medlemmer av Kystpatruljen og støtte NSSR, men nå begynner min tro å "krakkelere" - og det kraftig! :headbang:

Jeg er helt enig med deg begynner også å miste troen på dem.. Er også medlem av sjøassistanse i tillegg :flag: Redigert av M/B Mali (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...