Jump to content

Noen her som skal ha praktisk utsjekk D5L, Østlandet her?

Mizar

Recommended Posts

Jeg har ikke stor båt, men har nå fullført alle eksamener for D5L og vil gjerne ta prakstisk utsjekk for å få sertifikatet.

Er det noen her rundt Oslofjorden som er i samme situasjon og har funnet en løsning på det?

Man må visst skaffe egnet båt selv og ordne med sensor osv., er det flere i "samme båt" ? - for å si det slik...

Et alternativ er å ta havseilas/nattseilas kombinert med eksamen i astronavigasjon, hvis dette kan kombineres på noen måte. - Tips om hvem som driver med slikt her på Østlandet mottas gjerne.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Kan du ikke gjøre det hos Jan i Stavanger da? Tar da ikke så lang tid og Norwegian koster da ikke all verden? Men; det var ikke svar spørsmålet ditt...

Joda, jeg kan det, evt. til høsten. Har kontakt med Jan allerede. Og jeg har kontakt med en båt i nærheten der det gjenstår å få båten formelt godkjent og å få vite hva det skal koste...

Og...

HELT riktig som du sier: Det var ikke det jeg spurte om... :yesnod:

Det hadde uansett vært greitt å få vite om det finnes flere med samme behov her på Østlandet. Og viser det seg at alt går i orden med den båten jeg allerede har nevnt, så kan vi kanskje bli flere på den!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Joda, jeg kan det, evt. til høsten. Har kontakt med Jan allerede. Og jeg har kontakt med en båt i nærheten der det gjenstår å få båten formelt godkjent og å få vite hva det skal koste...

Det med den formelle godkjenningen kan muligens være mer omfattende enn hva man i første omgang skulle forestille seg. Jeg tillater meg å lime inn innledningen til det rundskrivet som beskriver kravene - og resten er bare verre :saint:

Forslag til retningslinjer om krav til kvalitetssystem for virksomhet som skal tilby praktisk prøve for internasjonalt båtførersertifikat (ICC)

Virksomhet som skal tilby gjennomføring av praktisk prøve skal godkjennes av Sjøfartsdirektoratet. Direktoratet inngår avtale med godkjent tilbyder.

Tilbyder av praktisk prøve skal etablere, dokumentere, iverksette og holde ved like et system for kvalitetsstyring som inkluderer beskrivelse av ledelsens ansvar, ressursstyring, realisering av produkt, måling, analyse og forbedring i forbindelse med gjennomføring av praktisk prøve til internasjonalt båtførersertifikat.

I hvilken grad virksomheten har et kvalitetssystem vil variere. Noen vil måtte lage et fullstendig nytt system, mens andre vil kunne innarbeide kvalitetssikring for praktisk prøve i et eksisterende system.

Dokumentasjon for kvalitetssystemet kreves innsendt som grunnlag for godkjennelse, og inngår i grunnlag for senere revisjoner.

Sjøfartsdirektoratet kan trekke tilbake godkjenningen dersom foretaket ikke lenger oppfyller krav til godkjenning.

Sjøfartsdirektoratet fører tilsyn med at godkjente foretak oppfyller gjeldende krav.

Etterfølgende tabell viser minimumskrav til innhold av et system for kvalitetsstyring for å sikre forsvarlig gjennomføring av praktisk prøve.

Avgjørelsen av om en kandidat består praktisk prøve for internasjonalt båtførersertifikat eller ikke er et enkeltvedtak. Dette innebærer at forvaltningslovens kapittel IV – VI gjelder for saksforberedelsen, vedtaket og eventuell klage eller omgjøring. Virksomheten plikter å sette seg nøye inn i dette regelverket og ivareta det ved sin saksbehandling. For mer informasjon se avtalens pkt.4.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har ikke stor båt, men har nå fullført alle eksamener for D5L og vil gjerne ta prakstisk utsjekk for å få sertifikatet.

Er det noen her rundt Oslofjorden som er i samme situasjon og har funnet en løsning på det?

Ikke helt i samme situasjon - men i den situasjon at jeg har planer om å ta D5L i løpet av et år eller to og båten min er noen cm for kort til å opparbeide fartstid. Dvs at jeg trenger praktisk utsjekk. Det må vel være noen tilbydere av D5L i området som driver med slikt? Hva med www.norskmaritimskole.no...?

Ikke helt i samme situasjon - men i den situasjon at jeg har planer om å ta D5L i løpet av et år eller to

Ville vurdert nettkurset her på båtplassen i regi av Baatskolen Poseidon. Går over en hel vinter med egenlesing og "klasserom" her på forumet, pluss to langhelger i Stavanger med repetisjon, eksamen, og mulighet for praktisk utsjekk. Vil egentlig anbefale å ta praktisk utsjekk selv om man ikke trenger det, det er en flott og lærerik dag på vannet med en båt som er helt på grensa størrelsesmessig av hva man kan føre med sitt nyervervede D5L-sertifikat, og fullspekket av artig utstyr.

Les mer om kurset her: https://baatplassen.no/i/topic/84833-det-blir-fritidsbaatskiper-d5l-kurs-paa-baatplassenno-igjen/ og her: https://baatplassen.no/i/topic/61545-d5l-og-d5la-paa-baatplassenno/

PS. Jeg har ingen forbindelse til denne skolen annet enn at jeg er en(av mange) veldig fornøyd tidligere kursdeltaker.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Ville vurdert nettkurset her på båtplassen i regi av Baatskolen Poseidon.

Det vurderes på det sterkeste :) Poseidon bidrar positivt på forumet og jeg har så langt utelukkende registrert positiv omtale fra tidligere kursdeltakere, så det er slett ikke umulig at jeg velger den varianten! (Jeg har dessuten bodd 13 år i Stavanger, så et besøk eller to i oljebyen er bare en hyggelig bonus...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...