Jump to content

Mangler kanaler på min nye VHF - ICOM IC-M421

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folken

Ja nå er det fredag og jeg fikk min nye ICOM IC-M421 VHF i dag. Den ser veldig flott ut og kompakt i størrelse.

Har testen den også, men jeg mangler en god del kanaler.

Mangler:

L1, L2 og L3.

Følgende kanaler er ikke aktivisert:

01, 02, 03, 04, 05, 07, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 75, 76, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88

Føgende kanaler er aktivisert:

06, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 77

Nå skal jeg ikke avdekke min uvitenhet på dette tema, men mange av de kanalene som ikke er aktivisert er kanaler som er brukt i mitt området. Som jeg tolker dette så er ikke radioen klargjort for Norge.

Er det noen av dere som har peiling på dette, spesielt til dere som underviser i VHF.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har testet alle kanalene opp mot min Simrad HT50. Alle kanaltallene vises i displayet bortsett fra L1, L2 og L3 kanalene.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Da har du nok missforstått litt. Duplexkanalene må du nok teste mot en kystradiostasjon. Med en duplexradio sender du på en frekvens og mottar på en annen. Hos kystradioen er det motsatte frekvenser. For f.eks kanal 2 sender du på 156,100Mhz og mottar på 160,675Mhz. Så om du da lytter med den andre VHF'en din (på 160,675Mhz) vil du selvfølgelig ikke høre det du sender på den nye VHF'en din (på 156,100Mhz). L1, L2 og L3 kanalene må du nok få forhandleren til å legge inn for deg, der er det nok en forglemmelse.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Da har du nok missforstått litt. Duplexkanalene må du nok teste mot en kystradiostasjon. Med en duplexradio sender du på en frekvens og mottar på en annen. Hos kystradioen er det motsatte frekvenser. Litt klønet fortalt men? L1, L2 og L3 kanalene må du nok få forhandleren til å legge inn for deg, der er det nok en forglemmelse.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm.... ja se der :blush::blush: , der kom min uvitenheten frem. Trur faktisk du har rett i dine påstander Lars H. Godt at vi har noen med peiling.

Hva med kanal 82 som er arbeidskanalen til kystradiostasjonen her i dette området, her skal jeg kunne få kontakt mellom håndapparat (Simrade HT50) og ICOM'n. De snakker ikke sammen på denne kanalen. Det gjelder da vel det samme her (kanal 82) som for alle de andre kanalene.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Hva med kanal 82 som er arbeidskanalen til kystradiostasjonen her i dette området, her skal jeg kunne få kontakt mellom håndapparat (Simrade HT50) og ICOM'n. De snakker ikke sammen på denne kanalen.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare hyggelig å kunne være litt til hjelp. Jeg vikarierte forresten for min far som skipsradiokontrollør i min ungdom, så jeg burde vite litt om dette! Ellers er nok kanal 82 også en duplexkanal. Komplett oversikt over kanalene og bruk av dem finner du på min hjemmeside http://trudelutt.com under linker, eller direktelink VHF-frekvenser .

Lars H. :wink::smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

L1, L2 og L3 kanalene må du nok få forhandleren til å legge inn for deg, der er det nok en forglemmelse.Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan være enda enklere, nemlig at du må "trykke litt" for å få dem frem. Hvis du ikke allerede har gjort det så sjekk instruksjonsboka. På min Simrad RS87 får jeg ikke fram disse kanalene uteen videre, men må trykke en flerfunksjonstast i kombinasjon med kanalnumrene. Jeg lette en stund før jeg fant ut av dette. Kanskje er det noe lignende hos deg?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Den viser ikke P1, P2, og P3 da ?

Enkelte VHF'er gjør det. Står for "Private" Men er L kanalene.

Virker forresten som du må friske opp pensum igjen.

Avsnitt for enfrekvens kanaler.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er vel tydelig det at man må friske opp minnet litt... :lol:

Har heller ikke P- eller M-kanalene, men de er nevnt i bruksanvisningen som "for U.K. version only"

Får håpe at dere ikke oppfatter denne tråden som negativt vinkling fra min side, jeg bare spør dere til råds.

VHF'n er et nydelig produkt med krystallklar lyd og flott design. :yesnod:

Gleder meg å få den i båten. Har ennå ikke fått testet den opp mot kartplotteren.

Jeg trenger nok å gjøre meg kjent med radioen før sjøsetting.

Må ta en dialog med selgeren for å høre om de kan legge inn disse L-kanalene.

Det finnes en bråte slike "P"kanaler.

I Norge har vi L-kanalene for lystbåter og F-kanalene for fiskebåter.

I UK har de en M-kanal som er reservert for marinaer.

Det finnes til og med offshorefirmaer som har private kanaler.

I USA og Canada har man, i tillegg til en merkelig frekvensplan, 22A som er Coast Guard.

Store Norske Kullseilingskompani.

Lystbåtkanalene er normalt ekstrautstyr på de fleste VHF'er og må bestilles. Min Simrad ble også levert uten disse kanalene. Ettertiden har vist at de er lite savnet så penger spart er penger tjent!! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Har hatt VHF siden 1984. Da var lystbåtkanalene standar på dei fleste VHFèr.

Eller rettere sagt man kunne velge mellom L og F kanaler i tillegg til standardkanalane

Det er jo berre en innprogrammering av frekvensene til kanalene, for det er jo frigitt plass til dei.

Steinar

Lystbåtkanalene er normalt ekstrautstyr på de fleste VHF'er og må bestilles. Min Simrad ble også levert uten disse kanalene. Ettertiden har vist at de er lite savnet så penger spart er penger tjent!! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Lystbåtkanalene er standard på RS86/87. Men de var altså ikke så lette å finne..... Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

<{POST_SNAPBACK}>

Lystbåtkanaler eller Fiskebåtkanaler skal ikke være "ekstrautstyr" på en VHF kjøpt i Norge. Isåfall har forhandleren et problem. Det var en Raytheon forhandler som prøvde seg å ta ekstrabetalt for dette (ref. artikkel i Båtmagasinet). Vedkommende forhandler ble satt på plass av Belamarin- Importøren. Hvis problem med dette hadde jeg tatt kontakt med Importør direkte. :discuss:

Lystbåtkanaler eller Fiskebåtkanaler skal ikke være "ekstrautstyr" på en VHF kjøpt i Norge. Isåfall har forhandleren et problem. Det var en Raytheon forhandler som prøvde seg å ta ekstrabetalt for dette (ref. artikkel i Båtmagasinet). Vedkommende forhandler ble satt på plass av Belamarin- Importøren. Hvis problem med dette hadde jeg tatt kontakt med Importør direkte. :discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er rart at disse L-kanalene mangler. Tror nok Leverandøren er unnskyldt, det var vel slik at Importøren var tom for radioer her i Norge og måtte ta ny forsyning fra Sverige. Om Sverige bruker disse L-kanalene er jeg ikke sikker på. Trur det er bare å få disse kanalene lagt inn via PC, men radioen må da sendes eller leveres tilbake til Leverandøren.

Alt dette koster både tid og penger. :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...