Jump to content

Hvordan bore hull i 6mm stål, med diameter på 18mm


valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Har laget meg nytt ror, og med nye fester, må hullet i flyndra utvides fra 11 til 18mm.

Har prøvd meg med sag, bor og forsenker, men boret ødelegger jeg bare, tror dette skjer siden kraften ikke fordeler seg jevnt over hele boret (iogmed det er et 11mm hull der fra før), hullsagen (for metall) tok jeg tennene på, og forsenkeren har ingen effekt. Jeg borer med en makita 18v batteridrill.

 

Er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre, jeg klarer ikke kommet ned i metallet.

Noen som har noen gode tips til en amatør?

Link to post
Share on other sites

Få tak i en skikkelig boremaskin med dobblehandtak og morsekon hylse og en 18mm bor. Og bor på lav fart.

Batteridrill duger ikke til dette.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Hm. Kommer nok ikke til fra begge sider nei.

Skikkelig drill har slått meg ja.

 

Ehm, jeg lurer litt på hva en morsekon hylse er? Tok en kjapp titt på google, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal nyttegjøre meg denne i sammenheng med en drill og et bor?

Takk for gode svar til en skikkelig amatør.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror et trinnbor er løsningen for deg.

Hvis du har lavt turtall og mater nokså hardt funker dette ofte bra.

I såpass tykt materiale blir det lettere hvis du kan veksle mellom sidene når du borer.

Boret sentrerer selv, og litt smøring kan være bra.

Lav fart og god mating er imidlertid viktigst for å unngå varmgang.

 

Wurth m flere selger dette i varierende kvalitet. Kjekt å ha til både tynnplater og glassfiber

Mons

Link to post
Share on other sites

Trinnbor er helt ubrukelig til dette formålet. Det absolutt beste og enkleste du kan gjøre er å benytte en 18mm hullsag, men du tenger en innerforing med senterhull tilsvarende senterboren i hullsagen (6mm?) og ytre diameter Ø11mm for å sentrere senterboren i det eksisterende hullet samt god smøring. Dette kunne du nok løse med å evt. få tak i noen 6mm muttere som du borer gjennom gjengene på og trer oppover senterboren som sentreringshjelpemiddel i hullet. Disse skulle ikke være langt unna 11mm på største diameter da man benytter en 10mm nøkkel på sekskanthodet.

Når man benytter hullsag blir hullet aldri helt presist den oppgitte diameteren på hullsaga, men du kommer temmelig nært. Evt. kan du jo også merke opp den nye diameteren og file ut det nye hullet med en rundfil. Det går helt fint det også.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk en rettfres om du har tilgang på det. "hyler" kalles det også. Og med hardmetallfres på så er det gjort på 30 sekunder.

Du må merke ytterkantene på hullet på forhånd siden det blir frihåndsarbeid på den måten. Men er du stødig på labben så

blir hullet meget rundt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode forslag. Jeg vet ikke helt hva slags står det er, annet enn at det tykt og hardt. Det er flyndra på sjekta mi.

Syrefast er det ikke ihvertfall.

Kanskje jeg skulle stikke på biltema imorra og skaffe meg et trinnbor. Kan da ikke skade.

Må anskaffe meg en tung drill der også. Se hva jeg kan komme unna med.

 

Takk for mange gode forslag, skal si fra hva resultatet blir. Noe aner meg at jeg må skaffe meg en buet fil. huttetu.

 

PS - ingen som kan fortelle meg hvordan et morsekon brukes?

Link to post
Share on other sites

Morsekon brukes på store boremaskiner hvor en chuck ikke kan brukes. Normalt over 12mm.

En bor med morsekon og hylse settes direkte inn i en bormaskinen uten chuck.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Hei, Har laget meg nytt ror, og med nye fester, må hullet i flyndra utvides fra 11 til 18mm. Har prøvd meg med sag, bor og forsenker, men boret ødelegger jeg bare, tror dette skjer siden kraften ikke fordeler seg jevnt over hele boret (iogmed det er et

Hvis du spenner fast 1-2 mm stål plate med tvinger under flyndra, så har hullsagen støtte i senterhullet når du sager og så må du bruke rikelig med Skjareolje og sakte fart ellers blir tenne blå bruk 17 mm hullsag.

Du kan også bruke en rettsliper og roterende fil.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Regner med han mener borremaskin der borrene er festa med kon og sporkile, da glepper ikke borren.

Visst du har borra med for mye hastighet/lite press på borren så får man varme og da kan herding i matrialet oppstå. Det kan bli veldig hardt og det er bortimot umulig og komme videre. Bruk kvalitetsborr, lavt turtall, god mating/press som nevnt ovenfor. En god skjæreolje er å foretrekke.

(edit, ble for sein, treg mobil og treg mann)

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan med enkelhet bruke en slik, Hullsag HM MBS :

9947_m.jpg

 

 

Jeg har borret en mengde hull i både 6mm stål og tykkere med disse og en god batteridrill. (Ikke glem skjæreolje)

 

Finnes ihvertfall både på Würth og Tess.

 

Link til Würth

Redigert av Sunnmøringen (see edit history)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Da har du sannsynligvis også kjøpt det stålet du borer i på Biltema. :giggle: :giggle: :giggle: :giggle:

Nei, det er kjøpt av RUUKKI hvis du har hørt om dem. Har bygget meg en elektrohydraulisk kran til å løfte båtmotorer o.l. med. Da kødder jeg ikke med stål av tvilsom kvalitet. Og med mindre du ønsker å prøve dette biltema verktøyet selv så kan jeg fortelle at det holder god verktøystandard. Det er riktignok mye billigere enn det de selger på Würth, men det plager meg ikke så lenge kvaliteten er den samme. Det er forresten mye mere passende for denne jobben siden det sentrerer seg selv i et 11mm hull.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og med mindre du ønsker å prøve dette biltema verktøyet selv så kan jeg fortelle at det holder god verktøystandard. Det er riktignok mye billigere enn det de selger på Würth, men det plager meg ikke så lenge kvaliteten er den samme.

 

Det er mulig at akkurat denne holder mål, jeg har ikke forsøkt den. Men at veldig mange er veldig skeptiske til verktøy kjøpt på BT, det har BT bare seg selv å skylde for. Jeg tror jeg vil påstå at ALT jeg har kjøpt der av verktøy må karakteriseres som leketøy av dårlig kvalitet, hvor noe av det har gått istykker på første forsøk. Men ingen regel uten unntak...

 

Men til verktøyet jeg linket til: Det jeg har gjort når jeg har vært nødt til å utvide hull som allerede er for store til senterboren, det er simpelthen å feste en liten stålplate på baksiden av eksisterende hull, enten med tvinger eller ved å punktsveise det. Da har jeg styringen som trengs.

Men kan man klare seg med et konisk hull, så for all del; Trappebor eller konisk bor klarer å komme seg igjennom ganske mye det også.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Alt slikt verktøy fra BT er sikkert ikke dårlig selv om jeg har samme erfaring som Sunnmøringen.

Det er ulike borer til ulike materialer og prisene varierer mye.

Ser i Ravemakatalogen at en 18mm hardmetallbor m sylindrisk skaft beregnet for stål over 35 HRC koster 181,13 euro.

En litt bedre utgave av en vanlig 18 mm HSS koster 25,53 euro.

(Har ingen tilhørighet til Ravema).

 

Tilbake til flyndra. Som sagt tidligere så må du

ha maskin som går med riktig turtall,

verktøy (bor/hullsag) egnet til materialet

flyndra må ikke fjære

maskinen må stå fast og mates kontrollert (magnetboremaskin eller noe lignende?)

 

Blir dette vanskelig så hadde jeg trolig kappet og gjort det som måtte gjøres inne på verkstedet.

Men tviler på at du må det, sørg bare for å få alt fast før du borer.

 

En bor med mer enn to skjær vil trolig gå roligere. Tror slike helst er for morsekon og tipper de er svindyre.

Link to post
Share on other sites

Mye gode forslag her. Jeg har bestemt meg for å stikke på bt og kjøpe meg en rettsliper. Dette er utrolig kjekt å ha uansett, og koster ingenting. Skal teste komboen med fil i helgen, og hvis lykken står meg bi kommer det en kar med en svintung blåbosch i tillegg, så da har jeg alternativet med bor også. Må slipe opp det jeg har ødelagt.:(

 

Tipper dette går veien.

 

Ang biltemaverktøy/billigverktøy, jeg handler en god del verktøy. Jeg har bestemt meg for at jeg alltid kjøper billigvarianten, og når denne går i stykker kan jeg flotte meg med noe skikkelig. Dette er alltid måten jeg gjør ting på. For ett år siden hadde jag bare en koffert med verktøy, siden hus / garasje ikke ble skaffet før ifjor. Dermed må jeg ha 'alt', og jeg har ikke muligheten til å svi av flere hundre tusen kroner for å få 'det rette' verktøyet med en gang. Dette gjenspeiler seg i alt fra fres til slipemaskiner, kompressor, ++ og ja, jeg drømmer om en skikkelig fest tool eksentrersliper til 2500, men tenker som så at jeg må nok pent nødt til å vente til min meec tools til 350 tar kvelden.

 

Jeg ser jeg har grepet denne borringen helt feil an, og det er greit. Jeg gjør ikke feil to ganger; så da har vi lært noe også idag.

Det er da hyggelig å kunne si det også.

Link to post
Share on other sites

Du kan med enkelhet bruke en slik, Hullsag HM MBS :

9947_m.jpg

 

 

Jeg har borret en mengde hull i både 6mm stål og tykkere med disse og en god batteridrill. (Ikke glem skjæreolje)

 

Finnes ihvertfall både på Würth og Tess.

 

Link til Würth

 

Dette verktøyet er fenomenalt, kalles helst kjernebor, om du skulle spørre etter eit på ei jernvaresjappe.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...