Jump to content

Defroster til frontruter, råd ang åpninger ønskes.


Dieselboy

Recommended Posts

Hei... Holder på å endre litt på defrosteropplegget som var av hjemmelaget fabrikat. Tidligere var det et 50 millimeter rør som lå tverrskips over dashbordet, et godt stykke bakenfor vinduer. Her var det borret 10 millimeter's hull som "dyser". Dette opplegget fungerte dårlig.

 

Holder nå på å legge 32 millimeter rør, som følger nedre kant av vinder. Varmluften kommer inn på babord side. Spørsmålet er, hvordan bør "dysene" være. Tenker å lage lange tynne spalter som treffer nesten hele ruten (3 deler). Bør en ha forskjellige bredder på spaltene, og i hvilken rekkefølge bør dem være? Minst bredde (åpning) dær lufta kommer inn i røret, og da størst bredde lengst unna ?

 

img_20120518_192247.jpg

 

img_20120518_192308.jpg

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post

Jeg har laget samme patenten ( nesten ). Jeg laget slisser ca 2 mm brede, men pass på -

for hver vindusrute må du dele slissen i to eller tre, ellers så vil de "kollapse" av varmen ,

slik at åpningen blir minimal.

I tillegg så la jeg ett nytt rør utenpå det første røret ( for hvert enkelt vindu ) som jeg kan vri rundt. Laget en spalte - noe bredere - i disse rørene også men også her oppdelt, slik at

de ikke kollapser. Da kan du ved å vri ytterrøret rundt og stenge/åpne for luftstrømmen

på det vinduet du ønsker mest.

Link to post

I tillegg så la jeg ett nytt rør utenpå det første røret ( for hvert enkelt vindu ) som jeg kan vri rundt. Da kan du vri ytterrøret rundt og stenge/åpne for luftstrømmen.

 

-Og hvis du på hvert rør som ligger utenpå lager kun 1 spalte f.eks. kun midt på, dreier røret 120 grader og lager to spalter, og dreier røret 120 grader til og lager tre spalter, så kan du kanskje også dosere luftstrømmen mer nøyaktig til hvert vindu? Hmmm ... tre ganger 120 = 360 grader... jo det stemmer bra det. :clap: Tror sannelig jeg må gjøre noe slikt selv også!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

................. Samme åpning til alle tre ruter?

Hva rørdimensjon benyttet du, Hafrsfjord?

 

Ja jeg hadde samme åpning til alle tre rutene. Hos meg er den siste "ventilen" på førersiden. Det er jo der

jeg trenger defrosteren mest/raskest og da stenger jeg bare for de to første rutene. Nå ble jo åpningen

skåret med kniv så jeg skal ikke påstå at det er helt jevn åpning hele veien, men ca 2 mm.

Jeg kjøpte billige plastrør( det heter visst PP-rør ) på Biltema. Nå er det ett par år siden jeg laget dette, men jeg mener å huske

at innerrøret var 32 mm og ytterrøret muligens var 40 mm ( iallefall det som var nærmest til å passe utenpå

innerrøret uten for mye slark ) .

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

-Og hvis du på hvert rør som ligger utenpå lager kun 1 spalte f.eks. kun midt på, dreier røret 120 grader og lager to spalter, og dreier røret 120 grader til og lager tre spalter, så kan du kanskje også dosere luftstrømmen mer nøyaktig til hvert vindu?...............

 

 

 

Klart en kan lage det mer avansert enn det jeg har, men til mitt bruk har det fungert med å stenge/åpne for hver

enkelt rute, og som sagt ovenfor så er det veldig veldig greitt å få mest mulig luft på ruta foran førerstolen først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...