Astor Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 "Det er stor forskjell på dei båtfolkene som har kontroll og dei som lurer på hvor det er kontroll." Dersom du har alt i orden er det vell flott at Politiet er ute og plukker vekk dei som ikkje burde ha vert der? Som på veien. u Godt skrevet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Jeg har lang erfaring fra båt og båtliv, mer en de fleste her. Har ikke vært borti en eneste episode hvor det har vært reell fare eller nødvendig med politi. Noen høye hekkbølger eller for stor fart nær land har forekommet, men det er akseptabelt. På sjøen er det meget god tumleplass så farene blir ofte overdrevet. Men nå er det alltid noen som ønsker å overdrive. Det har vel kanskje blitt en trend at de veletablerte ''erfarne'' båtfolka liker å trekke fram hvor dårlig folk oppfører seg på sjøen. Båtfolk oppfører seg generelt meget bra og det er ikke nødvendig å sende en armada av politifolk for å holde oppsyn. Da lurer jeg på hvor du ferdes Uglesett? Hvis du har vært i indre oslofjord på de fineste dagene, hadde du sett både grisekjøring, og fyllekjøring i bøtter og spann. Politiet er derfor nyttig i det området ihvertfall :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Setter stor pris på at Politiet er utpå så mye som mulig. Ved en anledning sikret det også nattesøvnen i Stavern De legger seg av og til i havner hvor det er stor aktivitet med joller og snakker med hver en av dem. Dette tror jeg virker meget preventivt og gir de unge båtførerne en fin ballast for resten av karrieren på sjøen At man til tider kan lurer på hvorfor en blir stoppet og ikke en annen tror jeg rett og slett beror på tilfeldigheter akkurat som på land. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dalton Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Syns det er flott at Uglesett sidestiller fartsbøller og fyllekjørere med tiggere på et gatehjørne. Han syns kanskje at det er greit å bryte fartsgrensene på veien, bare det foregår under "forsvarlige former" Hvorfor er det så ille å bli flagget inn av en politipatrulje, enten det er på vei eller vann, dersom alt er i orden og samvittigheten er ren? De fleste jeg kjenner som klager over politiets tilstedeværelse, er de som har noe å skjule. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Audiquattro Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Frekventerer Holmen til Vinga fyr i sør og kanskje Lesø i år. Jeg forstår at oppsyn med småbåter er en meget aktraktiv tjeneste for politiet istedenfor å jage tiggere og kriminelle . Småbåtskippere er lydhøre og betaler bøtene uten å mukke. Nei jeg tror dette er et oppblåst problem politiet liker å fortelle oss ved hver anledning. Det er ikke mye grisekjøring og når det forekommer er det generelt ufarlig. Politiet burde ha langt flere prioriteret oppgaver på land. Vet ikke om jeg synes det er så veldig trivelig å bli stoppet for å vise frem redningsvestene en sommerdag på sjøen når jeg har alt iorden og det er mitt krystallklare ansvar? Helt enig! Bruk ressursene der det virkelig trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 At du ikke er spesielt glad i Politiet har vel de fleste som har lest litt på OT fått med seg. Å påstå at Politiet er så ivrige etter å stille med Politibåt(er) er tull. Politi på sjøen er ikke noe Politiet prioriterer. Ofte ligger de få båtene som er, stille i lange perioder fordi det ikke er personer til å bemanne dem. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Euklid Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Ivrige med å stille? Jeg tror ikke jeg har sett en eneste politibåt annet enn ved en brygge det siste året, og jeg tipper jeg har hatt rundt 150 dager på vannet i løpet av denne perioden, mye av det i sentrale deler av Oslofjorden og i relativt tettbefolkede strøk her på vestlandet. Skulle gjerne sett mer politi på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Politiet har ingenting på sjøen å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Nei,selvfølgelig ikke,he he Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Det er lov å ha inntil 0,8 i promille. Det er ingen krav til forsikring. Det er ingen krav til registrering. Det er veldig lite fartsbegrensning. Det er lov å kjøre akkurat der du ønsker. Det er ingen krav til båtførerbevis for personer født før 1980 og er ingen stor sak for de som er født etter 1980. Hvilken rolle spiller det da at politiet er ute på sjøen...? På fjellet med snøscooter er det motsatt, der er alt dette totalt forbudt. Ta vare på friheten vi har folkens, og ønsk politiet velkommen på sjøen slik at vi kan beholde den friheten som vi har Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Ikke alle politimenn på sjøen har like god maritim skikk, men de fleste er hyggelige, og lærer vel de også, Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Mye rart av politi man kan møte !Holdt på og fikse en lanterne på en jolle med 9,9hk,så ble litt småkjøring på utsien av brygga,mens jeg ladet batteri og fikset lanternen.Men så plutselig kom politiet da jeg ikke hadde så mye lys i lanternen min.Jeg prøvde og forklare sitvasjonen,men desverre så var ikke dette godt nok.De mente også att alle 9,9hk var 25 hk egentlig,prøvde og forklare att det var stor forskjell på 9,9 og 25 men uten hell.De ble bare sure og mente de hadde rett ,og det hele ente med 2500kr for kjøring med lanterne med for lite lys i.Desverre så vet man aldri hvem man møter på,så ha ekstra lys med.Eller så kan turen bli dyr.Politiet jeg møtte på var ikke hyggelige,og overhode ikke sjøvant heller.Dette var i Sandefjord da ! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Du kjørte for å lade mens du fikset lanternen.. det høres ikkje bra ut i det heile tatt. Ser ingen unnskyldning der! Men å komme der med tullprat om at 9.9 er 25 hk blir bare for dumt ja og hører ikkje hjemme noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Jeg heller litt til å være enig med Uglesett. Når man ser på kostnaden og ressursbruken ved å ha politi på sjøen på den måten det gjøres i dag, i forhold til hva de faktisk får utrettet av nytte, så blir regnestykket litt vanskelig å svelge for meg. Jeg er mer for at disse ressursene blir brukt på land hvor det virkelig foregår grov kriminalitet og voldsforbrytelser, og så kunne man heller løst politiets tilstedeværelse på sjøen på en billigere måte. Her i Indre Oslofjord, hvor båttettheten er størst i landet, er som oftest politiet på fjorden mellom kl.09 og 17 på hverdager. Hadde politiet heller vært fast på sjøen mellom kl.17 og 23 på hverdager, og hele dagen i helger og på helligdager, så hadde de fått skrevet mye bøter og satt en stopper for mye uvettig adferd. Til sjø-patruljering i de mest folketette områdene av landets bynære farvann holder det lenge med en rask og åpen rib med utenbordsmotor, i stedet for fartøyer til flere millioner kroner. På regnværsdager er det nesten ikke folk på fjorden uansett, og derfor ikke behov for politi, så båt med overbygg er ikke nødvendig. Sjøpolitiet i Oslo har en del år brukt en Revenger rib med en stor utenbordsmotor, og det har fungert utmerket. Hordaland-polisen forsvarer skyhøy kostnad ved innkjøp av ny båt med at de takket være fartsressursene til monsterbåten får fraktet mannskap fort ut til ulykker/hendelser. Det holder ikke som argument, syntes jeg. Denslags kan man rekvirere båt til når det en ytterst sjelden gang trengs. Bruk heller skikkelig med med midler på god redningsberedskap, så kan politiet fraktes ut av hurtiggående redningsbåt med profesjonelt mannskap, når de har behov for rask forflytning sjøveien. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 redningsskøyter og andre sikkerhetsrelaterte affærer taes ut av drift både her og der mens politiet kjøper stadig større og flere båter. Bakvendt heile greia. Man kan snart gjøre hva man vil og saken blir henlagt men kjører en noe med motor i ja da skal det slåes hardt ned på hver minste lille filleting. Slik har det vært på land i lang tid og nå skal det visst også bli slik på sjøen.. Justismord heile greia Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Her er nye båten i Bergen, klar til å skrive ut forelegg. blir litt kvalm av hele greia http://www.ba.no/nyheter/article6648667.ece Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) For når uhellet er ute, nytter det ikke å komme timevis etter sies det her. Nei og det er heller ingen behov for politiet å komme. Det har aldri vært noe politi på sjøen noen gang tidligere når uhellet har vært ute heller og det er heller ikkje noe problem at så er fordi de trengs rett og slett ikkje. Bare tullprat og bløff heile greia. Farte rundt og huke unger for å kjøre 'for stor motor' og gi folk forelegg for manglende vester og blande seg oppi om noen har åpnet seg en pils. Du store tid. Bare smålig piss alt i hop. Skyte spurv med kanon er noe som heter. Det sies også at båtene går fortere og fortere så det må reguleres. Dette også er bare piss for det er ikkje regulert med noe fartsgrenser. Så at båtene går fortere og fortere er ikkje noe tema Redigert 10.Mai.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Litt enig med Plutonium her.... Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Her er nye båten i Bergen, klar til å skrive ut forelegg. blir litt kvalm av hele greia http://www.ba.no/nyheter/article6648667.ece så er den nye båten i gang... http://www.ba.no/nyheter/article6650485.ece Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) Synes så lenge jeg ligger på utsiden av bryggeanlegget,med litt svakt lys,kunne de spart meg for 2500.Om en lyspære går,må du jo få tid til og fikse den.Desuten så var jo hele bryggehavna opplyst,så jeg var godt synlig.Men det som sjokkerte meg mest var hvor lite sjøvant og lite de kunne egentlig.Og att de etterpå kjørte ut mitt i fjorden,for så og skru av alt av lys så de kunne lettere se andre,men politiet har kansje lov og kjøre uten lanterner?Jeg hade desuten lommelykter i båten,men de lyser jo ikke 360 grader så det hjalp lite. Småunger i små lette motoriserte gummibåter irriterer når de kjører intil land uten helt kontroll.Men dette problemet ser det ikke ut som politiet bryr seg om.Og foreldrene tror alt er trygt det er jo bare 6-8 hk,men går over 10 knop da !Uff sett mye rar kjøring blandt barn,att ikke voksene kan ta litt ansvar. Redigert 10.Mai.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Dioden Jazzmatzz`n..var det en Nidelv 24..? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) Jeg får hakaslep. Hvis man ringer politiet og forteller at man har en innbruddstyv i stua og lurer på om de kan komme sier de at det er ressursmangel. Her stiller politiet med et leketøymonster som gjør 80 knop og koster en formue. Hva skal den brukes til? Ta båtfolk som ikke har gjort en flue fortred unntatt å kjøre litt for fort , har drukket et glass vin til rekene eller ha glemt flytevesten, som alle vet er totalt ufarlig. Legg merke til polisen sier 100 ganger at båtfolk lovpriser båten. Tydelig at han har en flau smak i munnen. Det er en tilsvarende doning i Tønsberg. Innkjøpt fra New Zealand. Kostet en 5-6 mill den også. Kan ikke si jeg har sett den noe særlig mer i bruk enn den de hadde før. De har vel ikke råd til diesel. Ikke at det gjør meg noe. Jo mindre jeg ser av dem, desto bedre. Redigert 10.Mai.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 så er den nye båten i gang... http://www.ba.no/nyheter/article6650485.ece les inlegg 18, om detta var på moster da? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Synes de siste årenes både dødsulykker og alvorlige ulykker med fyll og båt legger denne debatten død.. Dere som mener med alvor at de ikke har noe på sjøen å gjøre bør ta et nyhetssøk på dødsulykker med båt de siste somrene, vil gjerne høre dere bagatellisere problemer med fart, fyll og båtkjøring etter at dere har slått opp dette. Er vel ikke noen som helst tvil om at det er mer og mer behov for Onkel P på sjøen med både preventivt tilstedeværelse og aktiv kontrollering. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (redigert) Det er en tilsvarende doning i Tønsberg. Innkjøpt fra New Zealand. Kostet en 5-6 mill den også. Kan ikke si jeg har sett den noe særlig mer i bruk enn den de hadde før. De har vel ikke råd til diesel. Den skal dekke hele Vestfoldkysten. Ett lite Fylke med mye kyststripe og masse tilreisende på sommeren. Enig i at den ikke er ofte å se. De skulle vært på fjorden MYE oftere. Redigert 11.Mai.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.