Jump to content

Kjøpe veldig billig diesel med dieseldyr..

alfb

Recommended Posts

Som emnetittelen sier har jeg kommet over et parti (15-20 tonn) diesel som er tappet av en yrkesbåt pga dieseldyr. Har tilgang på tanker og forsvarlig plass å lagre disse. Tanken er da å la dieselen stå på tankene en stund og drenere dem fra bunn og så tilsette tilegnet stoff. Noen som har formening om denne dieselen blir fullgod eller bør jeg bare glemme hele greia?

Redigert av alfb (see edit history)

Du må la eventuelt vann felle ut, så drenerer du tankene for vann. Når du har blitt kvitt fritt vann vil den bakteriveksten stanse og diseseldyrene dør.

Jeg vil ikke anbefale å benytte biosider for å bekjempe bakteriene, det er også gjerne tilsatt biosider allerede.

Det er lett å tilslutt å ha dyrket resistente bakterier.

Når dieseldyrene har lagt seg til hvile på bunnen tar du dieselen over på en ren tank, bunnfallet er avfall.

Dieselen du overfører til en ren tank kan med fordel kjøres gjennom et filter.

Hvis du synes det blir mye styr kan jeg gjerne overta "problemet"... :wink:

Redigert av Johannes (see edit history)

Er dette diesel du har tenkt å bruke selv, er det greit for meg. Men prøv ikke å selge denne dieselen uten å informere om bakgrunnen. Jeg er i hvert fall ingen kommende kunde hos deg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du vil jo ha diesel i lange tider formoder jeg :thumbsup: Dette ser jeg på som helt uproblematisk.. Vannet vil jo felle ut og legge seg på bunn som sagt og dieseldyrene lever ikke i ren diesel.. men i skiktet mellom vann og diesel. Og lov meg at du ikke tilsetter emulgator eller annet lurium i dieselen da du vil ta dette rett inn i systemet ditt og da VIL du ha et problem.. med emulgert diesel som inneholder mye fritt vann i partikler og få dyrene inn.. Da kan du jo nærmest selge det som OBM mud til oljeborings selskapene :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Eit alternativ kan være å snike litt i sjåførmiljøet på bunkersbiler. Eg kjenner ikkje detaljer, men en bekjent av meg kjenner ein som driver å samler opp slik diesel fra ulykker og anna med bil. Han har vist separator på bilen slik eg har forstått.

Vedrørende bruk, så ser eg ingen problem så lenge du lar det sige og filtrerer.

Du kan få kjøpt filterstasjon for rensing. Sjekk sidene til Leikang AS. De har duplex separatorer montert på tralle.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 måned senere...
(...) og da VIL du ha et problem.. med emulgert diesel som inneholder mye fritt vann i partikler og få dyrene inn.. (...)

For ordens skyld: Hvis dielselolje er emulgert med vann, er ikke dette vannet fritt. Definisjonen på en emulsjon er at det stoffet det er minst av i blandingen, er innkapslet i det andre stoffet.

Det er ikke innkapslet men vil opptre som dråper.. Du har rett at vannet ikke er "fritt" ved at det er fordelt over mange millioner dråper i oljen. Men avhengig av mengden vann så vil en ha til sammen mye vann i drivstoffet som igjen ikke er heldig og sende gjennom brennstoffventilene i store mengder. Olje og vann kan aldrig blandes til og blir en polar væske... den vil felle ut over tid ved lagring.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...