valvolainen Startet 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2012 Hei, Har laget meg nytt ror, og med nye fester, må hullet i flyndra utvides fra 11 til 18mm. Har prøvd meg med sag, bor og forsenker, men boret ødelegger jeg bare, tror dette skjer siden kraften ikke fordeler seg jevnt over hele boret (iogmed det er et 11mm hull der fra før), hullsagen (for metall) tok jeg tennene på, og forsenkeren har ingen effekt. Jeg borer med en makita 18v batteridrill. Er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre, jeg klarer ikke kommet ned i metallet. Noen som har noen gode tips til en amatør? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Kommer du til fra begge sider? Kanskje ett konisk bor, og pusse til slutt? Husk litt skjæreolje eller WD40. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Få tak i en skikkelig boremaskin med dobblehandtak og morsekon hylse og en 18mm bor. Og bor på lav fart. Batteridrill duger ikke til dette. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
valvolainen Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hm. Kommer nok ikke til fra begge sider nei. Skikkelig drill har slått meg ja. Ehm, jeg lurer litt på hva en morsekon hylse er? Tok en kjapp titt på google, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal nyttegjøre meg denne i sammenheng med en drill og et bor? Takk for gode svar til en skikkelig amatør. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei Tror et trinnbor er løsningen for deg. Hvis du har lavt turtall og mater nokså hardt funker dette ofte bra. I såpass tykt materiale blir det lettere hvis du kan veksle mellom sidene når du borer. Boret sentrerer selv, og litt smøring kan være bra. Lav fart og god mating er imidlertid viktigst for å unngå varmgang. Wurth m flere selger dette i varierende kvalitet. Kjekt å ha til både tynnplater og glassfiber Sitér dette innlegget Mons Link to post
valvolainen Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Såvidt jeg klarer å lese meg til er ikke trinnbor noe særlig i tykt metall? Er jo snakk om rundt. 6mm. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Trinnbor er helt ubrukelig til dette formålet. Det absolutt beste og enkleste du kan gjøre er å benytte en 18mm hullsag, men du tenger en innerforing med senterhull tilsvarende senterboren i hullsagen (6mm?) og ytre diameter Ø11mm for å sentrere senterboren i det eksisterende hullet samt god smøring. Dette kunne du nok løse med å evt. få tak i noen 6mm muttere som du borer gjennom gjengene på og trer oppover senterboren som sentreringshjelpemiddel i hullet. Disse skulle ikke være langt unna 11mm på største diameter da man benytter en 10mm nøkkel på sekskanthodet. Når man benytter hullsag blir hullet aldri helt presist den oppgitte diameteren på hullsaga, men du kommer temmelig nært. Evt. kan du jo også merke opp den nye diameteren og file ut det nye hullet med en rundfil. Det går helt fint det også. Redigert 16.Mai.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Jeg kjøpte trinnbor på Biltema i går og det fungerte utmerket på 6mm stål. Har boret mange 20mm hull nå og boret er fortsatt som nytt til tross for en utålmodig bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Da har du sannsynligvis også kjøpt det stålet du borer i på Biltema. :giggle: :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Bruk en rettfres om du har tilgang på det. "hyler" kalles det også. Og med hardmetallfres på så er det gjort på 30 sekunder. Du må merke ytterkantene på hullet på forhånd siden det blir frihåndsarbeid på den måten. Men er du stødig på labben så blir hullet meget rundt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ankerdrammen Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei.Stålkvalitet er avgjørende for valget her.Det er kansje syrefast.Da er en pinnefres tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Er du sikker på at det ikke er herdet stål du prøver å bore i? Da vil de fleste borer slite, og du må kanskje utvide hullet med en liten slipeskive. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Takk for mange gode forslag. Jeg vet ikke helt hva slags står det er, annet enn at det tykt og hardt. Det er flyndra på sjekta mi. Syrefast er det ikke ihvertfall. Kanskje jeg skulle stikke på biltema imorra og skaffe meg et trinnbor. Kan da ikke skade. Må anskaffe meg en tung drill der også. Se hva jeg kan komme unna med. Takk for mange gode forslag, skal si fra hva resultatet blir. Noe aner meg at jeg må skaffe meg en buet fil. huttetu. PS - ingen som kan fortelle meg hvordan et morsekon brukes? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Morsekon brukes på store boremaskiner hvor en chuck ikke kan brukes. Normalt over 12mm. En bor med morsekon og hylse settes direkte inn i en bormaskinen uten chuck. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei, Har laget meg nytt ror, og med nye fester, må hullet i flyndra utvides fra 11 til 18mm. Har prøvd meg med sag, bor og forsenker, men boret ødelegger jeg bare, tror dette skjer siden kraften ikke fordeler seg jevnt over hele boret (iogmed det er et Hvis du spenner fast 1-2 mm stål plate med tvinger under flyndra, så har hullsagen støtte i senterhullet når du sager og så må du bruke rikelig med Skjareolje og sakte fart ellers blir tenne blå bruk 17 mm hullsag. Du kan også bruke en rettsliper og roterende fil. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
volfro Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Regner med han mener borremaskin der borrene er festa med kon og sporkile, da glepper ikke borren. Visst du har borra med for mye hastighet/lite press på borren så får man varme og da kan herding i matrialet oppstå. Det kan bli veldig hardt og det er bortimot umulig og komme videre. Bruk kvalitetsborr, lavt turtall, god mating/press som nevnt ovenfor. En god skjæreolje er å foretrekke. (edit, ble for sein, treg mobil og treg mann) Redigert 16.Mai.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Du kan med enkelhet bruke en slik, Hullsag HM MBS : Jeg har borret en mengde hull i både 6mm stål og tykkere med disse og en god batteridrill. (Ikke glem skjæreolje) Finnes ihvertfall både på Würth og Tess. Link til Würth Redigert 16.Mai.2012 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Da har du sannsynligvis også kjøpt det stålet du borer i på Biltema. :giggle: :giggle: Nei, det er kjøpt av RUUKKI hvis du har hørt om dem. Har bygget meg en elektrohydraulisk kran til å løfte båtmotorer o.l. med. Da kødder jeg ikke med stål av tvilsom kvalitet. Og med mindre du ønsker å prøve dette biltema verktøyet selv så kan jeg fortelle at det holder god verktøystandard. Det er riktignok mye billigere enn det de selger på Würth, men det plager meg ikke så lenge kvaliteten er den samme. Det er forresten mye mere passende for denne jobben siden det sentrerer seg selv i et 11mm hull. Redigert 16.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Og med mindre du ønsker å prøve dette biltema verktøyet selv så kan jeg fortelle at det holder god verktøystandard. Det er riktignok mye billigere enn det de selger på Würth, men det plager meg ikke så lenge kvaliteten er den samme. Det er mulig at akkurat denne holder mål, jeg har ikke forsøkt den. Men at veldig mange er veldig skeptiske til verktøy kjøpt på BT, det har BT bare seg selv å skylde for. Jeg tror jeg vil påstå at ALT jeg har kjøpt der av verktøy må karakteriseres som leketøy av dårlig kvalitet, hvor noe av det har gått istykker på første forsøk. Men ingen regel uten unntak... Men til verktøyet jeg linket til: Det jeg har gjort når jeg har vært nødt til å utvide hull som allerede er for store til senterboren, det er simpelthen å feste en liten stålplate på baksiden av eksisterende hull, enten med tvinger eller ved å punktsveise det. Da har jeg styringen som trengs. Men kan man klare seg med et konisk hull, så for all del; Trappebor eller konisk bor klarer å komme seg igjennom ganske mye det også. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
lnjk Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Alt slikt verktøy fra BT er sikkert ikke dårlig selv om jeg har samme erfaring som Sunnmøringen. Det er ulike borer til ulike materialer og prisene varierer mye. Ser i Ravemakatalogen at en 18mm hardmetallbor m sylindrisk skaft beregnet for stål over 35 HRC koster 181,13 euro. En litt bedre utgave av en vanlig 18 mm HSS koster 25,53 euro. (Har ingen tilhørighet til Ravema). Tilbake til flyndra. Som sagt tidligere så må du ha maskin som går med riktig turtall, verktøy (bor/hullsag) egnet til materialet flyndra må ikke fjære maskinen må stå fast og mates kontrollert (magnetboremaskin eller noe lignende?) Blir dette vanskelig så hadde jeg trolig kappet og gjort det som måtte gjøres inne på verkstedet. Men tviler på at du må det, sørg bare for å få alt fast før du borer. En bor med mer enn to skjær vil trolig gå roligere. Tror slike helst er for morsekon og tipper de er svindyre. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Mye gode forslag her. Jeg har bestemt meg for å stikke på bt og kjøpe meg en rettsliper. Dette er utrolig kjekt å ha uansett, og koster ingenting. Skal teste komboen med fil i helgen, og hvis lykken står meg bi kommer det en kar med en svintung blåbosch i tillegg, så da har jeg alternativet med bor også. Må slipe opp det jeg har ødelagt.:( Tipper dette går veien. Ang biltemaverktøy/billigverktøy, jeg handler en god del verktøy. Jeg har bestemt meg for at jeg alltid kjøper billigvarianten, og når denne går i stykker kan jeg flotte meg med noe skikkelig. Dette er alltid måten jeg gjør ting på. For ett år siden hadde jag bare en koffert med verktøy, siden hus / garasje ikke ble skaffet før ifjor. Dermed må jeg ha 'alt', og jeg har ikke muligheten til å svi av flere hundre tusen kroner for å få 'det rette' verktøyet med en gang. Dette gjenspeiler seg i alt fra fres til slipemaskiner, kompressor, ++ og ja, jeg drømmer om en skikkelig fest tool eksentrersliper til 2500, men tenker som så at jeg må nok pent nødt til å vente til min meec tools til 350 tar kvelden. Jeg ser jeg har grepet denne borringen helt feil an, og det er greit. Jeg gjør ikke feil to ganger; så da har vi lært noe også idag. Det er da hyggelig å kunne si det også. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 (redigert) Slipte opp boret på nytt og tok sats med batterimakitaen. Denne gangen med lav hastighet, mer vekt og større mengder 10w-40. Da gikk det helt fint. Kjøpte forresten også en rettsliper, kjekt og ha! Redigert 20.Mai.2012 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Så hvaskulle du gjordt uten baatplassen? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TB2855 Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Du kan med enkelhet bruke en slik, Hullsag HM MBS : Jeg har borret en mengde hull i både 6mm stål og tykkere med disse og en god batteridrill. (Ikke glem skjæreolje) Finnes ihvertfall både på Würth og Tess. Link til Würth Dette verktøyet er fenomenalt, kalles helst kjernebor, om du skulle spørre etter eit på ei jernvaresjappe. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.