alfb Startet 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2012 (redigert) Som emnetittelen sier har jeg kommet over et parti (15-20 tonn) diesel som er tappet av en yrkesbåt pga dieseldyr. Har tilgang på tanker og forsvarlig plass å lagre disse. Tanken er da å la dieselen stå på tankene en stund og drenere dem fra bunn og så tilsette tilegnet stoff. Noen som har formening om denne dieselen blir fullgod eller bør jeg bare glemme hele greia? Redigert 17.Mai.2012 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Er dette diesel eller gassolje? Om det er gassolje til tyngre motorer kan den, om du har common rail motor, skape utfordringer for motoren Redigert 17.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Det er diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Du må la eventuelt vann felle ut, så drenerer du tankene for vann. Når du har blitt kvitt fritt vann vil den bakteriveksten stanse og diseseldyrene dør. Jeg vil ikke anbefale å benytte biosider for å bekjempe bakteriene, det er også gjerne tilsatt biosider allerede. Det er lett å tilslutt å ha dyrket resistente bakterier. Når dieseldyrene har lagt seg til hvile på bunnen tar du dieselen over på en ren tank, bunnfallet er avfall. Dieselen du overfører til en ren tank kan med fordel kjøres gjennom et filter. Hvis du synes det blir mye styr kan jeg gjerne overta "problemet"... Redigert 17.Mai.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Hvis du synes det blir mye styr kan jeg gjerne overta "problemet"... He-he, beklager men har aldri vært arbeidssky ;-) Forøvrig takk for tips.. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jeg kjøpte meg en trakt som skiller ut både vann og dritt/dieseldyr. skal vistnokk ikke være problem og kjøre 50/50 med vann/diesel igjennom,og få HELT ren diesel ut igjen.Koster ca 700 kr. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
alfb Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jeg kjøpte meg en trakt som skiller ut både vann og dritt/dieseldyr. Har du noe link eller husker du hvor du kjøpte denne? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Er dette diesel du har tenkt å bruke selv, er det greit for meg. Men prøv ikke å selge denne dieselen uten å informere om bakgrunnen. Jeg er i hvert fall ingen kommende kunde hos deg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfb Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 @LarsH: Nei ikke snakk om å selge, kun bruk i egne båter. Men forøvrig hørtes du skeptisk ut? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 den kjøpte jeg hos maritim. og til informasjon:det er ikke få steder i verden der diesel lagres i store fjellannlegg oppå vannet...diesel flyter jo.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Thorlyn Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Du vil jo ha diesel i lange tider formoder jeg Dette ser jeg på som helt uproblematisk.. Vannet vil jo felle ut og legge seg på bunn som sagt og dieseldyrene lever ikke i ren diesel.. men i skiktet mellom vann og diesel. Og lov meg at du ikke tilsetter emulgator eller annet lurium i dieselen da du vil ta dette rett inn i systemet ditt og da VIL du ha et problem.. med emulgert diesel som inneholder mye fritt vann i partikler og få dyrene inn.. Da kan du jo nærmest selge det som OBM mud til oljeborings selskapene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
27 hasla Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Trakten kjøpes hos Maritim og heter Mr Funnel.Koster kr 699. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Eit alternativ kan være å snike litt i sjåførmiljøet på bunkersbiler. Eg kjenner ikkje detaljer, men en bekjent av meg kjenner ein som driver å samler opp slik diesel fra ulykker og anna med bil. Han har vist separator på bilen slik eg har forstått. Vedrørende bruk, så ser eg ingen problem så lenge du lar det sige og filtrerer. Du kan få kjøpt filterstasjon for rensing. Sjekk sidene til Leikang AS. De har duplex separatorer montert på tralle. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Leikang AS ? Har det blitt leikar-ring hos Lekang no ? Sorry bare måtte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Det tok nok av i går hos de med dans og morro.. Vi satser på at de har kommet nedpå igjenn i dag Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Motordoktoren Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (...) og da VIL du ha et problem.. med emulgert diesel som inneholder mye fritt vann i partikler og få dyrene inn.. (...) For ordens skyld: Hvis dielselolje er emulgert med vann, er ikke dette vannet fritt. Definisjonen på en emulsjon er at det stoffet det er minst av i blandingen, er innkapslet i det andre stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Det er ikke innkapslet men vil opptre som dråper.. Du har rett at vannet ikke er "fritt" ved at det er fordelt over mange millioner dråper i oljen. Men avhengig av mengden vann så vil en ha til sammen mye vann i drivstoffet som igjen ikke er heldig og sende gjennom brennstoffventilene i store mengder. Olje og vann kan aldrig blandes til og blir en polar væske... den vil felle ut over tid ved lagring. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
ebonita Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Till Beauty of Aqua och 27 hasla ovan. Beträffande Mr Funnel trakten som nämnes så har den varit diskuterad i andra trådar här på Baatplassen och erfarenheterna är inte så goda. Sök och läs innan inköp av denna dubiösa anordning. Har sådana till salu annars och dom släpper igenom mer än Diesel... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.