Jump to content

Bavaria 32 med to ønsker å kutte ut et av start batteriene.


SeaDooMee

Recommended Posts

Hei

Jeg synes du gjør deg veldig mye mer sårbar om du satser alt på 1 startbatteri. Ting kan skje og da har du to døde motorer. Eller ser du for deg en kobling hvor forbruksbatteriet lett kan brukes som backup?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Koblingsskjema må du nok til forhandleren for å få men det er ikke så vanskelig. Minus er felles i hele anlegget, Pluss fra hvert av startbatteriene går via hver sin hovedstrømbryter til hver sin starter. Hver motor sin ECU og EVC får strøm fra starteren via en DC-DC converter på motoren. Lading går fra hver dynamo via en skillediode til batteriene. Har du ankerwinch og baugthruster er disse antagelig koblet til startbatteriene. Hvis du vil gjøre om så kobler du det startbatteriet som skal "flyttes" i parallell med de andre forbruksbatteriene. For å få start på begge motorer kobler du da plussledningen i parallell mellom motorenes hovedstrømsbrytere på inngangssiden. Montér en lader på startbatteriet for landstrømsladeren din lader kun forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg tenker på er at det er to svære batterier dere idag. Og jeg tenker både på plass, kilo og vedlikehold. Med et batteri som start ville jeg ha hatt det slik at forbruk kan brukes til start og. Spørsmålet er jo om det er mulig å ha samme start batteri til disse motorene?

Jeg har prøvd å finne noe kobling skjema til denne Bavarian, men det virker som det ikke er så mye info om det.

Link to post
Share on other sites

Det sitter nok to skilledioder der, en fra hver dynamo. De har to utganger, en til startbatteri og en til forbruksbank. De utgangene til forbruksbankene er koblet sammen, de til startbatterier går i dag til hver sine. De vil da kobles til samme startbatteri. Sikkerhetsmessig ser jeg ikke den helt store risikoen. På helikoptrene våre har vi også to motorer av sikkerhetshensyn, men bare ett batteri.

Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye om sikkerhet, men man starter jo bare en motor av gangen (selv idag gjøre jeg jo det) og så må man få lading fra begge dynamoene. Og så her jeg jo strøm fra forbruks batteriene. så jeg tenker med et batteri må man kunne starte to ganger altså to maskiner. Hvis ikke det har man virkelig dårlige batterier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...