marex 27 Startet 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2012 Jeg har en klaprelyd i toppen av drevet på tomgang.Øker jeg turtallet et par hundre omdreininger så forsvinner lyden. Det er i år skiftet svinghjulskåpe med nye lager og tetninger.Kryss i knuten på drevet er skiftet for tre år siden.Kontrolerte kryssene før drevet ble montert og det var ingen slakk eller motstand i det.Oljen på drevet er som ny.Noen som har noen formening om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 (redigert) Mistenker at du har for lite olje på drevet, da kan du få drevklapring spesielt på tomgang. Hadde dette selv i forrige sommer, dette kom spesielt ved varm olje på drevet. Redigert 20.Mai.2012 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Båten ligger på land enda.Har peilet olje på drevet og det er på maks. Sitér dette innlegget Link to post
VPbruker Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Marex 27 fant du ut av hva det var som forårsaket ulyden. selv har jeg samme ulyd og symptomer som du hadde Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Kan være mutteren på toppen av drevet som er løs. Eg hadde litt klapring i drevet og då var det toppmuttern som ikkje var teitet. Skal skrues til med moment. Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Funnet ut hva som lagde lyden??????? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 opplever samme ulyd fra drevet mitt. DPS-A drev når motor går på tomgang.Klakkelyd.Kan det være at jeg har fått fyllt på for lite gearolje ? Noen sa det kunne være vann i belgen,men vil vel ikke bli noen ulyd på tomgang da ? Takknemlig for innspill Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Det roterer i Belgen uavhengig av om er i gir eller ikke så lenge motor sviver. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Ok.da kan det være det da.Da må nok båten opp og drevet av Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Flere som har noen ide ? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Lurte på om noen visste noe mer om dette.har som sagt en ulyd i drevet som jeg hører best på tomgang.En slags klakkelyd. Noen mente det måtte være kommet vann i belgen,men det ville vært rart.Den er limt,og drevet har stått på i vinter. gearolja er skiftet,men er vanskelig å se nivå på pelepinnen,da olja er helt klar.Har hatt på ca 2 liter.) skal være 2.2l i henholde til instruksjonsboka,Merker ikke noe galt når jeg kjører. Har ikke lyst til a ta båten på land hvis jeg ikke må. Takknemlig for alle synspunktert Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Har samme problem på mitt VP 280 drev. Sliter med og finne ut hva det er. Det ser ut til og være nok olje på ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Samme lyd på mitt SX drev. Nytt gimbal lager, nye belger, ny olje, kontrollert drivknuter, kontrollert at motor/drev er på rett linje. Lyden høres godt på tomgang, forsvinner helt når motoren står i gir og passerer 1000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Brattåsen Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Har denne lyden også på mine to DPS drev! Ifølge Volvo er dette helt normalt på disse drevene! Sitér dette innlegget Link to post
Brattåsen Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Har denne lyden også på mine to DPS drev! Ifølge Volvo er dette helt normalt på disse drevene! Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Har også lyd fra Babord DPE drev. Høres ut som samme lyd jeg hadde på seilbåten min med D2-40 og strak aksling når det var litt for lite olje på girkassen. Har kun eid Windyen i 1 mnd så jeg har ikke fått sjekket nærmere hva det kan være enda, men tenkte jeg skulle ta båten på land i vinter og kontrollere da. Lyden har i hvert fall ikke blitt værre i løpet av de rundt 40 timene jeg har kjørt den siste mnd. Sitér dette innlegget Link to post
rubin Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 Tillater meg å nevne følgende: dempeplater på svinghjulene er vel av nyere dato her på deres motorer med neoprene/gummidemping? før I tiden, ( og nå også) går jo en 6 sylindret motor med 6 "slag" på en full sekvens. , det er ikke slakk her som gjør at dette høres på lavt turtall og uten last? , men det at det er på tomgang tyder jo på at det er en transmisjonsslakk ett eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jeg har også dette, testkjørte på land i dag, ja med drevet helt nede slik at jeg ikke ødelegger drivknuten? Klapring på tomgang og når det blir litt temp på drevoljen. I gir eller på omlag 1000rpm blir det borte, også borte om jeg svinger på drevet med samme turtall/i gir. Slår meg til ro med at dette er normalt. Drevet er nyoverhalt før forrige sesong og har hengt på båten i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.