Birchwood 320 Startet 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2005 (redigert) Ble ingen ny motor på meg i år.. Så.. Etter litt temp problemer i 2004 så lurer eg på en ting.. Vann pickup i drevet er en 20 mm slange som skal levere nok vann til min 7,3 l diesel.. Er dette nok?? Inntaket på saltvanns pumpa er 1 1/2 tomme.. Virker som om 20mm på drevet blir en innsnevring.. Motor ble litt varm (95 grader) når eg nermet meg full gass.. kan problemet ligge her?? Så neste problem.. Skal ha meg vannlås/lyddemper på eksosen.. Hvordan må denne monteres.. Eksos gjennom skroget er 10 cm lavere enn utaket på turbo.. Kan vannlåsen / lyddemperen monteres under vannlinjen?? (Utblåsning gjennom skrog er 10 cm over vannlinjen) Hadde tenkt å bruke en slik vannlås som på bildet..(5500kr.. noen billigere???) https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/85052F-d.gif Redigert 21.Januar.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 (redigert) Svarer kun på vanninntaket. Ja, du bør ta vann en plass til utenom drevet, jeg har 2 vanninntak, på min 3,2L. mvh Kjelli Redigert 21.Januar.2005 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Svarer kun på vanninntaket. Ja, du bør ta vann en plass til utenom drevet, jeg har på min 3,2L 2 vanninntak. mvh Kjelli <{POST_SNAPBACK}> Men har vannintaket gjennom drevet en annen misjon?? Som kjøling av drevet?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Tror ikke det. Når jeg fikk nytt drev (mercruiser) var der med tetning til vanninntaket, i tilfelle det ikke ble brukt. Jeg bruker både drevet og en gjennomføring. Dette ble anbefalt av motorleverandør, da drevet fort går tett av skjelldannelse. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Tror ikke det. Når jeg fikk nytt drev (mercruiser) var der med tetning til vanninntaket, i tilfelle det ikke ble brukt. Jeg bruker både drevet og en gjennomføring. Dette ble anbefalt av motorleverandør, da drevet fort går tett av skjelldannelse. mvh Kjelli <{POST_SNAPBACK}> Vil du selge meg tetningen da??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Er bare en flat plate med en pakning, kan lages lett. Kan eventuelt prøve å finne den, slik at jeg får tatt et bilde. Men den er vel kjøpbar i butikk også? Kjøpe av meg? Får vurdere det hvis behovet skulle bli nødvendig. Men hvorfor tette? Hvorfor ikke bruke begge inntakene? mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Vil du selge meg tetningen da??? <{POST_SNAPBACK}> Kjør dobbelt opp da vel! Det gjør gamlingen på sin Steyr 246 hk. Ble anbefalt av Norsafe i Arendal som installerte motoren. Mener å huske at ekstrainntaket er 1 1/2". Påmontert et solid sjøvannsfilter. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn. Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 (redigert) Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn. Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort. <{POST_SNAPBACK}> Da blir det innkjøpt et 1 1/2 tomms sjøvannsinntak fra Maritim.. Så blir spørsmålet.. Rustfri eller Messing?? Noen som kan svare på mitt andre problem da?? Redigert 21.Januar.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Jeg har montert messing. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei.Jeg kjører med samme motor som deg og jeg har inntaket på drevet + 2 x 1" i tillegg. Har hørt at denne motoren har hatt problemer med varmgang, dette gjelder definitivt ikke på min. Har 2 bekjente og en bror med samme motor i sine båter, alle har ekstra inntak til sjøvann og ingen har problemer med varmgang, dette på større / tyngre båter enn din. Jeg tror at du vil få normal temp. selv på hardkjør med nok vann inn. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Dette høres bra ut. Men er det best med rustfri eller messing inntak.. Mine propellere er rustfrie og tenker å bruke det samme på inntaket.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fantino Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn. Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort. <{POST_SNAPBACK}> Høres fornuftig ut med 2 inntak fra motorens "synspunkt", men hva med økt fare for lekkasjer osv? Har selv kjølevannsinntak kun gjennom drev (fra fabrikk - VP KAD43/DP) - liker ikke denne løsningen og vurderer å bygge om (slik at jeg bla. får muligheten til nødlensing av motorrom som nevnt her på baatplassen tidligere). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.