Jump to content

Reg.reim falt av på Honda 20hk, ventiler ødelagt? tenningsmerker?


Sturee

Recommended Posts

Hei

 

Var ute med jolla i stad og kjørte en tur, kjørte i 15-20 knop ut til en plass for å sjekke vindforhold. Lå der på tomgang i et par minutter før jeg skulle kjøre tilbake. Legger ut i ca 2-4 knop men plutselig stopper motoren helt uten forvarsel, akkuratt som om jeg dro ut dødmannsknappen. Prøvde å dra den igang igjen, men der var ingen kompresjon i det hele tatt. Kom meg til land og begynte å feilsøke, fant ut at reima hadde falt av :headbang: Viser seg at tannhjulet over kammen er løst og går ann å rikke på, slik skal det jo ikke være. Motoren er en Honda BF 20hk 2004 mod.

 

Så jeg lurer på, hva kan ha skjedd som har gjort at dette hjulet er løst? bolten som holder den nede satt godt på så var ikke den som var problemet. Vil det være greit igjen hvis jeg bytter dette hjulet?

 

Men, når det ikke er kompresjon må jo ventilene være åpne, er det et system på disse som gjør at stemplene ikke kommer borti, eller har jeg mest sansynlig nå slått i stykker ventilene? har ikke merket noe motstand eller noen ting når jeg har prøvd å starte, men er jo ikke sikkert jeg ville merket det...

 

og, må jo få reparert dette, og da må jeg plasere svinghjul og kam riktig så timingen på ventilene blir rett, da skal det vel være noen piler på motoren og på svinghjulet og tannhjulet, hvor finner jeg disse? tror jeg har funnet den til kammen men kan ikke se den til svinghjulet.

 

Til slutt, hvor kan jeg få tak i deler til dette uten at det koster like mye som ny motor? og er dette en jobb jeg kan ordne selv, eller bør jeg la forhandler gjøre det hvis ventilene er i stykker? har skrudd noe motor selv, men bare 2-takt.

 

Mvh SM

Redigert av SM330S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en "non-interference" motor så har det sikkert gått bra, dvs at stemplet og ventilen(e) har klaring nok til å "overleve" belte/kjedebrudd ved fullventilåpning. OBS. Noen "flerbruksmotorer", f.eks bilmotorer som havner i båt, kan i bil være oppgitt som "non-interference" motor, men ved kam bytte under marinisering har mistet den nødvendige "klaringen" pga ekstra løft på "marinekam" og kan derfor regnes for å være en "interference" motor.

Finn ut av hva som er gåent siden hjulet er løst, fiks det, bytt reim og få registeret rett. turn motoren rundt for hånd først, da kjenner du hvis du har "full kræsj" pga feil register.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...