Jump to content

Nidelv 24 til Koster

Nybåt

Recommended Posts

du bruker 8-9 timer til Papperhavn og antakelig toogenhalv til 3 timer til Kostersundet. Kanskje Hankø/Vikane er et greit overnattingssted.

Er det vind og sjø, tar turen et par timer lengre tid, for da vil du ikke gå vest for Vesterøy på Hvaler, men heller inn på Lera nord for Vesterøy, og innafor Kirkeøy.

Jeg har reist med Nidelv 24 fra Skjærhalden til Høvik og tilbake for en del år siden, så jeg har litt peil på tiden og båttypen.

Du skriver "seile", er båten rigget for seilas med seil?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg har tatt denne turen flere ganger men samme båt. Jeg tror jeg ville holdt meg til ca 4-timers etapper om jeg hadde med unger på 7 og 10 år.

Det kan fort bli kjedelig å banke å kjøre lenger enn det. Du bruker ca 4 timer fra Oslo til Mossekanalen i 7 knop (tipper du marsjer der?) Ta en overnatting enten

i Mossesundet, eller kjør 20-30 minutter til så du kommer til Fuglevik Marina. Her er det også fint å bunkre diesel (grei pris). Derfra bruker du omtrent like lang tid

(4 timer) til Skjærhalden syd på Kirkøy om været tillater uttaskjærs kjøring. Om du må rund på nordsiden av Kirkøy på grunn av været, er det en fin tur i gjennom

Fredrikstadkanalen. Da vil jeg anslå at du bruker ca 7 timer til Skjærhalden. Fra Skjærhalden til Koster går fort, skal vi si en time..?

Eller så tar du bunkringstur til Strømstad før turen går ut til Koster. Tar ikke mer enn en time dit heller. Det er mitt forslag ! God tur ! Hilsen Stig

Redigert av Worry II (see edit history)

Hei, det blir en koselig tur i en koselig båt (hadde lik båt og lik besetning, besetningen vokste og da måtte båten det også...).

Koster først: min favoritt er Ekenäs på Syd-Koster - romslig gjestehavn, har alltid fått plass, et par gode spisesteder og liv og røre uten å være et feststed.

Du sier ikke om du har tenkt å overnatte i gjestehavner, men her er noen av våre favoritter: Oscarsborg (passe avstand hvis du starter på ettermiddag), Hankø , Skjærhalden (barnas favoritt). På retur ville jeg krysset fjorden hvis været er godt, og fått med meg f.eks. Verdens Ende, Havna, Østre Bolærne eller Tønsberg. Både Åsgårdstrand og Horten har gode gjestehavner også.

En gjestehavn du bør styre utenom er den nye i Drøbak, der er det veldig ubehagelig med bølgene fra fergene og andre skip.

Anbefaler ellers å kjøpe en havnebok (Havneguiden eller Havneboka, begge er fine), da har du fin oversikt over både gjestehavner og naturhavner.

God tur!

Har du vært på sjøen før så vet du at det heter å "seile" selv om du er ombord på en MTB, fregatt eller Nidelv 24 også.. :giggle:

Det var da svært til tone, da... også med smilefjes, og dette har vært diskutert og kommentert i baatplassen i massevis tidligere.

Ja, det vet jeg ganske godt, med stort innslag av danske i familien, som seiler med hvadetskalvære: kajakk, DFDS, jolle med påhenger, seilbåt. Men det finnes Nidelv24 med rigg, og de har forsterking i hyttetaket for montering av mast. Så kanskje "Nybåt"s Nidelv nettopp var en slik seilrigget båt.

Er det vanskelig å få plass på Koster. Dette blir første uka i Juli.

Det er ofte mye båt i Kostersundet og de andre havnene, men plass er det alltid.

Før du eventuelt prøver deg i skjærgården sør for Sydkoster bør du ha et detaljkart. Der er 1:50000 for grovt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Et par tips til om uthavner som dine to gutter sikker vil like: Lyngholmen rett nord for Strømtangen - skjermet og lun havn og spennende øy å utforske, særlig sørsiden med svaberg og bølger som slår inn syntes mine gutter var spennende.

Festningsholmen ved Akerøy på sørsiden av Hvaler, den gamle festningen var morsom å utforske.

Ellers tar jeg også gjerne i mot tips om spennende "guttesteder", mine er 9 og 12 og synes det er gøy å gå på oppdagelsesferd på nye øyer, særlig hvis det kan klatres i farlige bergvegger og stup...til mors store bekymring. Verst er det vel at far også blir med på disse halsbrekkende ekspedisjonene...

Enig med dem som mener at 1 uke er i snaueste laget. Oslo/Koster, er vel snaue 60nm om du går på utsiden av hvaler og drøye 60 om du går "rundt"hvaler.

Ved 6 kn. i snitt er det +-10 timer hver vei. Med barn i båten bør dere beregne 2-3 dager hver vei. Da rekker dere ikke mye kos på Koster før hjemreisen må starte.

Sett av 2 uker. Ned på 2-3 dager, noen fine dager i Koster skærgården. og bruk 5 -6 dager på veien hjem igjen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

På Syd-Koster har du mulighet til å leie sykler og utforske øya, det må være midt i blinken for gutter i den alderen. Ellers er det veldig fint å ligge i lagunen på Ursholmen. Litt ruskete farvann, men det går finfint om man bare er oppmerksom på det.

I skjærgården mellom Koster og Ursholmen er det gode muligheter for å se sel.

Enig med de andre her som anbefaler å gjøre noen grep mht. tilgjengelig tid. Kanskje de voksne kan stå opp tidlig og ta en før-frokost-etappe mens gutta fortsatt drar seg i køya.

Redigert av quantumduck (see edit history)
  • 7 år senere...
Guest Avmønstret#

Gulesider kart. Velg "sjøkart". Så velger du linjalen ned til høyre og måler opp antall nm ruta utgjør. 

20 knop = 20nm i timen.  Ved hjelp av linjalen på gulesider vil du da mer eller mindre automatisk se hvor lang tid tar. 20nm er en time, 40 er to, 60 er tre, 80 er fire. 

Så for å lage en enda enklere tommelfingerregel for dine 20 knop så kan du måle opp antall nm, dele på to og fjerne en null. Da har du tidsburken. Mao må du kun dele på to. 

100nm/2=50. Vekk med nullen. 100nm tar 5 timer med din båt i 20 knop. 50nm tar 2,5 timer. 25nm tar en og en halv time. 

-------

Lek litt med linjalen på gulesider kart og du vil "se" tidsbruken automatisk. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...