Jump to content

Innstøping av trelist i plassfiber - trenger råd!


Flunt

Recommended Posts

Hei.

 

Har en gammel Rana 14 fots glassfiberbåt (30 år) som skal pusses opp. Langs begge sidene inne i båten er det innstøpt trelist til feste for toftene. Disse var full av fukt. Har skåret ut disse og må erstatte dem med noe annet egnet materiale. Glassfiberen er gulfarget. Hadde tenkt å legge inn feste som kun er like brei som toftene - ikke full lengde på den lista som var. Hvilken type treverk er egnet? Er det lurt å lime med epoksy først, og deretter legger på polyester med armering. Trenger gode råd. Lagt ved bilde av båtmodellen jeg har.

 

https://baatplassen.n...194/rana_14.jpg

 

Mvh

 

Geir Tore

Link to post
Share on other sites

Heo, fint at du la ved bilde, det ble lettere å skjønne da.

Når den lista som toftene hviler på er så lang, er det nok fordi den er med å stive av båten, du bør trolig tenke deg om to gangher

før du korter den ned.

Når lista er våt, kan det ha flere årsaker. Den enkleste er at toftene er skrudd ned uten at det er brukt Tec7/Sika som tetningsmiddel mellom tofte og list. En alternativ årsak kan være at listen er støpt feil inn - f.eks i endene - slik at det kommer vann inn.

Et alternativ er å legge lista utenpå båtsida og lime/skru fast, da kan du lett se tilstanden. Velger du å støpe den inn, så må du passe på at det blir tett når du støper, og når du skrur toftene på.

Link to post
Share on other sites

Er vel i like stor grad glassfiberen som gir styrken, ikke bare trelista.

Kan jo legge inn divincell også, og støpe den inn, og der toftene skal være legger du nærmest ren glassfiber/polyester. Da vil det ikke trekke fuktighet iallefall... Men kanskje en løsning som er litt overkill...

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Link to post
Share on other sites

Ved innlegg av kjerne for ønsket funksjon,legger jeg alltid inn tillpassede finerbrikker ved festepunkter,skrupunkter og gjennomføringer.

Hos deg ville jeg vagt å klyve till nye lister av trykkimpregnert.Rundet og faset listene.Spess. nedre hjørne ut mot skroget og endene på listene

Innliming ville jeg valgt tek.7.merket av overkant med blyant på 3-4 punkt.Tvinget fast klosser ved disse.Påfør tek7 på lister og skrog,legg listene inn og spenn de ut i sidene med lister og kjiler imellom de.Pass på å få fuget godt rundt hele.

Etter utherding jeg pusset 10-15cm rundt Rengjort for så og revet til matte,2-3lag.blandet plast og støpt over.Så er det bare å coate over.

Gjør det på denne måten,så får du ett godt resultat. :thumbsup: Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Hadde tenkt muligheten å benytte ei valig trekantet gulvlist av gran - sette denne på høykant slik at det ble som en hylle. Deretter lime på kryssfiner til skruefeste hvor tofta skal sitte. (2-3 lag matte samtidig og støpt i vei ! - ikke ei matte av gangen - tørking - ny matte - støping osv.???) :rolleyes:

 

Geir Tore

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...