Sturee Startet 20.Mai.2012 Del på Facebook Startet 20.Mai.2012 (redigert) Hei Var ute med jolla i stad og kjørte en tur, kjørte i 15-20 knop ut til en plass for å sjekke vindforhold. Lå der på tomgang i et par minutter før jeg skulle kjøre tilbake. Legger ut i ca 2-4 knop men plutselig stopper motoren helt uten forvarsel, akkuratt som om jeg dro ut dødmannsknappen. Prøvde å dra den igang igjen, men der var ingen kompresjon i det hele tatt. Kom meg til land og begynte å feilsøke, fant ut at reima hadde falt av Viser seg at tannhjulet over kammen er løst og går ann å rikke på, slik skal det jo ikke være. Motoren er en Honda BF 20hk 2004 mod. Så jeg lurer på, hva kan ha skjedd som har gjort at dette hjulet er løst? bolten som holder den nede satt godt på så var ikke den som var problemet. Vil det være greit igjen hvis jeg bytter dette hjulet? Men, når det ikke er kompresjon må jo ventilene være åpne, er det et system på disse som gjør at stemplene ikke kommer borti, eller har jeg mest sansynlig nå slått i stykker ventilene? har ikke merket noe motstand eller noen ting når jeg har prøvd å starte, men er jo ikke sikkert jeg ville merket det... og, må jo få reparert dette, og da må jeg plasere svinghjul og kam riktig så timingen på ventilene blir rett, da skal det vel være noen piler på motoren og på svinghjulet og tannhjulet, hvor finner jeg disse? tror jeg har funnet den til kammen men kan ikke se den til svinghjulet. Til slutt, hvor kan jeg få tak i deler til dette uten at det koster like mye som ny motor? og er dette en jobb jeg kan ordne selv, eller bør jeg la forhandler gjøre det hvis ventilene er i stykker? har skrudd noe motor selv, men bare 2-takt. Mvh SM Redigert 20.Mai.2012 av SM330S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 dersom ventiler krasjet i stempel så ville motor trolig stått fast, ikkje alle motorer tar borti ved reimhavari Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Toyota camry 1985 modell krasjer ikke ventiler i stempel hvis reg reima ryker. prøvd selv :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hvis dette er en "non-interference" motor så har det sikkert gått bra, dvs at stemplet og ventilen(e) har klaring nok til å "overleve" belte/kjedebrudd ved fullventilåpning. OBS. Noen "flerbruksmotorer", f.eks bilmotorer som havner i båt, kan i bil være oppgitt som "non-interference" motor, men ved kam bytte under marinisering har mistet den nødvendige "klaringen" pga ekstra løft på "marinekam" og kan derfor regnes for å være en "interference" motor. Finn ut av hva som er gåent siden hjulet er løst, fiks det, bytt reim og få registeret rett. turn motoren rundt for hånd først, da kjenner du hvis du har "full kræsj" pga feil register. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.