Nybåt Startet 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2012 Planlegger bruke en uke i båten og seile fra Oslo til Koster (og tilbake). Har med kone og to gutter (7 og 10). Trenger tips om fine steder å overnatte på veien og steder på Koster. og ellers alle nyttige tips. Har ikke prøvd mer enn en natt i båten tidligere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 du bruker 8-9 timer til Papperhavn og antakelig toogenhalv til 3 timer til Kostersundet. Kanskje Hankø/Vikane er et greit overnattingssted. Er det vind og sjø, tar turen et par timer lengre tid, for da vil du ikke gå vest for Vesterøy på Hvaler, men heller inn på Lera nord for Vesterøy, og innafor Kirkeøy. Jeg har reist med Nidelv 24 fra Skjærhalden til Høvik og tilbake for en del år siden, så jeg har litt peil på tiden og båttypen. Du skriver "seile", er båten rigget for seilas med seil? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Worry II Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Jeg har tatt denne turen flere ganger men samme båt. Jeg tror jeg ville holdt meg til ca 4-timers etapper om jeg hadde med unger på 7 og 10 år. Det kan fort bli kjedelig å banke å kjøre lenger enn det. Du bruker ca 4 timer fra Oslo til Mossekanalen i 7 knop (tipper du marsjer der?) Ta en overnatting enten i Mossesundet, eller kjør 20-30 minutter til så du kommer til Fuglevik Marina. Her er det også fint å bunkre diesel (grei pris). Derfra bruker du omtrent like lang tid (4 timer) til Skjærhalden syd på Kirkøy om været tillater uttaskjærs kjøring. Om du må rund på nordsiden av Kirkøy på grunn av været, er det en fin tur i gjennom Fredrikstadkanalen. Da vil jeg anslå at du bruker ca 7 timer til Skjærhalden. Fra Skjærhalden til Koster går fort, skal vi si en time..? Eller så tar du bunkringstur til Strømstad før turen går ut til Koster. Tar ikke mer enn en time dit heller. Det er mitt forslag ! God tur ! Hilsen Stig Redigert 16.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hei, det blir en koselig tur i en koselig båt (hadde lik båt og lik besetning, besetningen vokste og da måtte båten det også...). Koster først: min favoritt er Ekenäs på Syd-Koster - romslig gjestehavn, har alltid fått plass, et par gode spisesteder og liv og røre uten å være et feststed. Du sier ikke om du har tenkt å overnatte i gjestehavner, men her er noen av våre favoritter: Oscarsborg (passe avstand hvis du starter på ettermiddag), Hankø , Skjærhalden (barnas favoritt). På retur ville jeg krysset fjorden hvis været er godt, og fått med meg f.eks. Verdens Ende, Havna, Østre Bolærne eller Tønsberg. Både Åsgårdstrand og Horten har gode gjestehavner også. En gjestehavn du bør styre utenom er den nye i Drøbak, der er det veldig ubehagelig med bølgene fra fergene og andre skip. Anbefaler ellers å kjøpe en havnebok (Havneguiden eller Havneboka, begge er fine), da har du fin oversikt over både gjestehavner og naturhavner. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (4 timer) til Skjærhalden syd på Kirkøy (fra Moss) Jeg må bare korrigere meg selv her, tenkte feil.. Det tar ca 2 timer fra Moss til Hankøsundet. Fra Hankø til Skjærhalden bruker du 4 timer. Beklager feilinfo.. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 med ca 6 knop bruker vi fem kvarter til Kostersundet (fra Skjærhallen), omtrent det samme da vi hadde Nidelven. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sverre--- Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Dag 1: Oslo - Fuglevik Dag 2: Fuglevik - Fredagshølet (Hvaler) Dag 3: Fredagshølet - Ekenäs (Koster) Dag 4: Uthavn på Koster (en drøss å velge i - f.eks sundet på østsiden av Jutholmen) Dag 5: Koster - Hankø (alt. Småholmene NV for Hankø) Dag 6: Hankø - Son Dag 7: Son - Oslo God tur :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Du skriver "seile", er båten rigget for seilas med seil? Har du vært på sjøen før så vet du at det heter å "seile" selv om du er ombord på en MTB, fregatt eller Nidelv 24 også.. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Dag 1: Oslo - Fuglevik Et veldig fint alternativ til Fuglevik er Evjesundet som ligger rett på sydsiden. Særlig om det er litt vær, Da ligger du beskyttet mot alle slags vindretninger. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Nybåt Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Supre svar :-) Tenker vel å kombinere gjestehavn og uthavn, men mest uthavn. Skal kjøpe en havne bok - godt tips. Er det vanskelig å få plass på Koster. Dette blir første uka i Juli. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Har du vært på sjøen før så vet du at det heter å "seile" selv om du er ombord på en MTB, fregatt eller Nidelv 24 også.. Det var da svært til tone, da... også med smilefjes, og dette har vært diskutert og kommentert i baatplassen i massevis tidligere. Ja, det vet jeg ganske godt, med stort innslag av danske i familien, som seiler med hvadetskalvære: kajakk, DFDS, jolle med påhenger, seilbåt. Men det finnes Nidelv24 med rigg, og de har forsterking i hyttetaket for montering av mast. Så kanskje "Nybåt"s Nidelv nettopp var en slik seilrigget båt. Er det vanskelig å få plass på Koster. Dette blir første uka i Juli. Det er ofte mye båt i Kostersundet og de andre havnene, men plass er det alltid. Før du eventuelt prøver deg i skjærgården sør for Sydkoster bør du ha et detaljkart. Der er 1:50000 for grovt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bliss X Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 En uke tur/retur koster med nidelv 24 høres for meg litt lite ut. Du skal ikke ha mange dagene med dårlig vær før dette kan bli veldig masete. Har du mulighet ville jeg vurdert å bruke noe mer tid på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Planlegger samme tur med samme båt i juli:) vi SEILER fra Storsand. Takker for mange tips om havner og seiletid:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Indy Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Et par tips til om uthavner som dine to gutter sikker vil like: Lyngholmen rett nord for Strømtangen - skjermet og lun havn og spennende øy å utforske, særlig sørsiden med svaberg og bølger som slår inn syntes mine gutter var spennende. Festningsholmen ved Akerøy på sørsiden av Hvaler, den gamle festningen var morsom å utforske. Ellers tar jeg også gjerne i mot tips om spennende "guttesteder", mine er 9 og 12 og synes det er gøy å gå på oppdagelsesferd på nye øyer, særlig hvis det kan klatres i farlige bergvegger og stup...til mors store bekymring. Verst er det vel at far også blir med på disse halsbrekkende ekspedisjonene... Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Hei. Mange gode tips her, slenger med bl.a Mærrapanna og Sauholmen + andre holmer ligger rett syd for Hankøsundet. For oss med snekke går timene fort og jeg anbefaler mer enn en uke på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 (redigert) Enig med dem som mener at 1 uke er i snaueste laget. Oslo/Koster, er vel snaue 60nm om du går på utsiden av hvaler og drøye 60 om du går "rundt"hvaler. Ved 6 kn. i snitt er det +-10 timer hver vei. Med barn i båten bør dere beregne 2-3 dager hver vei. Da rekker dere ikke mye kos på Koster før hjemreisen må starte. Sett av 2 uker. Ned på 2-3 dager, noen fine dager i Koster skærgården. og bruk 5 -6 dager på veien hjem igjen. Redigert 18.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lurvetass Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Hva med å dra alene til Fredrikstad først med båten, også la familien komme etter med tog? Da kan du kjøre ned i ett strekk og dere har mye bedre tidsskjema for resten av turen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mariell Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Eller familien med Timeekspressen til Strømstad. 3-4 dager på Koster og 3-4 dager på hjemturen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 (redigert) På Syd-Koster har du mulighet til å leie sykler og utforske øya, det må være midt i blinken for gutter i den alderen. Ellers er det veldig fint å ligge i lagunen på Ursholmen. Litt ruskete farvann, men det går finfint om man bare er oppmerksom på det. I skjærgården mellom Koster og Ursholmen er det gode muligheter for å se sel. Enig med de andre her som anbefaler å gjøre noen grep mht. tilgjengelig tid. Kanskje de voksne kan stå opp tidlig og ta en før-frokost-etappe mens gutta fortsatt drar seg i køya. Redigert 19.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Dette med før-frokost etapper har vi veldig god erfaring med. Kjøre fra 5-6 tiden om morningen så rekker vi et stykke før barna våkner. Så er det gjerne havblikk på denne tiden. Da koser jeg og kona oss med nytrekt kaffe og tusler av gårde. Sitér dette innlegget Link to post
Marex 373 ACC Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Slenger meg på her! ? Vi tenker samme turen, med en Marex 320, marsjer fint i 20 knop. Hvor lang tid bruker vi da til Hankø, så Koster? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Gulesider kart. Velg "sjøkart". Så velger du linjalen ned til høyre og måler opp antall nm ruta utgjør. 20 knop = 20nm i timen. Ved hjelp av linjalen på gulesider vil du da mer eller mindre automatisk se hvor lang tid tar. 20nm er en time, 40 er to, 60 er tre, 80 er fire. Så for å lage en enda enklere tommelfingerregel for dine 20 knop så kan du måle opp antall nm, dele på to og fjerne en null. Da har du tidsburken. Mao må du kun dele på to. 100nm/2=50. Vekk med nullen. 100nm tar 5 timer med din båt i 20 knop. 50nm tar 2,5 timer. 25nm tar en og en halv time. ------- Lek litt med linjalen på gulesider kart og du vil "se" tidsbruken automatisk. Redigert 5.Juni.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 (redigert) Ville ha brukt et sjøkart og regnet ut det selv. Det er en god øvelse som må læres på et tidspunkt :) Flere, blant annet Navionics (https://webapp.navionics.com) har kart på nett, plott inn turen og din marsjfart, og du får det opp :) Edit: Pinkvin kom meg i forkjøpet ;) Redigert 5.Juni.2019 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Rent "seilfilosofisk" liker jeg veldig godt tanken på å ikke ane hvor lang tid det tar å seile til ett sted, noe som forsåvidt er reelt nok i en seilbåt en del ganger, men i en forøvrig klokke- og datostyrt verden er det kjekt å kunne finne ut av det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marex 373 ACC Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Takk, meget godt forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.