Jump to content

Mottakere for Riks-Tv i båt. Forskjell på kvalitet?

benna

Recommended Posts

Har riks-tv i båten. Tar vanligvis med meg en av boksene hjemmefra (Grundig DTR8720/8820) , men jeg syntes det er svært ofte at det er dårlige signaler. Lånte med meg en Sagem-boks en gang, med den var enda dårligere. Mitt spørsmål er: Er det forskjell på mottakerkvaliteten på de forskjellige boksene på markedet? og i så fall, hvilken boks har dere erfaring med gir det beste resultat? Kan opplyse om at jeg har båtantene (ufo) ombord.

Du har erfart det samme som mange andre. Sagem dekoderen er ubrukelig i båt.

Hadde tidligere en dekoder fra Grundig , rimligste type du da fikk. fornøyd med den. om de har kommet med flere dekodere enn de fra Grundig og Sagem har jeg ingen erfraing med dem.

Nå har jeg en Finlux TV, med innebygd dekoder, har ikke merket noe dårlige signal enn hva jeg hadde med Grundig dekoderen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei.

Generelt er det jo mye greiere med en rundtmottakende antenne enn en som du må rette inn mot der du vet/aner at senderen er. Men at en retningsvirkende antenne er mange ganger bedre enn en slik UFU-antenne er helt utvilsomt. Hadde slike UFO'er vært gode nok, hadde ikke folk hatt 20 elements Yagi antenner på taket hjemme.

Selv har jeg den lille 25cm Glomex UFO'n (skulle gjerne hatt 37 cm versjonen) og normalt gjør den jobben. Men under dårlige forhold finner jeg frem en 5-element Yagi-antenne fra Biltema til kr.399,- og da er det ikke mange stedene jeg ikke får inn gode signaler. Og hadde jeg valgt en antenne med ennå flere elementer som feks. 10 elements antennen til kr.599,- fra Biltema tror jeg at jeg hadde vært reddet der det kun hadde vært antydning til signal.

Polaris-antennen fra Glomex kan vel maksimalt ha en direktor og en reflektor, så at den skulle klare å matche selv den billige antennen fra Biltema er vel det beste den kan oppnå. Men greit, den kan stå oppe permanent montert og har komfortabel fjernstyring for å dreie den, og dette koster jo kun( kr.2980 minus kr.399,-) , altså Kr.2581,- mer. Og det er jo ikke mange kronene for enkelte for å slippe å sette opp en Yagi-antenne de få gangene en har dårlig signal og en se på TV!

Men hvor ikke ta spranget ut og satse på parabol? En Glomex V8000 Pandora 39 cm selvsøkende antenne får en for ikke mer enn kr.19.995,- hos Seatronic.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Biltema- Yagi antennene har innebygget forsterker som spenningsmates enten fra TV'n (dersom den har mulighet for det), eller via en mateboks mellom TV'n og antennen. Bland ikke Glomex forsterkeren inn her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg fant denne Yagi antennen Lars H refererer til, men slik jeg ser det , kan forsterkeren kun kobles til nettet. D.v.s. at denne antennen kun kan brukes når man ligger i en gjestehavn. Jeg ligger alltid i uthavner, så da er valget enten den lille Glomex'en eller ett annen alternativ antenne som har forsterker som går på 12volt. Da lurer jeg på om den de har på Biltema og også andre har hvor det står "for båt,hytte og bobil", om disse kan være bedre enn Glomex'en?

Disse koster vanligvis mellom 200-500 kr. Noen med erfaring med disse?

• 2 uker senere...

Jeg lurer litt på å bytte til den retningsstyrte Glomex antennen http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9130

Monterte denne i dag. Byttet antenne og forsterker. Får inn tv signalene i hjemhavna uten forsterker. Setter jeg på forsterkeren blir signalene for sterke. Med gamle 37cm Glomexen sleit vi med å få inn tv signaler samme sted med full forsterkereffekt.

På gamle antenna står det 26db. På nye står det 37db. Hva betyr dette?

Forsterker med IR mottaker for styring av antenne

55a72059-5447-2b8a.jpg

Antenna på toppen av båten

55a72059-5466-88ea.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

26 og 37dB er forsterkningen i antenneforsterkeren. Dagens mottakere er typisk istand til å benytte seg av signaler inn på mottakeren i spennet 44dBuV til 77dbuV(desibel mikrovolt). Varierer noe fra produsent til produsent. Men i bånn må det alltid et signal av tilstrekkelig kvalitet, det nytter ikke å kjøre på med forsterkning om signalet er for dårlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...