Jump to content

Kjølevanns inntak


Birchwood 320

Recommended Posts

Ble ingen ny motor på meg i år.. Så.. Etter litt temp problemer i 2004 så lurer eg på en ting.. Vann pickup i drevet er en 20 mm slange som skal levere nok vann til min 7,3 l diesel.. Er dette nok??

 

Inntaket på saltvanns pumpa er 1 1/2 tomme.. Virker som om 20mm på drevet blir en innsnevring..

 

Motor ble litt varm (95 grader) når eg nermet meg full gass.. kan problemet ligge her??

 

Så neste problem.. Skal ha meg vannlås/lyddemper på eksosen..

Hvordan må denne monteres..

Eksos gjennom skroget er 10 cm lavere enn utaket på turbo.. Kan vannlåsen / lyddemperen monteres under vannlinjen?? (Utblåsning gjennom skrog er 10 cm over vannlinjen)

 

Hadde tenkt å bruke en slik vannlås som på bildet..(5500kr.. noen billigere???)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/85052F-d.gif

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Svarer kun på vanninntaket.

Ja, du bør ta vann en plass til utenom drevet, jeg har på min 3,2L 2 vanninntak.

 

mvh

Kjelli

<{POST_SNAPBACK}>

Men har vannintaket gjennom drevet en annen misjon?? Som kjøling av drevet??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Tror ikke det. Når jeg fikk nytt drev (mercruiser) var der med tetning til vanninntaket, i tilfelle det ikke ble brukt. Jeg bruker både drevet og en gjennomføring. Dette ble anbefalt av motorleverandør, da drevet fort går tett av skjelldannelse.

 

mvh

Kjelli

<{POST_SNAPBACK}>

Vil du selge meg tetningen da???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler

Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn.

Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort.

:eek:

Link to post

Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler

Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn.

Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort.

:eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Da blir det innkjøpt et 1 1/2 tomms sjøvannsinntak fra Maritim..

Så blir spørsmålet.. Rustfri eller Messing??

 

Noen som kan svare på mitt andre problem da??

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

:smiley: Hei.Jeg kjører med samme motor som deg og jeg har inntaket på drevet + 2 x 1" i tillegg. Har hørt at denne motoren har hatt problemer med varmgang, dette gjelder definitivt ikke på min. Har 2 bekjente og en bror med samme motor i sine båter, alle har ekstra inntak til sjøvann og ingen har problemer med varmgang, dette på større / tyngre båter enn din. Jeg tror at du vil få normal temp. selv på hardkjør med nok vann inn.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Bruk både drevet og vannintaket under båten ser ingen ulemper med å bruke begge inntak, kun fordeler

Har selv skjørt med to inntak pr motor i flere år og aldri hatt problemer med vann inn.

Jeg vet også at flere har hatt varmeproblemer når de kjører bare vannintak i drevet, siden den slangen kun er 20mm og kanskje den blir enda tynnere når den blir varm og suget etter vann blir stort.

:eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Høres fornuftig ut med 2 inntak fra motorens "synspunkt", men hva med økt fare for lekkasjer osv?

 

Har selv kjølevannsinntak kun gjennom drev (fra fabrikk - VP KAD43/DP) - liker ikke denne løsningen og vurderer å bygge om (slik at jeg bla. får muligheten til nødlensing av motorrom som nevnt her på baatplassen tidligere).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...