Hekkbølgen Startet 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2012 Jeg har en Joda 7500 med VP MD22 59 hk som er gått ca1700 timer. Den skal gi 4000 omdr men jeg får bare 3300. Skjønner propellen er for stor. I fri får jeg ca 3850. Propellen ble satt på av forrige eier og jeg hadde da ikke kunnskap om at dette ikke er helt bra. Men, Er det likevel skadelig for motoren hvis man kun kjører på pent turtall ca 2500-2700 omdr? Er det fy fy å stille på dieselpumpa for å få litt mere futt ut av motoren. Hva kan konsekvensene bli? Ser på forumet at flere har stilt på pumpa ved for stor propell. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Det beste vil vel være å bytte propell slik at du oppnår riktig turtall. Det vil bli for stor belastning på motoren ved fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 (redigert) Hvis du ikke oppnår fullt turtall i fri er noe galt. Kanskje er propellen riktig men at motoren yter for lite. Det første jeg tenker på er dieselfilter og forfilter. Feiljustert timing av dieselpumpe vil også kunne forårsake dette. Også kan turtelleren vise feil...... slett ikke uvanlig. Vet du hvor mange knop båten skal gjøre med denne motoreffekten? Redigert 17.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jo skjønner det beste hadde vært ny propell. Men da må jeg leie kranbil for å få den opp, lagringsplass og ny runde med kranbil.. Jeg kjører aldri på full gass uansett slik ståa er nå. Når jeg nærmere meg 2800-2900 får eksosen en annen lyd lik når man i bil burde gire ned. Regner med at dette ikke er sunt for motoren så da unngår jeg den belastningen. Men hvis motoren hadde fått litt mere futt/diesel så kanskje.. Hvis det da ikke er sterkt å fraråde. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Jeg hadde 12.4 knop igår alene i båten med full diesel tank og litt i vanntanken. Det samme som da jeg kjøpte den i 2010 og det samme som selger oppgav. Har skiftet dieselfilter nettopp. Tankene er rengjort for 3-4 år siden og det er ikke noe guffe i bunn av grovfilteret. Er det turtellerfeil mangler den 150 omdr. Tomgangen høres veldig normal ut og er på 7-800 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.