Jump to content

Hvor mye sjø tåler snekke - forskjell på kjølprofil?


Atrox

Recommended Posts

Hei

Er på jakt etter brukt snekke og har festa meg ved tre forskjellige typer. Lurer på om noen av dere kan skrive litt om erfaringer rundt hvordan disse tre oppleves i sjøen? Jeg vet jo at snekker ruller en del osv. men tenker på om eks. avdrift ved vind osv.

 

De tre jeg har blinka meg ut er:

Sollux 24 AC

Saga 24 (kanskje 27)

Hanto 24

 

Sagaen er vel i utgangspunktet også beregnet for seil, selv om dette i liten grad praktiseres i norge. Dog har den vel mer ballast og en helt annen kjølprofil enn den typiske snekka har? (les Sollux).

 

Hvordan vil dette oppleves i praksis?

 

Kan en si at Saga`en med sin kjølprofil er en sikrere båt enn Hanto/Sollux er, eller blir dette for enkelt?

 

Takknemmelig for innspill!

Link to post
Share on other sites

Hei. Har hatt Sollux 24 AC. Som for alle båter jeg har hatt tålte båten mer enn skipperen. Dvs at skipperen ga seg når reisefølget klaget og/eller skipperen synes det ble for ukomfortabelt. Solluxen har et skrig som jeg mer vil kalle halvplanende snekkeutseende enn kalle snekkeskrog. Og mange av de har motorer som gir de langt mer fart enn skrogfarta. Med 50 hk eller mer burde du greit oppnå 10 knop og skrogfarta kan regnes til rundt 6,5-7 knop. Med halvplaner egenskapene har du muligheten til å legge deg en del over skrogfart og det reduserer rulling veldig veldig. Har møtt Solluxere som mener de har hatt båten opp i 14-15 knop, men i sånn fart ville jeg tro den ble veldig ustabil. Noe mer enn 10-12 knop er ikke for den båten etter min mening.

 

Hantoen og Sagaen har jeg ingen erfaring med. Men, Sagaen er kjent som solid sjøbåt. Betyr vel nødvendigvis ikke at den ikke ruller mye...........

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Saga 24 med rigg og seil. Den ble brukt stort sett på Trøndelagskysten. Den hadde en VP på ca. 20 HK. En svært velbygget og vakker båt. Akterdekket er stort, og motoren er helt under dekket, med en skikkelig stor luke, og rommelig motorrom med mulighet for å stå på begge sider av, og bak motoren. Aktenfor motorrommet er det et stort stuverom. Det eneste jeg ikke likte med denne båten var seilduksluka over hardtoppen. Seilegenskapene var dårlige, men med motorstopp kan du faktisk krysse deg ut av en kinkig situasjon. Som motorseiler funket den utmerket. Seilene støtter båten slik at slingringen opphører, og man kan nok spare noe drivstoff på lengre turer. Ellers er det jo som risikosport å regne å jobbe rundt masten oppe på rufftaket, så det er nok en fordel å modernisere med fallene til cockpit. Båten er solid bygget og vil tåle hva det måtte være av sjø. Den har høyt fribord. Kjølen er ganske bred og dyp, med innstøpt ballast. Retningsstabiliteten er bra. Man kan godt la båten gire litt på låringa, ved å la være å sveive så mye med rattet. Kursen blir litt sikk-sakk, men det gjør jo ikke noe så lenge den er rett over noe distanse. Jeg har aldri opplevd tendens til at den vil tverre. Sjekk at overplastingen av ballasten er tett. Skroget er et rent desplasementskrog og linjene er slik de er for åat båten skal gli gjennom vannet med minst mulig motstand. Det gjør den. Opp til 5-6 knop. Noen har hørt om at det er flaps på flyvemaskiner og trekker den slutning at ved å montere flaps vil også en bår kunne fly.. Da er det bedre å velge et skrog som er konstruert for et annet fartsområde. Saga 24 er konstruert for 5-6 knop og Eivind Amble har som ellers lyktes med å få til et harmonisk skrog med utmerkede egenskaper. Jeg har nå en Coronet 24. Den gjør 30 knop uten flaps, med alle de ulemper dette medfører. De tidligste Saga 24 hadde vinduene montert i gummilister. Disse morkner og lekker. De seneste båtene har aluminiumsrammer. Dette er mer holdbart, og det er enklere å skifte pakninger. Ellers ser det ut for meg som Saga 24 innvendig er lik Saga 27, bortsett fra at akterkabinen mangler.

Link to post
Share on other sites

roska har skrevet en meget god beskrivelse av Saga 24.Jeg har selv hatt denne båten i mange år.Den hadde 30 hk Yanmar og rigg.Uten mast kan det være at den får noe brå bevegelser på grunn av mye ballast langt nede.Jeg har hatt mit lives opplevelse på sjøen med den båten - ei natt over Statten med værvarsel litenkuling,og det var vel det det var.Jeg hadde fokka oppe som støtteseil,og det var utrolig hva den båten kunne klare uten problem.Jeg vil også nevne beboeligheten i båten som jeg tror er bedre enn i mange andre 24 fots båter.Det er også en flott båt.Særlig er baugen veldig velformet.Ikke alle snekker er tegnet av Eivind Amble.Forøvrig kan jeg underskrive på alt roska har skrevet.

Link to post
Share on other sites

Har vokst opp, og har selv en Hanto i disse dagene. Har hatt den nå i 3 år og er storfornøyd. Eneste minuse er at den ikke liker seg i medstrøm. Blir ofte litt knotetet å styre den da, God plass innvendig og ofte nok av hk originalt. Mange ble levert som et byggesett ut til kunden som er et lite minus sikkert i noen tilfeller. Mange store oppbevarings rom under dørken + at det er inspeksjons luke ned til propellen.

Syntes også det ''skarpe'' skroget til Hantoen er utrolig fint. Men det er jo min mening

 

Det har også blitt en etterfølger av Hanto sitt skrog i nye tidere. Kan lese om den her = http://skagerboat.no/pdf/skager660_tilbake_til_fremtiden.pdf

 

En bekjent har hatt sin Hanto 24 siden ny.. Sier litt hvor godt fornøyd han er med den :thumbsup:

 

Lykke til med valget :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Saga 24 som det har vært lett å bli glad i. På den har jeg forlenget skroget med 30-40 cm og har lagt på litt utflating videre fremover. Dette gir også litt ekstra oppdrift som kompenserer perfekt for en større motor enn den originalt ble levert med. Med 36 HK fikk jeg 8 knop på bånn pinne, og tror nok jeg skal få litt mer nå etter full renovering av motoren. Men det er ingen grunn til å presse maks fart ut av en slik båt, og 36 HK er mer enn nok. Jeg drar den i stedet opp i skrogfart på lavere turtall (har beregnet ny propell for dette) og gleder meg over hvor stillegående en Bukh DV 36 er på turtall mellom 2300 og 2600, der denne motoren leverer ca 30 HK. Hvis du finner en med 20HK Bukh, er det helt greitt for en slik båt det også, men da blir det med en lettere propell som gir deg skrogfarten ved høyere turtall. Det er uansett ingen vits å pøse på med hestekrefter for å få fart på ei snekke med deplasement skrog, den begynner da gjerne å "plane" på kjølen, slik at den girer fra side til side. Fart er liksom ikke hovedtanken med snekkeskrog.

 

Den er bred og god, og følse veldig trygg på sjøen. Saga 24 snur på en femøring, det fikk jeg erfare da jeg forvillet meg helt inn i en trang gjestehavn en gang uten å finne plass, og hadde maks en meter margin å snu tilbake på. Det gikk helt fint, selv med min manglende erfaring den gang. - Ute i bølger må båten gjetes hele tiden, det er den beryktet for. Så autopilot er en stor fordel, bare man ikke glemmer å holde utkikk. Du vil også ha stor glede av å heise seil når du går for motor vil jeg tro, da det reduserer rullingen som alle snekker sliter med. Her kan den ekstra kjøltyngden på Saga 24 gi noe sterkere "pendelvirkning": Hvis du går på skrå gjennom bølgene, slik at du kommer "i takt" med bølgetoppene, kan det bli slik at rullingen forsterkes for hver bølgetopp du passerer. Hvis du fortsetter på samme kurs kan det raskt bli ganske ekstremt. Da gjelder det å holde seg godt fast!

 

Rullingen er hovedgrunnen til at jeg tar bryet med å rigge båten, pluss den ekstra sikkerheten som ligger i å ha "tøymotor" i reserve, da. -Kosen med å slå av motoren og lytte til bølgene i stedet hvis man vil, er heller ikke å forakte...

 

Saga 24 er vel en av de peneste snekkene du kan få (etter min mening). Roret er solid og riktig konstruert, og selve skroget er bunnsolid. Disse båtene ble laget av en produsent som la på litt ekstra tykkelse i skroget for å være sikker. Saga 24 ligger spesielt stødig ved brygga og den bred og god. Litt "trang" å komme ut og inn av kanskje, men det blir raskt en vane. Du kan forflytte deg fra styrbord til babord i den uten at det merkes nevneverdig på krengingen.

 

Vel, det meste skulle vel være sagt om Saga 24 nå - lykke til med valg av båt!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill så langt! Ser det er mange som er fornøyd med Saga 24, jeg heller litt den veien, selv om AC`en Solluxen frister veldig (har en liten avlegger og planlegger vel en til på sikt - kan være greit å ha ett rom til å boltre seg på).

Andre som har innspill på disse så skriv gjerne noen ord.

Link to post
Share on other sites

AC`en Solluxen frister veldig (har en liten avlegger og planlegger vel en til på sikt - kan være greit å ha ett rom til å boltre seg på).

Andre som har innspill på disse så skriv gjerne noen ord.

 

Hvis du har behov for akterkabin, bør du gå for det etter min mening. Ungene kommer til å kose seg med egen tumleplass!

Trade-off blir vel at Solluxen er en lettere og litt mer urolig båt kanskje. Med en Saga 27 får du litt i pose og sekk når det gjelder sjødyktighet tror jeg, med større båt. Da har du samtidig gjort unna tre-fot syken med en gang. Skal du ha seil, er det fullt mulig å ha dette på Saga 27, jeg har selv en rigg fra Saga27, som installeres på min Saga 24 i disse dager. Masta er da ca en meter kortere.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har hatt både Saga 24 og Sollux 24 uten AC. 2 ganske forskellige båter. Sagaen er en del større og høgare, men var som andre har nemd veldig følsom på styringen. Måtte hele tiden

Sitte å ratte for å holde stø kurs. Der var Solluxen mye betre. Gikk som en lokomotiv i forhold.

 

Skulle eg valgt, hadde det blitt en Sollux uten AC og med min. 50Hk motor!

Link to post
Share on other sites

Med en Saga 27 får du litt i pose og sekk når det gjelder sjødyktighet tror jeg, med større båt.

 

Saga 27 står også på lista mi, men jeg synes den er litt stor rett og slett. Ser ikke helt behovet (ergo trefotsyken har ikke slått inn enda). I tillegg har jeg en utfordring med at Saga27 er en fot for lang for båtplassen min. Har forsåvidt fått dispensasjon for den ene fot`en, men da har jeg ikke lov å ha noen form for badeplattform eller annet som stikker ut bak båten - er ikke så mange Saga27 som ikke har dette montert allerede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...