Jump to content

Volvo DPE drev ulyd

marex 27

Recommended Posts

Jeg har en klaprelyd i toppen av drevet på tomgang.Øker jeg turtallet et par hundre omdreininger så forsvinner lyden.

Det er i år skiftet svinghjulskåpe med nye lager og tetninger.Kryss i knuten på drevet er skiftet for tre år siden.Kontrolerte kryssene før drevet ble montert og det var ingen slakk eller motstand i det.Oljen på drevet er som ny.Noen som har noen formening om hva dette kan være?

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...

Lurte på om noen visste noe mer om dette.har som sagt en ulyd i drevet som jeg hører best på tomgang.En slags klakkelyd.

Noen mente det måtte være kommet vann i belgen,men det ville vært rart.Den er limt,og drevet har stått på i vinter.

gearolja er skiftet,men er vanskelig å se nivå på pelepinnen,da olja er helt klar.Har hatt på ca 2 liter.) skal være 2.2l i henholde

til instruksjonsboka,Merker ikke noe galt når jeg kjører.

Har ikke lyst til a ta båten på land hvis jeg ikke må.

Takknemlig for alle synspunktert

• 3 måneder senere...

Har også lyd fra Babord DPE drev. Høres ut som samme lyd jeg hadde på seilbåten min med D2-40 og strak aksling når det var litt for lite olje på girkassen. Har kun eid Windyen i 1 mnd så jeg har ikke fått sjekket nærmere hva det kan være enda, men tenkte jeg skulle ta båten på land i vinter og kontrollere da. Lyden har i hvert fall ikke blitt værre i løpet av de rundt 40 timene jeg har kjørt den siste mnd.

• 11 måneder senere...

Tillater meg å nevne følgende: dempeplater på svinghjulene er vel av nyere dato her på deres motorer med neoprene/gummidemping? før I tiden, ( og nå også) går jo en 6 sylindret motor med 6 "slag" på en full sekvens. , det er ikke slakk her som gjør at dette høres på lavt turtall og uten last? , men det at det er på tomgang tyder jo på at det er en transmisjonsslakk ett eller annet sted?

• 3 år senere...

Jeg har også dette, testkjørte på land i dag, ja med drevet helt nede slik at jeg ikke ødelegger drivknuten?

Klapring på tomgang og når det blir litt temp på drevoljen. I gir eller på omlag 1000rpm blir det borte, også borte om jeg svinger på drevet med samme turtall/i gir.

Slår meg til ro med at dette er normalt.

Drevet er nyoverhalt før forrige sesong og har hengt på båten i vinter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...