Jump to content

Nidelv 24 til Koster

Nybåt

Recommended Posts

Begynte og utforske Koster i fjor. Fra Strømstad (der man kan handle inn en del godsaker til både store og små) og over til Koster og så gjennom Kostersund og til Jutholmen der det er mange fine plasser er en god start for førstegangstur til Koster. Fantastisk magisk sted….

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Har vært den turen mange ganger med gamlebåten min, en Nidelv 24, som jeg solgte før påske. Men siden jeg stort sett har vært alene så har jeg kjørt lange etapper...

Første gang jeg var på Koster dro jeg fra Nesodden og tok første overnatting rett utenfor Moss. Var på Koster på tidlig ettermiddag dagen etter. Har også overnattet i Larkollen, ved Strømtangen fyr, Sand marina og Skjærhalden. På Koster liker jeg meg godt på Vettnet - der har det kommet nye brygger fra i år.

På strekningen du spør om har jeg egentlig ikke overnattet så mye i uthavn, Strømtangen fyr er vel det nærmeste jeg kommer. For meg var én uke rikelig med tid, men jeg var også svært heldig med været! Som andre er inne på bør du kanskje kjøre litt kortere etapper med barn om bord.

Nybåt skrev On 17.5.2012 at 12.14:

Er det vanskelig å få plass på Koster. Dette blir første uka i Juli.

Om du er ny med båt i området så tenk på følgende:
Det er mye store båter på Koster som over alt ellers i juli og Nidelv 24 er i dag en liten båt. På Ekenes og i Kostersundet legger man seg longside utenpå hverandre, opptil 5-6 i bredden.  Båtene er ofte 30-40-50 fot og veier fort ti tonn og mer. Det er ikke gøy å ligge innerst med liten båt når flere store båter legger seg utenpå. Blir det vind, og det blir det ofte, så kan det bli et ekstremt press på den innerste. I tillegg merkes det godt ombord i en mindre båt når folk fra båtene utenfor skal på land eller ombord. Jeg sier ikke dette for å skremme men det kan være verdt å ha det i tankene. Å legge seg ytterst der det allerede ligger noen utenpå hverandre kan derfor være fornuftig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...