Jump to content

aqad 40, hva skiller visuelt mellom A og B motorene?


Alubaat

Recommended Posts

Hei, har en aqad 40, hva skiller visuelt mellom a og b motorene?

Har en draco 25 med 280dp ca 2800 kg og max fart 28 knop.

 

Hvilken olje bruker dere på denne motoren, kjørte på 3200 rpm i 30-40 min og da jeg slakket av gikk oljetrykket ned til 1 bar på tomgang. stoppet motoren i 10-15 min og startet igjen og trykket la seg igjen på 2-2,5 bar. med turtall ligger oljetrykket på 4 bar ca.

har fylt på castrol 10-40 delsyntetisk. må jeg kansje velge en tykkere olje?

Link to post

B motoren har ladeluftkjøler, en stor klump som henger under innsuget på SB side.

Effekten er da 30-35HK mindre på A-motoren.

 

Du har sikkert B-utgaven siden den går såpass bra.

 

Oljetrykket.

1 bar på tomgang er vel brukbart. trodde alarmen gikk på 0,7 bar....?

 

Hvis du hadde hatt ett problem:

Oljen kan bli veldig varm og trykket bli dårlig på tomgang. Kan hende det hjelper å gjøre ren oljekjøler da.

Ikke uvanlig at trykkgiverne blir slappe og må byttes. Hva er trykket på cruising rundt 3200 rmp? Nåla bør stå rett opp.

Oljetype kan også ha noe å si. Bør nok bruke mineralolje som cosmo sier.

Link to post

Er det ikke aqd40 som ikke har ladeluftkjøler? mener å ha sett på forumet at det er 2 utgaver med ladeluftkjøler a og b.

 

Hvorfor skal man bruke mineralolje? delsyntetisk er jo en renere olje som holder lenger.

 

På 3200 ligger trykket på 4 bar ca, prøvde også å kjøre en god stund på samme turtall og ta en rolig/gradvis "nedbremsing" da holdt trykket seg på ca 2 bar på tomgang.

 

Kan nok sikkert ligge nå i d du sier Svartrøyk, oljekjøleren kunne trengt en rens.

 

Takk for svarene så langt :)

Link to post

http://www.volvopent..._26/7744060_039

 

http://www.volvopent...26/7744060_039C

 

linker er til delekatalogen til volvo på kjølingen til a og b motorene.

 

http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744060_037?path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_26%2F7744060_037

 

denne er til aqd40 så tydelivis er kjølingen lik på aqad motorene mens aqd motoren har platekjøler.

 

blir litt klokere og litt mer forvirret :P

Redigert av ellings1 (see edit history)
Link to post
http://www.valvoline.no/produkter.aspx?path=1:11:111:11150 Dette er oljen jeg brukte på min TAMD40B. Den er merket med VDS. Syns å huske at jeg spurte volvo forhandler om hva slags olje jeg skulle bruke og fikk til svar at det var 15w40 VDS. Jeg vet ikke om dette er mineralolje eller ikke, men en gammel motor har som regel ikke godt av for avansert olje da dette kan løsne urenheter i motoren eller rett og slett begynne å lekke gjennom gamle tettinger. I dag har jeg en TAMD41B og den skulle ha VDS2, jeg bruker derfor http://www.valvoline.no/produkter.aspx?path=1:11:111:11110, denne er merket VDS3. På 41A og 41B er det høyere kompresjon på B motoren og den har ikke gløding originalt.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...