Jump to content

Alle båter har åpning av cabinluke utenfra?

Jan E.

Recommended Posts

Min kabinluke kan ikke åpnes utenfra uten brekkjern. Båten er eldre enn kravene om CE-registreringen. Kabindøra er låsbar, og en tyv må bryte seg inn for å slå på hovedbryteren.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

når luka i båten er låst innefra, kan den ikke åpnes utefra. Men undervegs blir den låst opp, og kan da åpnes både fra innsida og utsida. Hensikten er at redningsfolk kan åpne luka og hale deg ut den vegen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ok, så håndtakene ute funker kun når det er låst opp fra innsiden.

Virker jo som en litt dårlig gjennomtenkt regel, som i de fleste tilfellene ikke virker i praksis?

For min del låser jeg opp håndtakene kun når jeg åpner luken for å lufte. Og den praksisen kommer nok ikke til å forandre seg.

Luken er av plast og et hardt skotramp vil jeg tro gir en tilgang ganske greit. Har ikke inntrykk av at den er laget av Lexan eller annet seigt materiale.

Tro om det holder å feste en glassknuser på utsiden?

Eventuelt hvor selges det løse håndtak en kan sette inn?

Jara Wynja

Ok, så håndtakene ute funker kun når det er låst opp fra innsiden.

Virker jo som en litt dårlig gjennomtenkt regel, som i de fleste tilfellene ikke virker i praksis?

Det virker for meg som en godt gjennomtenkt regel; er du undervegs, åpner du låsen i håndtakene i luka. Da er det lett å åpne fra utsiden, for det er gjennomgående håndtak, der ute-delen(e) ligger flatt mot luka, men kan dreies når låsen er åpen.

Var det noe med en fastnet-regatta en gang, tru - der en havarert båt lå i vannskorpa med stevnen opp pga luft i forpiggen, og folka inni antakelig levde, men redningsfolka ikke kunne åpne luka? (noen kan sikkert fylle ut med detaljer her)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

jøss..

Luka kan selvsagt låses opp innenfra, og åpnes da lett utenfra uten brekkjern. Jeg tenkte på trådstarters poeng med tyverisikring.

Hvis det var det du "jøsset" om, da. Lite konstruktiv melding egentlig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

min båt har det på alle 3 store luker + 2 små som man ikke kan komme gjennom. Har lås på innsiden, men ja, de fleste glemmer å låse disse. Inkludert meg selv.

Hadde båten i over 2 år før kjerringa plutselig oppdager at de lett kan åpnes utene i fra.

Det tokda ytterligere ca 5 minutter å finne ut at de kan låses, så nå praktiseres det når vi ikke er ombord :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...