Jump to content

Hvor viktig er ledningstverrsnitt når det gjelder lys?


Woody

Recommended Posts

Er det noen merkbar (synlig) forskjell på lysstyrken om man bruker 0,75mm eller 1,5mm kabeltverrsnitt på ledningslengder fra 3 til 5 meter? Vi snakker om lanterner, og 1,5mm x 2-leder- kabelen fra Maritim er 8-10 millimeter i diameter! Til alt overmål går den ikke inn i dekkskontakten de leverer.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Med en strøm på 2A og 10m kabel (5m fram og 5m tilbake) får du et spenningsfall i kabelen på ca 0,54V med 0,75 mm2 og ca 0,27V med 1,5 mm2.

Jeg vil tro det skal godt gjøres å se forskjell på de to.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Sjøtunga. Få lanterner som har en effekt på rundt 50 watt....

2A * 12V blir da heller ikke 50W :rolleyes:

Dessuten, på en småbåt med 10W pærer og to pærer på samme ledningen, så går det ikke langt unna 2A i ledningene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Et batteri som er 12 volt spenning på er ofte ikke i sitt beste ess.... 14 volt høres bedre ut. Vet ikke helt hvor jeg fikk 50 w av, men 2x14 volt = 28 w.. Da har du mye å gå på. hele 18 watt.

 

Og etter som e har lest så skal han trekke bare 1 lampe på 10 watt.... hvor får du 2 pærer ifra

 

RK kan du trekke noe rundt 8 amp ( 1 meter ) Skal lange lengder får du får så mye spenningsfall at du bare kan trekke 2 amp... Husker ikke formelen på hvor mange meter :pray:

Link to post
Share on other sites

Og etter som e har lest så skal han trekke bare 1 lampe på 10 watt.... hvor får du 2 pærer ifra

Etter hva jeg kan lese meg til i denne tråden, så har han ikke sagt et ord om hvor mange lanterner han har og hvordan han skal mate dem med strøm :smash:

 

Selv om det er ganske vanlig med kombilanterner, så er det heller ikke helt uvanlig å ha f eks to sidelanterner, en på babord og på styrbord side. De skal gjerne ha strøm begge to, og det gjøres gjerne fra samme ledning over samme sikring. Og skal han også mate topplanternen gjennom samme ledningene så går det rundt 2,5A i dem. Og da har vi fremdeles ikke tatt stilling til hvor akterlanternen skal få strøm fra...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...