Jan E. Startet 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2012 (redigert) I listen over ting som må være i orden før CE godkjenningen står det: -Rømmningsluke fra cabin (stor takluke) skal også kunne åpnes utenifra. Kan aldri huske å sett håndtak i cabintakluka for å åpne de utenifra på noen båt? Høres jo ut som en fin inngang for tyver også? Redigert 20.Mai.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mizar Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Min kabinluke kan ikke åpnes utenfra uten brekkjern. Båten er eldre enn kravene om CE-registreringen. Kabindøra er låsbar, og en tyv må bryte seg inn for å slå på hovedbryteren. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 jøss.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kristian_H Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 min båt har det på alle 3 store luker + 2 små som man ikke kan komme gjennom. Har lås på innsiden, men ja, de fleste glemmer å låse disse. Inkludert meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Det må vel være ment når den er ulåst.Ser et lite forsikringsproblem her... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 de kan jo lett være ulåst når båten er i bruk, låst når den er i havn? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 når luka i båten er låst innefra, kan den ikke åpnes utefra. Men undervegs blir den låst opp, og kan da åpnes både fra innsida og utsida. Hensikten er at redningsfolk kan åpne luka og hale deg ut den vegen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Min må som en har nevnt her åpnes med vold og brekkjern utenfra Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Ok, så håndtakene ute funker kun når det er låst opp fra innsiden. Virker jo som en litt dårlig gjennomtenkt regel, som i de fleste tilfellene ikke virker i praksis? For min del låser jeg opp håndtakene kun når jeg åpner luken for å lufte. Og den praksisen kommer nok ikke til å forandre seg. Luken er av plast og et hardt skotramp vil jeg tro gir en tilgang ganske greit. Har ikke inntrykk av at den er laget av Lexan eller annet seigt materiale. Tro om det holder å feste en glassknuser på utsiden? Eventuelt hvor selges det løse håndtak en kan sette inn? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Salt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ok, så håndtakene ute funker kun når det er låst opp fra innsiden. Virker jo som en litt dårlig gjennomtenkt regel, som i de fleste tilfellene ikke virker i praksis? Det virker for meg som en godt gjennomtenkt regel; er du undervegs, åpner du låsen i håndtakene i luka. Da er det lett å åpne fra utsiden, for det er gjennomgående håndtak, der ute-delen(e) ligger flatt mot luka, men kan dreies når låsen er åpen. Var det noe med en fastnet-regatta en gang, tru - der en havarert båt lå i vannskorpa med stevnen opp pga luft i forpiggen, og folka inni antakelig levde, men redningsfolka ikke kunne åpne luka? (noen kan sikkert fylle ut med detaljer her) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mizar Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 jøss.. Luka kan selvsagt låses opp innenfra, og åpnes da lett utenfra uten brekkjern. Jeg tenkte på trådstarters poeng med tyverisikring. Hvis det var det du "jøsset" om, da. Lite konstruktiv melding egentlig. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Luken behøver bare være mulig å åpne utenifra dersom den er definert som rømningsvei. Det skal være maks. 5 m (i noen tilfelle 4m) til nærmeste rømningsvei, som kan være dør mot dekk, vindu eller takluke i henhold til ISO-standard. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Erik Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 min båt har det på alle 3 store luker + 2 små som man ikke kan komme gjennom. Har lås på innsiden, men ja, de fleste glemmer å låse disse. Inkludert meg selv. Hadde båten i over 2 år før kjerringa plutselig oppdager at de lett kan åpnes utene i fra. Det tokda ytterligere ca 5 minutter å finne ut at de kan låses, så nå praktiseres det når vi ikke er ombord Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kristian_H Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Vi er så heldige at båten gjerne kan ligge ulåst i flere uker av gangen, men tenkte ikke på de lukene i starten jeg heller men en kamerat av meg som har litt lite penger og driver med mye seiling gjorde meg oppmerksom på det Redigert 22.Mai.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.