Jump to content

Sette ned stolpe for akter fortøyning ved brygge


Magnus.e

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ny på forumet, og er ikke helt sikker på om jeg kan poste båt-relaterte temaer, som båtplass?

 

Problemstillingen er i alle fall at jeg har fått båtplass på en brygge som ikke har vert i bruk på en stund. Jeg må da sette ned en stolpe for å fortøye akterenden i. Hvor dypt ned i grunnen må en slik stolpe stå for og ikke komme opp igjen? Har blitt fortalt at det er et lag med sand og grus, og deretter blåleire på den aktuelle plassen.

 

Jeg vet også at det finnes spisse stål "tupper" man kan tre utenpå stolper for å lettere få slått de ned i bakken. Jeg har googlet en del, men klarer ikke finne noen som selger det. Noen som vet hvor jeg får tak i noe slikt?

 

Alle tips blir satt pris på :)

Link to post
Share on other sites

I den hamnen jag ligger i så kommer det då och då en pålslagare och slår stolpar. Han använder järnvägsräls.

Antagligen så beror dimensioneringen på bl annat djupet och bottenförhållandena samt givetvis på båtstorlek och hur utsatt det är för vind och sjö.

Hos oss är det ett väl skyddat läge och djupet i hamnen är 3 - 4 meter.

Dom använder räls med metervikt på 43 eller 50 kg och slår ner den 1,5 - 2 meter i botten. men det sista beror klart väldigt mycket på hur mjuk botten är.

Sedan så klär dom rören genom att trä på 150 eller 180 mm svarta plaströr.

 

Men är det oskyddat läge får Du nog räkna med att isen kan böja stolparna.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...