John_Kr Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Hei. Nå er det vel slik att vi som har denne gamle teknologien kan bruke den. Når det gjelder den nye teknologien og forståelse av den. er det jo bare å henvise til denne tråden. Steinar <{POST_SNAPBACK}> Dersom du mener at vi ikke er i stand til å bruke den nye teknologien så trur jeg du tar en smule feil. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
KOB Svart 29.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Dersom du mener at vi ikke er i stand til å bruke den nye teknologien så trur jeg du tar en smule feil. <{POST_SNAPBACK}> Det tror jeg også. Men uansett må det jo være lov å spørre om råd. Det er jo nettopp det dette nettstedet dreier seg om - å utveksle erfaringer. Og at 15-20 år gamle radioer fungere supert for de som har dem er jo bare flott. Men det er jo uansett ikke noe alternativ for de som skal kjøpe ny radio. Uansett hvor bra de måtte være. Om ikke annet så fordi de som oftest ikke lengre er i salg. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
John_Kr Svart 29.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2005 Det tror jeg også. Men uansett må det jo være lov å spørre om råd. Det er jo nettopp det dette nettstedet dreier seg om - å utveksle erfaringer. Og at 15-20 år gamle radioer fungere supert for de som har dem er jo bare flott. Men det er jo uansett ikke noe alternativ for de som skal kjøpe ny radio. Uansett hvor bra de måtte være. Om ikke annet så fordi de som oftest ikke lengre er i salg. <{POST_SNAPBACK}> Støttes 100% Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
mami Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 (redigert) Det tror jeg også. Men uansett må det jo være lov å spørre om råd. Det er jo nettopp det dette nettstedet dreier seg om - å utveksle erfaringer.Det er jo dette som er så fint, spørre og å få tips og gode råd!Mye fine tips, og takk for det! Samtidig som verden går framover med nye produkter, og bra er det! Da trengs kanskje nye råd og tips! Redigert 30.Januar.2005 av mami (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Men uansett må det jo være lov å spørre om råd. Det er jo nettopp det dette nettstedet dreier seg om - å utveksle erfaringer. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig. Båtplassen er som ei kjempestor småbåthavn med yrende liv i mange båter. Der kan du gå å rusle og kikke andre over skulderen og se hva de sysler med. Slik kan man skaffe seg mange gode tips, og man kan trå hjelpende til om man ser at noen som har et problem. Lurer man på noe er det bare å spørre. Man får alltid svar. Samlet kunnskap om båt og båtliv i denne ”havna” er unik. ..... og det som er ekstra fint er at her oppfører folk seg like hyggelig med hverandre som om det var en ekte havn. For ikke å havne helt OT har jeg et spørsmål om VHF. Hvor lang tid tar en konsesjonssøknad. Det er et par uker siden jeg fakset inn søknad på min nye VHF, men jeg har ennå ikke fått noen reaksjon. Er jeg for utålmodig? Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Helt enig. Båtplassen er som ei kjempestor småbåthavn med yrende liv i mange båter. Der kan du gå å rusle og kikke andre over skulderen og se hva de sysler med. Slik kan man skaffe seg mange gode tips, og man kan trå hjelpende til om man ser at noen som har et problem. Lurer man på noe er det bare å spørre. Man får alltid svar. Samlet kunnskap om båt og båtliv i denne ”havna” er unik. ..... og det som er ekstra fint er at her oppfører folk seg like hyggelig med hverandre som om det var en ekte havn. For ikke å havne helt OT har jeg et spørsmål om VHF. Hvor lang tid tar en konsesjonssøknad. Det er et par uker siden jeg fakset inn søknad på min nye VHF, men jeg har ennå ikke fått noen reaksjon. Er jeg for utålmodig? Mvh Bern <{POST_SNAPBACK}> Du kan ringe de, da treffer du en meget hyggelig damestemme. De er svært hjelpsom. LISENSAVDELINGEN Åpningstider for Lisensavdelingen er alle hverdager fra kl. 08.00 til 16.00 Telenor Networks Maritim Radio Lisensavdelingen 1331 Fornebu Telefon: 22 77 43 50 Telefaks: 22 42 70 72 E-post: lisensavdelingen@telenor.com Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bern Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Takk for tipset John Kr. Men jeg tror kanskje jeg skal vente noen dager til før jeg ringer. Egentlig er det ingenting som haster - det er bare jeg som er litt utålmodig mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Hei Send meg en IM med dine personalia. Så skal jeg sjekke registrene imorgen nå eg komme på jobb om du "ligger i løypa" Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Bern Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Takk Jo Eirik SMS med kallesignal og MMSI nummer er mottatt Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 15-20 år gammel teknologi? Kan noen, i lys av min uopplysthet, forklare meg den store og banebrytende forskjellen i teknologi mellom RT2048 og disse "moderne" apparatene omtalt her? Bortsett fra størrelsen og fargen. Sender de bedre? Mottar de bedre? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
REM Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 15-20 år gammel teknologi? Kan noen, i lys av min uopplysthet, forklare meg den store og banebrytende forskjellen i teknologi mellom RT2048 og disse "moderne" apparatene omtalt her? Bortsett fra størrelsen og fargen. Sender de bedre? Mottar de bedre? <{POST_SNAPBACK}> *De er mer kompakte *De har større og mer lettlest display *De er rimeligere *De har GMDSS fungsjoner *De har Distress funksjon *De er NMEA kompatible *De har ofte en rekke tillegsfunksjoner Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Krapyl Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Nå, jeg sa bortsett fra størrelsen og fargen. Har aldri hatt problem med displayet på 2048'en. De er rimeligere, ja. Hyundai er rimeligere enn MB. GMDSS, Distress og NMEA. Samme sak. I følge hjemmesida til Sailor er DSC tilvalg. Tilleggsfunksjoner? Tja, 2048 kan ha opptil 40 privatkanaler. Så da sitter vi igjen med størrelsen, fargen og prisen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mix Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 GMDSS, Distress og NMEA. Samme sak. I følge hjemmesida til Sailor er DSC tilvalg. <{POST_SNAPBACK}> Når ble det mulig å få DSC på RT2048 ?Du forveksler ikke med gamle analoge selcall nå da ? Har du en link ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei. Og bare for å nevne det, nye RT2048'er selges da fremdeles? (Men for all del, ICOM er sikkert bra den også.) Lars H. Sailor RT2048 eier siden 1987 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Når ble det mulig å få DSC på RT2048 ? Du forveksler ikke med gamle analoge selcall nå da ? Har du en link ? <{POST_SNAPBACK}> http://www.sailor.dk/SP/pdf/038503B_RT2048.pdf Men, for å ha det sagt, jeg ville ikke kjøpt den nå. Jeg skal ha en Sailor A-1. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mix Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Det ser dårlig ut. Gamle Sailor RT2048 er nok moden for å bli en grei Nr.2 VHF. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 15-20 år gammel teknologi? Kan noen, i lys av min uopplysthet, forklare meg den store og banebrytende forskjellen i teknologi mellom RT2048 og disse "moderne" apparatene omtalt her? Bortsett fra størrelsen og fargen. Sender de bedre? Mottar de bedre? <{POST_SNAPBACK}> Det kan nok andre med mer teknisk forståelse enn jeg forklare bedre. Men - de fleste moderne VHFer har nå DSC som i betydelig grad øker sikkerheten. Og som gjør det lettere å kommunisere med andre båter som har samme funksjonalitet. Meg bekjent hadde en ikke dette for 15-20 år siden. Enhetene har blitt mindre og lettere å plassere. Betjeningsenheten kan plasseres et annet ted enn mottakeren/senderen. De fleste større leverandører tilbyr "nettverksløsninger" som gjør det veldig enkelt å overføre data mellom enheter - f.eks. posisjonsdata fra GPS til VHF, DSC-meldinger fra VHF til plotterskjerm, ekstra betjeningsenhet for VHF (hvis du har veldig stor båt, da ). Jeg tenkte imildertid ikke så konkret, bare naivt og enkelt: Når en kjøper seg bil, TV, DVD, PC eller hva det nå skal være så kjøper en jo gjerne noe i nærheten av det mest moderne hva gjelder teknologi etc. (selvsagt begrenset av kommeboken - det koster ofte uforholdsmessig mye å velge det aller siste og mest grensesprengende). Slik er det jo også med duppeditter til båt, ikke sant? Ellers så sier du jo selv at du ikke ville kjøpt den nå (selv om du er godt fornøyd). Illustrerer ikke det poenget, da? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
REM Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Og bare for å nevne det, nye RT2048'er selges da fremdeles? (Men for all del, ICOM er sikkert bra den også.) Lars H. Sailor RT2048 eier siden 1987 <{POST_SNAPBACK}> Hei Lars. For å avspore ytterligere vil jeg få opplyse at sk. Black Box ekkolodd nå synes å være tilgjengelig for Seiwa-plottere. Seiwa og Interphase er som kjent samme fabrikat, bare merkenavnet er forskjellig. Black box vil derfor etter all sansynlighet også fungere på Interphase plottere. Husker at Lars H. spurte om tilgjengelighet i en tidligere tråd. Prisen? 3200,- for oss vanlige brukere. 4800,- for proffversjonen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Krapyl Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Nå er det vel egentlig slik at har en VHF stasjon fått godkjenning, så er den bra nok. Det jeg prøvde å pirke i, var at for å få en slik godkjenning, så skal de funksjonsmessig være like. Disse internasjonale reglene gir ikke rom for avvik. Enten de heter Sailor, Høcom (er ikke det Uniden forresten), eller ICOM så sender og mottar de likt. Grunnen til at jeg snakker litt varmt for Sailor, er at jeg har i noen titall år brukt de både på jobb og privat, både "trekkopp" versjonene og 2048/2047. Jeg har aldri sett en feile. Jeg er nok noe "religiøs" når det gjelder denne delen av sikkerhetsutstyret og har ikke lyst til å bruke pris som absolutt kriteria når jeg handler. Derfor skal Shipmaten detroniseres til fordel for enSailor A1. I tillegg har jeg ikke mindre enn to stk. Jotron vanntette håndapparater. Jepp, store og dyre og gammeldagse de og. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Nå er det vel egentlig slik at har en VHF stasjon fått godkjenning, så er den bra nok. Det jeg prøvde å pirke i, var at for å få en slik godkjenning, så skal de funksjonsmessig være like. Hei Krapyl, Det er nok ikke fullt så enkelt. Utstyret godkjennes nemlig ihht forskjellige avsnitt i det samme regelverket, avhengig om de godkjennes for lystfartøyer eller for yrkesflåten. Når det gjelder VHF f.eks så er det i et lystfartøy "godt nok" at utstyret har en mottager som lytter både kanal 70 for digital trafikk og de andre 'analoge' kanalene. Dvs at når man bruker VHF'en til en samtale - så er den ikke i stand til å lytte kontinuerlig på kanal 70. Storskipsfarten godtar ikke denne varianten. Derfor må VHF'en ha to adskilte mottagere med separate antenner: den ene brukes til analog trafikk, samtaler, etc. Mens den andre mottageren, med sin separate antenne hele tiden er reservert for digital trafikk på kanal 70. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 La meg skrive det om til "Nå er det vel egentlig slik at har en VHF stasjon fått godkjenning for bruk i den kategori den skal brukes til , så er den bra nok." Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 La meg skrive det om til "Nå er det vel egentlig slik at har en VHF stasjon fått godkjenning for bruk i den kategori den skal brukes til , så er den bra nok." <{POST_SNAPBACK}> Ja, det kan du godt - og forholdet er fortsatt at Sailor 2048 er godkjent i en høyere kategori enn de andre du refererer til mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 (redigert) Ja, det kan du godt - og forholdet er fortsatt at Sailor 2048 er godkjent i en høyere kategori enn de andre du refererer til mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Er det ikke bare et spørsmål om man har tatt ibruk begge antenneinngangene da? A-1 'en har da mulighet for å ta inn ch 70 samtidig som de øvrige kanalene er i bruk (to antenneinnganger) RT2048 er vel ikke godkjent som "stand-alone" i handelsflåten. Denne har jo ikke DSC selv, men kan knyttes opp mot et DSC-apparat, feks. Sailor DSC RM2042 Har selv A-1 i båten. Hendig og god VHF, men den har noen irriterende svakheter som dårlig lyd, dårlig oppløsning i display og verst; tungvinne menyer. Krever litt bruk før det helt sitter i fingrene. Skulle gjerne hatt en RT2048 (+ DSC'en). Har to slike ombord her på jobben, den ene med tilknyttet DSC. Veldig god lyd og greie å betjene. M/Y Ellen marie Redigert 31.Januar.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
John_Kr Svart 31.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 (redigert) Artig og lærerik diskusjon dette her, men jeg blir nok nødt til å prøve ICOM'n nå til sommeren. Trur nok den vil fungere etter mitt ønske. ICOM Redigert 31.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mix Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 For meg ser det ut for at Icom'n din John_Kr også har separat DSC kanal 70 mottager. Sakset fra vhf.no: Inbyggd DSC-klass D IC-M421 har en inbyggd kanal 70-mottagare (DSC-kanal) som bevakar aktiviteten på kanal 70 även om du tar emot signaler på annan kanal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.