Alubaat Startet 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2012 Hei, har en aqad 40, hva skiller visuelt mellom a og b motorene? Har en draco 25 med 280dp ca 2800 kg og max fart 28 knop. Hvilken olje bruker dere på denne motoren, kjørte på 3200 rpm i 30-40 min og da jeg slakket av gikk oljetrykket ned til 1 bar på tomgang. stoppet motoren i 10-15 min og startet igjen og trykket la seg igjen på 2-2,5 bar. med turtall ligger oljetrykket på 4 bar ca. har fylt på castrol 10-40 delsyntetisk. må jeg kansje velge en tykkere olje? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Du skal bruke 15w-40 mineralolje som tilfredsriller volvo sin vds-3 godkjennelse. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 B motoren har ladeluftkjøler, en stor klump som henger under innsuget på SB side. Effekten er da 30-35HK mindre på A-motoren. Du har sikkert B-utgaven siden den går såpass bra. Oljetrykket. 1 bar på tomgang er vel brukbart. trodde alarmen gikk på 0,7 bar....? Hvis du hadde hatt ett problem: Oljen kan bli veldig varm og trykket bli dårlig på tomgang. Kan hende det hjelper å gjøre ren oljekjøler da. Ikke uvanlig at trykkgiverne blir slappe og må byttes. Hva er trykket på cruising rundt 3200 rmp? Nåla bør stå rett opp. Oljetype kan også ha noe å si. Bør nok bruke mineralolje som cosmo sier. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Er det ikke aqd40 som ikke har ladeluftkjøler? mener å ha sett på forumet at det er 2 utgaver med ladeluftkjøler a og b. Hvorfor skal man bruke mineralolje? delsyntetisk er jo en renere olje som holder lenger. På 3200 ligger trykket på 4 bar ca, prøvde også å kjøre en god stund på samme turtall og ta en rolig/gradvis "nedbremsing" da holdt trykket seg på ca 2 bar på tomgang. Kan nok sikkert ligge nå i d du sier Svartrøyk, oljekjøleren kunne trengt en rens. Takk for svarene så langt :) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Det er en gammel motor som ikke trenger syntetisk olje. Mineral olje i dag er noe helt annet enn oljer før i tiden. Det viktigste er at den er merket med vds. Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Ok, har du tips til merke? må nok bestille olje da ingen selger mineralolje her lenger :P Ellers da, ingen som har nåe konkret man kan se etter på motoren? ser f.eks varmeveksleren likedan ut på a som b modellen? Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Mener a har platekjøler (firkantet) mens b har rørkjøler ( rund)... Sitér dette innlegget Link to post
Alubaat Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 (redigert) http://www.volvopent..._26/7744060_039 http://www.volvopent...26/7744060_039C linker er til delekatalogen til volvo på kjølingen til a og b motorene. http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744060_037?path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_26%2F7744060_037 denne er til aqd40 så tydelivis er kjølingen lik på aqad motorene mens aqd motoren har platekjøler. blir litt klokere og litt mer forvirret :P Redigert 25.Mai.2012 av ellings1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 http://www.valvoline.no/produkter.aspx?path=1:11:111:11150 Dette er oljen jeg brukte på min TAMD40B. Den er merket med VDS. Syns å huske at jeg spurte volvo forhandler om hva slags olje jeg skulle bruke og fikk til svar at det var 15w40 VDS. Jeg vet ikke om dette er mineralolje eller ikke, men en gammel motor har som regel ikke godt av for avansert olje da dette kan løsne urenheter i motoren eller rett og slett begynne å lekke gjennom gamle tettinger. I dag har jeg en TAMD41B og den skulle ha VDS2, jeg bruker derfor http://www.valvoline.no/produkter.aspx?path=1:11:111:11110, denne er merket VDS3. På 41A og 41B er det høyere kompresjon på B motoren og den har ikke gløding originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Ser du skriver at ingen selger mineral olje lengre.. Av alt oljesalg hos oss er 15/40 mineral volumselgeren. All gammel motor vil jo gjerne ha den. Syns det er veldig rart om ingen selger den.. 10/30 - 10 /40 15/40 mineral er jo helt vanlig. Oljetrykk på en kilo er ingen krise , men ha ha på mineral 15/40 nestegang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.