Jump to content

Politiet på vannet bra , dårlig ?

Gurba

Recommended Posts

Det kan da ikke være noen tvil om alt han ønsker er å teste grenser for deretter å spille fornærmet og forurettet.

Han får jo god hjelp fra de som biter på og svarer. Tror han hadde gått fort lei om ingen hadde respondert...

Mange konspirasjonsteorier her på plassen. Det blir alltid høy temperatur hvis man skriver og ikke er medlem av heiagjengen eller jatter med flokken.

Politiet har en egen evne til å utøve maktarroganse. Det kan være vellykket noen steder men ikke på sjøen blandt ferierende båtfolk.

Han får jo god hjelp fra de som biter på og svarer. Tror han hadde gått fort lei om ingen hadde respondert...

Vel, det er vel meningen å diskutere her inne, sånn sett bidrar jo Uglesett på sitt vis..

Han setter alt på spissen, og noen ganger er det ikke verre en at det går an å svare på det...

Det er når han går tom for argumenter, og innser det selv, at det begynner å svikte i argumentasjonen hans..

Men det er jo menneskelig...bare synd det medfører stenging av i og for seg viktige tråder relatert til båtlivet...

Ifølge meg så burde det være mer politi på sjøen men kun hvis de fikk de samme oppgavene som redningsselskapet i tillegg til å forfølge lovbrudd altså å hjelpe til folk med problemer. Fordi politiet er faktisk ment ikke kun for å etterforske lovbrudd men også for å kunne hjelpe folk i nød. Da hadde politiet noe å holde på med hvis det ikke akkurat var så mange lovbrytere ute på vannet, blir jo litt misbruk av skattepenger dersom de kjøper politibåt som bare står der uten å bli brukt. 

Uansett mye bedre med skattepenger til politi og rettstat enn skattepenger til at f.eks noen skal lage kunst som ingen vil kjøpe eller skattepenger brukt på å tagge Norges bank i Skien......

Politiet er en av de få instansene som til og med en ren kapitalistisk stat trenger å skattefinansieres det er selve tryggheten til borgerne, ellers så har jeg personlig aldri sett dem på vannet i Langesunds området. Men så dem på vannet da jeg var andre steder. Har dermed lite erfaring med om de gjør det de skal men antar de er profesjonelle det er jo nærmest den mest ansvarlige jobben man kan gjøre i samfunnet (ved siden av den jobben som politikere burde gjøre ansvarsfult da de faktisk styrer landet og kommunene.)

Redigert av XardasKSP (see edit history)

Å bruke politiets ressurser på å slepe en båt som har sluppet opp for bensin eller til å få tau ut av propellen anser jeg ikke som en oppgave som politiet skal bruke tiden på. All slik tid går jo da vek fra å kunne forflytte seg rundt og være synlig hvilket i seg selv er etterspurt og trolig god forebygging for litt mer alvorlige problemer eller utfordringer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fikk for mange år siden en bensinlekkasje i motorrommet fra en vannutskiller når jeg var i indre Oslofjord. Tok ikke sjansen på å starte opp motoren selvfølgelig. Som fullt  medlem av RS som jeg var da kontaktet jeg dem og prøvde å få de til å slepe meg til en marina ganske nær meg for å fikse lekkasjen der. Vi så RS båten tøffe forbi så de var rett bortenfor meg. RS oversendte hele greia til Politiet som slepte meg den kilometeren jeg trengte for å fikse båten  så min begrensede erfaring er at politiet var mere serviceinnstilt en RS den gangen.

Politiet på sjøen er vel som politi ellers, svært varierende. Jeg har fremdeles tilgode å selv bli stoppet av dem på sjøen. Men har sett og snakket med de i forbindelse med ulykker på sjøen. Men har møtt dem utallige ganger etter veien. Min erfaring er at de er alt i fra kjempe hyggelige til direkte rasshøl... Altså, som folk flest. Variable. Opplevde en gang jeg hadde kjørt meg tom for bensin. Langt innpå fjellet på natta at det stoppet en politibil som var nyskjerrig hvorfor jeg sto der. Når jeg forklarte situasjonen så fant de en bensin kanne og fylte bensin på bilen min så jeg kom meg til nærmeste bensinstasjon. Kan selvfølgelig ha noe med at jeg selv gikk i uniform på den tiden. (Millitær). Men satt uansett veldig pris på det. Joda, er jo egentlig RS sin oppgave å gjøre slike ting på sjøen. På lik linje med at det egentlig er NAF, Viking og Falck sin oppgave på land. Men er nå uansett trivelig når politiet er hjelpsome også. Jeg er nok en av de som gjerne ser mere politi på vannet. Men synes at om de skal drive mmed flisespikkeri så kan de like godt holde seg hjemme.

Tanken var hvis politiet skulle få mer ressurser og flere båter så kan de jo hjelpe til hvis det ikke er noe lovbrudd på gang. Kan tenke meg at det er lange "dødperioder" på vannet hvor ingen bryter loven (kan tenke meg det er mange smugglere ved grensa men sikkert betydelig mindre andre steder som er lengre unna så hvis det er det politiet venter på så skjønner man hvorfor båten står ubrukt), men kanskje jeg tar feil og det er en folkesport å kjøre mer enn 5 knop i 5 knopssoner da.

Ellers så klart jo mer politi desto bedre så er det opp til politkere å prioritere dette. Ran, tyveri, vold, sedelighetsforbrytelser og drap burde uansett alltid ha prioritet nr.1  hos politiet, så hvis det mangler etterforskere til noe viktig så kan man godta at politibåten står ubrukt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)

Må være fint å være så allvitende og ufeilbarlig som Uglesettt. Skulle ønske jeg var slik...

Det er vel søknadsfrist til politihøgskolen i disse dager. Uglesett, kan ikke du være så vennlig å søke deg inn så vi en gang for alle får ordnet opp i etaten, riktig ressursbruk, bedre oppklaringsprosent og ikke minst tilstrekkelig forebyggende aktivitet som gjør oss til et greit samfunn uten kriminalitet.

Nei til fast patruljering av politibåter i skjærgården. Politiet klarer sjelden å få noe matnyttig ut av økte bevilgninger. Pengene går i det store sluket og forsvinner ut med skyllevannet. Dette kunne jeg jo ha redegjort for men tråden tillater ikke det.

Det fosser inn penger på politikontoen.Det er ikke uvanlig at penger køddes bort.

http://www.dagbladet.no/nyheter/ekstremt-viktig-at-disse-pengene-ikke-koddes-mednbsp/63945628

Redigert av UGLESETT (see edit history)

Det er dessverre, eller heldigvis for lite oppgaver for brann, politi,ambulanse, toll, fiskerioppsyn og redning/berging på sjøen til at alle har nok å gjøre hele døgnet/året. Det hadde kanskje vært ideelt og mer samfunnsøkonomisk at en felles enhet som hadde disse kapasitetene. Det kommer dessverre ikke til å bli noe slikt da det alltid er noen som har en særinteresse i at det forblir som det er. Slik det driftes i dag hvor alle vil/prøver å være tilstede koster det mye penger og gir ufullstendige tjenester. Uansett hvor man har vann og mennesker vil det være behov for akuttjenester når noe går galt og oppsyn for å forebygge både ulykker og miljøkriminalitet(ulovlig fangst etc). 

Det er dessverre, eller heldigvis for lite oppgaver for brann, politi,ambulanse, toll, fiskerioppsyn og redning/berging på sjøen til at alle har nok å gjøre hele døgnet/året. Det hadde kanskje vært ideelt og mer samfunnsøkonomisk at en felles enhet som hadde disse kapasitetene. Det kommer dessverre ikke til å bli noe slikt da det alltid er noen som har en særinteresse i at det forblir som det er. Slik det driftes i dag hvor alle vil/prøver å være tilstede

Dette er nok ganske riktig. Det er 3 hektiske uker hvor alle vil være med å kontrollere og ha sin egen båt og gjøre noe annet enn å kontrollere sikkerhetsbelte og mobilbruk ute på veien.

Tror tollen kunne utført disse oppgavene, dessuten er det viktig å demme opp for smugling . Smuglere bør tas hardt så det svir.

Nei til fast patruljering av politibåter i skjærgården. Politiet klarer sjelden å få noe matnyttig ut av økte bevilgninger. Pengene går i det store sluket og forsvinner ut med skyllevannet. Dette kunne jeg jo ha redegjort for men tråden tillater ikke det.

Det fosser inn penger på politikontoen.Det er ikke uvanlig at penger køddes bort.

http://www.dagbladet.no/nyheter/ekstremt-viktig-at-disse-pengene-ikke-koddes-mednbsp/63945628

Leste du innholdet, substansen, i linken du la ut her eller kun overskriften?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...