benna Startet 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2012 Har riks-tv i båten. Tar vanligvis med meg en av boksene hjemmefra (Grundig DTR8720/8820) , men jeg syntes det er svært ofte at det er dårlige signaler. Lånte med meg en Sagem-boks en gang, med den var enda dårligere. Mitt spørsmål er: Er det forskjell på mottakerkvaliteten på de forskjellige boksene på markedet? og i så fall, hvilken boks har dere erfaring med gir det beste resultat? Kan opplyse om at jeg har båtantene (ufo) ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Du har erfart det samme som mange andre. Sagem dekoderen er ubrukelig i båt. Hadde tidligere en dekoder fra Grundig , rimligste type du da fikk. fornøyd med den. om de har kommet med flere dekodere enn de fra Grundig og Sagem har jeg ingen erfraing med dem. Nå har jeg en Finlux TV, med innebygd dekoder, har ikke merket noe dårlige signal enn hva jeg hadde med Grundig dekoderen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Adi Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Jeg har Grundig boksen. Opplevde også dårlige signaler, skiftet ufoen fra Triax til Glomex (37cm). Har nå kjempe signal. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Opplevde også dårlige signaler, skiftet ufoen fra Triax til Glomex (37cm). Har nå kjempe signal. Har samme erfaring. Triax Ufo'en ble pelma ut til fordel for en Glomex Marine Master 37cm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Jeg lurer litt på å bytte til den retningsstyrte Glomex antennen http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9130 Noen som har tanker om den? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Hei. Generelt er det jo mye greiere med en rundtmottakende antenne enn en som du må rette inn mot der du vet/aner at senderen er. Men at en retningsvirkende antenne er mange ganger bedre enn en slik UFU-antenne er helt utvilsomt. Hadde slike UFO'er vært gode nok, hadde ikke folk hatt 20 elements Yagi antenner på taket hjemme. Selv har jeg den lille 25cm Glomex UFO'n (skulle gjerne hatt 37 cm versjonen) og normalt gjør den jobben. Men under dårlige forhold finner jeg frem en 5-element Yagi-antenne fra Biltema til kr.399,- og da er det ikke mange stedene jeg ikke får inn gode signaler. Og hadde jeg valgt en antenne med ennå flere elementer som feks. 10 elements antennen til kr.599,- fra Biltema tror jeg at jeg hadde vært reddet der det kun hadde vært antydning til signal. Polaris-antennen fra Glomex kan vel maksimalt ha en direktor og en reflektor, så at den skulle klare å matche selv den billige antennen fra Biltema er vel det beste den kan oppnå. Men greit, den kan stå oppe permanent montert og har komfortabel fjernstyring for å dreie den, og dette koster jo kun( kr.2980 minus kr.399,-) , altså Kr.2581,- mer. Og det er jo ikke mange kronene for enkelte for å slippe å sette opp en Yagi-antenne de få gangene en har dårlig signal og en MÅ se på TV! Men hvor ikke ta spranget ut og satse på parabol? En Glomex V8000 Pandora 39 cm selvsøkende antenne får en for ikke mer enn kr.19.995,- hos Seatronic. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Vil ikke ha satelitt bokser, dyrt og svært synes jeg. På coaxialen fra tv antenna er det et skjøtestykke med skrukobling. Kan kanskje koble inn annen Biltema antenne der? Funker en slik Biltema antenne med den signalforsterkeren vi har fra Glomex tro? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 He he får du ikke inn tv:)), her er det full dekning:)) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Biltema- Yagi antennene har innebygget forsterker som spenningsmates enten fra TV'n (dersom den har mulighet for det), eller via en mateboks mellom TV'n og antennen. Bland ikke Glomex forsterkeren inn her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
benna Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Lars H, hvilken "Yagi-antenne 5 element" er det du har? Var inne på biltema.no, men er usikker på hvilken antenne du mener. Kan du gi meg biltema's artikkelnr? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Vi bruker en sagem-boks for RiksTV når vi har med TV ombord. Den virker helt utmerket. Antenne: Glomex (den mindre typen), vi setter den oppe på storseilbommen når vi skal bruke TVen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
benna Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Jeg fant denne Yagi antennen Lars H refererer til, men slik jeg ser det , kan forsterkeren kun kobles til nettet. D.v.s. at denne antennen kun kan brukes når man ligger i en gjestehavn. Jeg ligger alltid i uthavner, så da er valget enten den lille Glomex'en eller ett annen alternativ antenne som har forsterker som går på 12volt. Da lurer jeg på om den de har på Biltema og også andre har hvor det står "for båt,hytte og bobil", om disse kan være bedre enn Glomex'en? Disse koster vanligvis mellom 200-500 kr. Noen med erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Jeg lurer litt på å bytte til den retningsstyrte Glomex antennen http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9130 Monterte denne i dag. Byttet antenne og forsterker. Får inn tv signalene i hjemhavna uten forsterker. Setter jeg på forsterkeren blir signalene for sterke. Med gamle 37cm Glomexen sleit vi med å få inn tv signaler samme sted med full forsterkereffekt. På gamle antenna står det 26db. På nye står det 37db. Hva betyr dette? Forsterker med IR mottaker for styring av antenne Antenna på toppen av båten Redigert 2.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 26 og 37dB er forsterkningen i antenneforsterkeren. Dagens mottakere er typisk istand til å benytte seg av signaler inn på mottakeren i spennet 44dBuV til 77dbuV(desibel mikrovolt). Varierer noe fra produsent til produsent. Men i bånn må det alltid et signal av tilstrekkelig kvalitet, det nytter ikke å kjøre på med forsterkning om signalet er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.