Jump to content

Mangler kanaler på min nye VHF - ICOM IC-M421

John_Kr

Recommended Posts

Synes det er rart at disse L-kanalene mangler. Tror nok Leverandøren er unnskyldt, det var vel slik at Importøren var tom for radioer her i Norge og måtte ta ny forsyning fra Sverige. Om Sverige bruker disse L-kanalene er jeg ikke sikker på. Trur det er bare å få disse kanalene lagt inn via PC, men radioen må da sendes eller leveres tilbake til Leverandøren.

Alt dette koster både tid og penger. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer dårlig. Svenskene har L1 og L2 (ikke L3) 155.500 og 155.525Mhz.

Så sannsynligvis har de glemt det helt å legge dem inn.

Synes det er rart at disse L-kanalene mangler. Tror nok Leverandøren er unnskyldt, det var vel slik at Importøren var tom for radioer her i Norge og måtte ta ny forsyning fra Sverige. Om Sverige bruker disse L-kanalene er jeg ikke sikker på. Trur det er bare å få disse kanalene lagt inn via PC, men radioen må da sendes eller leveres tilbake til Leverandøren.

Alt dette koster både tid og penger. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

L-kanalene mangler på min Furuno FM-2721 også (to år gammel). Har lett med lys og lykte i brukermanualen for å finne ut av eventuelle kombinerte tastegrep for akrivering av kanalene. Forstår av denne strengen nå at de rett og slett ikke er installert. Må nok avlegge Landor Larsen et lite besøk. Heldigvis har han forretning på bryggekanten i Stavanger. Eller er det noe å stresse med i hele tatt. Blir L-kanalene brukt noe særlig her hjemme?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

L-kanalene mangler på min Furuno FM-2721 også (to år gammel). Har lett med lys og lykte i brukermanualen for å finne ut av eventuelle kombinerte tastegrep for akrivering av kanalene. Forstår av denne strengen nå at de rett og slett ikke er installert. Må nok avlegge Landor Larsen et lite besøk. Heldigvis har han forretning på bryggekanten i Stavanger. Eller er det noe å stresse med i hele tatt. Blir L-kanalene brukt noe særlig her hjemme?

På FM 2520 var det nok å legge en magnet oppå slik at den aktiverte et reed-rele så var hele saken åpen for programering L+F og 199 privatkanaler

På FM 2520 var det nok å legge en magnet oppå slik at den aktiverte et reed-rele så var hele saken åpen for programering L+F og 199 privatkanaler

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... dette hørtes spennende ut. Hvordan oppdager dere at man kan benytte en magnet for å aktivere kanalene? :eek:

Kanskje det er noen her som kan trylle frem mine kanaler også. :lol:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Dette må du forklare mer detaljert. Magnet, er ikke det skummelt da?

Nei du legger bare magneten (mener å huske) på høyre side oppå apparatet,prøv deg fram til riktig posisjon.

Du vil når reed-releet er aktivert av magneten få inn alle kanalene på displayen når du snur på velgerknappen,de du vil lagre legger du inn med m-set knappen(max 10)

Hei igjen.

Du kan jo kalle opp Florø radio (Rørvik?) på kanal 82 som vel er nærmest der du bor? Kart over alle kyststradiostasjonene finner du som sagt tidligere på min hjemmeside, http://trudelutt.com , Linker, VHF.

Ellers har jeg merket når jeg bruker VHF'n i båten og har TV'n på at bilde og lyd blir kraftig forvrengt. Alle kanaler slår kraftig inn på TV'n. Du kan jo se hva som skjer med TV'n når du trykker inn send-knappen på de forskjellige kanalene? Da ser du i hvert fall at det går noe ut fra senderen din.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Godt tips, prøver å kalle opp Florø Radioe (som ligger i Florø)

Hei igjen.

Helt riktig, operatøren sitter i Florø, men senderne er fjernstyrt og er plassert over store deler av Nordvestlandet/Trøndelag. Så du må kalle opp Florø Radio på kanalen som har senderen plassert nærmest deg, kanal-82 skulle jeg tro?

Bilde

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja du har rett, Rørvik i nord. Joda kanal 82 er arbeidskanalen i mitt området.

Kanal 82 er duplex kanal og jeg kan høre Florø Radio både på håndapparatet og ICOM'n. Men når jeg sender på kanal 82 så hører jeg ikke noe i håndapparatet, detter er vel pga at den sender på en annen frekvens som du sier.

For å teste dette så må jeg kalle opp radiostasjonene.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Når det gjelder L-kanalene så måtte leverandøren programere disse inn med software tilsendt fra Inmortør. Nå virker L-kanalene. :wink:

Deretter har jeg fått prøvd radioen opp mot GPS/Kartplotter for å se om VHF'n tar imot NMEA signalet, alt virker perfekt.

Da har jeg en utmerket VHF som jeg kan trykt anbefale for andre - ICOM IC-M421. :yesnod::yesnod:

Når det gjelder L-kanalene så måtte leverandøren programere disse inn med software tilsendt fra Inmortør. Nå virker L-kanalene.  :wink:

Deretter har jeg fått prøvd radioen opp mot GPS/Kartplotter for å se om VHF'n tar imot NMEA signalet, alt virker perfekt.

Da har jeg en utmerket VHF som jeg kan trykt anbefale for andre - ICOM IC-M421. :yesnod:  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Uten å ha prøvd den i båten et eneste minutt?

Jeg abefaler RT2048 som jeg har hatt i båt i 15 år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Sailor (RT2048) er vel noe av det beste som er på markedet i dag, men denne type radio (VHF) passer ikke inn i mitt disign.

Jeg snakker om utstyr som er rangert litt lengre ned på stigen, de kan vel hende at vi kan anbefalt utstyr som ikke heter Sailor.

Nå er det slik at i min jobbsituasjon (Forsvaret) er storbruker og storforbruker av diverse kommunikasjonsutstyr. For å si det slik så er ICOM noe av det bedre utstyret vi har.

Så selv om jeg ikke har prøvd radioen en eneste minut ( ref Krapyl) i båten så har jeg rimelig bra erfaring med slikt utstyr og vil nok stole på ICOM'n.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...