Jump to content

Mangler kanaler på min nye VHF - ICOM IC-M421

John_Kr

Recommended Posts

Nå skal man være forsiktig med å innfømmet "at man ikke vet", man kan bli tatt for å være uviten. :lol:

Nå er det slik at jeg ikke har satt meg godt nok inn i hva klasse-D betyr i praksis. Sikkert noe fint. Men som jeg kan se over så er det jo mange her som sikkert kan fortelle oss hva denne klasseinndelingen betyr når vi snakker om DSC systemet. :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har fulgt denne tråden en stund og andre vhf tråder, men må si jeg er rimelig forvirret!

Må man ha alt dette nye greiene på vhf´en?

Jeg har en Icom Ic-m45 som sikkert er grei nok! Til mitt bruk ihvertfall!

Men er den utdatert egentlig :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat på poenget min beste Hr. Bastard. (Hva er det jeg skriver?)

Nei, du trenger ikke alt dette her til ditt fartsområde.

VHF'en din er grei nok til bruk inni fjorden her dersom den er i orden.

Får du trøbbel, så ser Tjøme hvor du er med en gang du nøkler senderen. Og Simrad Færder ser hvor du er.

Skulle jeg lagt ut veldig mye penger på slike duppeditter for å få med lokaliseringsbiten, ville jeg handlet meg en Satcom-C. Og en slik skal jeg ha hvis jeg skal seile "mjælkeruta".

Store Norske Kullseilingskompani.

:cheers:

Link:

http://www.tele.gl/dk/Kystradio/VHF/VHF_DSC_radioudstyr.htm

VHF DSC radioudstyr

DSC – Digital Selective Calling – findes efterhånden i mange nye VHF radioer.

Med en tilsluttet GPS til en VHF DSC radio vil et nødopkald kunne gøres ved tryk på kun én knap.

IMO har udskudt planerne om ophør af lyttevagt på VHF kanal 16. Derfor indføres VHF DSC ikke ved de grønlandske kystradiostationer, og krav om VHF DSC udstyr stilles heller ikke til mindre skibe. Det er dog besluttet, at der senest 1. februar 2005 skal være truffet beslutning om lyttevagten på VHF kanal 16. Derfor anbefales det, at man ved nyindkøb, vælger et kombineret VHF DSC radioanlæg.

Et eventuelt nødopkald på VHF DSC i grønlandske farvande, vil derfor – indtil videre - kun blive opfanget af andre fartøjer med VHF DSC installeret.

VHF DSC radioer findes grundlæggende i 2 forskellige udgaver:

Klasse A – udstyr giver mulighed for VHF DSC nød-, il-, og sikkerhedsopkald samt almindelige opkald til/fra land og andre fartøjer. En klasse A VHF DSC er dyrere, da der er 2 modtagersystemer hvoraf det ene altid er indstillet på kanal 70.

Klasse D - udstyr giver mulighed for VHF DSC nød-, il-, og sikkerhedsopkald samt almindelige opkald til/fra land og andre fartøjer. En klasse D VHF DSC er billigere, da den ikke har indbygget modtager specielt for kanal 70.

Derudover findes lavpris VHF DSC systemer:

Klasse F – udstyr giver mulighed for at afsende VHF DSC nød-, il-, og sikkerhedsopkald. Udstyret giver ikke mulighed for at ’høre’ nød-, il-, og sikkerhedsopkald, opkald fra land eller andre fartøjer udsendt på DSC kanal 70.

Om krav til grønlandske skibe om DSC udstyr ombord henvises til Søfartsstyrelsen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det var ju ett ganska bra svar du fann der John!

her i Sverige tror jag ikke längre Klasse F er godkänd,

den har varit det under en övergångsperiod, men skall/skulle förbjudas.

du får nämligen ingen kvittering på att ditt nödmedellande har gått fram!

o du får heller ingen alarm att någon i din närhet er i sjönöd!

S/Y Gunga Din

Skal ha meg en Sailor jeg og, men en som dette hører hjemme i trebåten :yesnod:

Helt enig Bastard,

Den du viser bilde av er en Sailor RT-144, nærmere bestemt en 144C.

Det er disse jeg pleier å kalle "VHF-verdens kombinerte traktor og Rolls Royce" :wink:

Disse er virkelig robuste saker, de leveres for 12/24 Volt og er garantert fri for både DSC og softwareproblemer.....

Den eldste 144 som jeg har er fra 1976 - og bortsett fra at jeg måtte skifte høyttaleren i den for noen år siden, så har den bare gått og gått og gått.

mvh

Poseidon

(m/ Sailor 144 / 144B / 2048 / 4822 i drift + diverse annet Sailor)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Helt enig Bastard,

Den du viser bilde av er en Sailor RT-144, nærmere bestemt en 144C.

Det er disse jeg pleier å kalle "VHF-verdens kombinerte traktor og Rolls Royce"  :wink:

Disse er virkelig robuste saker, de leveres for 12/24 Volt og er garantert fri for både DSC og softwareproblemer.....

Den eldste 144 som jeg har er fra 1976  -  og bortsett fra at jeg måtte skifte høyttaleren i den for noen år siden, så har den bare gått og gått og gått.

mvh

Poseidon

(m/ Sailor 144 / 144B / 2048 / 4822 i drift + diverse annet Sailor)

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: du vet ikke om en rimelig en da?

Hangarskibet er utrustet med en 2048. Ved avhentingen "gren" jeg litt på nesen over en liten grønn gnom ved førerstolen, syntes i grunnen det var nok med to digre tørste buldrende grønne monstre i kjelleren. Men jeg fikk klart svar fra min svoger losbåtskipperen. De har samme utstyret på losbåten og jeg fikk en ganske klar forståelse av at når en 2048 er god nok for lostjenesten så er den vesentlig bedre enn hva Gamle Worse fortjener ... :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Vi har forstått at Sailor er bra, men stor og klompete.

<{POST_SNAPBACK}>

Klumpete meg her og der ... Min er montert innnunder dollbordet og alt jeg ser er 10X20 cm frontpanel med store lettbetjente knapper. Og så har den telefonrør, strategisk plassert og lett tilgjengelig like ved den behagelige sofaen jeg kaller førerplassen... :yesnod:

Jeg har endelig siklet etter en Icom men tror nok at Sailor'en har et langt liv foran seg ombord i Hangarskibet. Sikkert mye lengre enn en Icom på utsatt plass i åpen båt ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

:yesnod:  du vet ikke om en rimelig en da?

Hei igjen,

Tja, der slenger noen i den danske "Den blå avis" fra tid til annen. For tiden er også minst en for salg på tysk e-bay. Men der heter de ofte DEBEG selv om det er nøyaktig samme apparatene, bare at kassen er grå. Det er heller ikke så lenge siden at jeg så noen på finn.no - så det dukker nok opp noe for båten din!

mvh

Poseidon

PS

Nå gikk jeg nettopp inn og kikket i den blå avis; der var to stk 144, den ene var en 144B. Dessuten var to stk 2047, som er duplexutgaven av den som Lars_H er så storfornøyd med.

DS

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...