Jump to content

Eksostemp og varmeapparater

BEG

Recommended Posts

I forbindelse med mitt lille prosjekt med å lage en løsning slik at strømagregatet (EU10) kan plasseres i motorrommet, var jeg i kontakt med en leverandør av varmeapparater. Jeg var interessert i normal eksostemperatur på en Mikuni 3kw dieselvarmer, da jeg har planer om å bruke samme type rør/gjennomføringer.

Fikk opplyst at normaltemperaturen i eksosutslippet (rett ved selve varmeren) er mellom 170 og 220 grader :eek: . Det betyr at man bør være svært nøye med hvordan eksosrøret forlegges. En slik overflate-temperatur er ikke å kimse av! En måte å redusere problemet på, er å legge eksosrøret i et annet og isolert rør. Vet at Wallas benytter dobbelt rør hvor innluften til brenneren går i ytterste røret.

Kanskje lurt å sjekke hvordan eksosrøret ligger?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Kanskje lurt å sjekke hvordan eksosrøret ligger?

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Flott du oppfordrer til dette. Vet om 2 branner (men der er sikkert langt flere) skjedd i fjor som følge av eksos som er kommet inntil skrog og det har tatt fyr som følge av varmen.

Heldigvis var de trebåter og som kjent brenner de svært dårlig i forhold til plastbåter (kunne ellers blitt tragisk for dem som var ombord).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...