Jump to content

Hvordan spare strøm - del I


Suzuki

Recommended Posts

Kjøpte meg for en tid tilbake, to flotte lamper på Biltema.,Bilde

 

Den ene ble montert, den andre er lagret ett eller annet sted ombord. Synes lampene var reint gilde, helt til jeg kikket tilfeldigvis på pæra, som var på hele 21W. Selfølgelig helt uakseptabelt, to sånne ville gi et totalt strømtrekk på nesten 50W..

 

Funderte litt over alternativene, og fant minst 4 som var brukbare:

1, Sette i svakere pærer.

2. Sette i lysdioder

3. Hive lampene, og sette inn nye

4. Bygge om til halogen.

 

Lysdioder synes jeg ikkenoe om som leselys, og jeg er for gjerrig til å hive noe. Alternativ 4, ble ansett som det rette for meg.

 

Clas ble oppsøkt, og følgende sto på handlelisten ( for dette prosjektet )

Pæreholder for G4 halogenpære

Halogenpærer 5W for G4 sokkel

 

Første pkt, ble å "knerte" en defekt 21W BAY15S pære fra skuffen ( jada, tar vare på mye rart )

Bilde

Drill med stjernebits, var perfekt til å "knuse" innmaten med, sånn at den kunne tømmes i søplebøtte. Pass øynene, flygende glass er ikke å spøke med..

 

Deretter borret jeg hull i bunnstykket på pæra, ganske lett også med håndholdt borremaskin, bløtt metall.

Bilde

 

Så kunne kablene på pæreholderen kappes, avisoleres og prøvemonteres. Kablene ble litt lange, trimming måtte til.

 

Deretter loddet jeg lednigene fast til "pære-chassiset" og "bunnlederen" med vanlig loddetinn. Litt vanskelig å få feste, men bra med varme, syre og stø hånd, gjorde susen..

 

Litt trimming av "lodderosene" med slipestift på drillen, deretter fyllte jeg hele huset med epoxylim, fra tube. Satte loddebolten på pæreholderen, og "hurtig-herdet-med-varme" epoxyen.

 

Resultatet ser dere her

BildeBilde

 

Sikkert ikke så bra som ferdige halogenlamper, men ved dette oppnådde jeg to ting:

1: slapp å hive to helt nye lamper, fordi de bruker for mye strøm

2. se på reality, som er det absolutt verste jeg kan tenke meg...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den var jo genial . Har foresten ei slik lampe ombord ,lik å se på men den er med 5w halogen pære .Kan jo være at det er en slik dyr sak fra Maritim eller noe.Spare strøm ja , evig problem den strømmen .Med litt stort stereoannlegg med forsterker ,basswoffer osv blir det fort tomt hos meg ,pluss at det må være noe galt også for det blir tomt litt fort syntes jeg da.En ting som jeg pleier og gjøre er og slå av kjøleskapet før jeg legger meg ,har en liten frysebox del i kjøleskapet som jeg da har ferdig fryse- element . Legger elementene i bunn av kjøleskapet og det holder seg kaldt og fint til dagen etter . På den måten trur jeg at jeg sparer mye strøm (spørs lenge jeg sover da ) da jeg har et gammelt kjøleskap som jeg regner med eter strøm. Har tenkt på et lite solpanel , Hvor stort må det være for at det skal ha noe som helst efekt ? Og hvor stort solpanel kan jeg ha uten regulator og masse greier ?

Hva med og sette inn Ladac laderegulator, er det så bra som folk sier ? Hva med det systemet til Joerg Becker fra Larvik , noen som veit forskjellen her ? Blei kansje litt mange spørsmål nå men blei litt dratt med her .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En ting som jeg pleier og gjøre er og slå av kjøleskapet før jeg legger meg ,har en liten frysebox del i kjøleskapet som jeg da har ferdig fryse- element . Legger elementene i bunn av kjøleskapet og det holder seg kaldt og fint til dagen etter . På den måten trur jeg at jeg sparer mye strøm (spørs lenge jeg sover da ) da jeg har et gammelt kjøleskap som jeg regner med eter strøm.

Hvis du har du overskudd av strøm på dagen, er vel dette en smart ting.

Hvis ikke, betyr ikke dette at du bare bruker mer strøm på dagen til å kjøle ned fryse-elementene, slik at vinninga går opp i spinninga?

Link to post
Share on other sites

Hva med og sette inn Ladac laderegulator, er det så bra som folk sier ? Hva med det systemet til Joerg Becker fra Larvik , noen som veit forskjellen her

Ladac laderegulator er et bra produkt, men ikke en sesam sesam sak. Den er kun en erstattning for en dårlig original regulator uten spenningsensing direkte på batteriene. Du får med andre ord korrekt ladespenning, 14,4volt ved 20-25grader, og dermed bedret lading og levetid på batteriene. Systemet til Joerg Becker med flertrinnslading, gir også bra lading skulle jeg tro, og det hindrer i tillegg overlading og vannforbruk ved MANGE timers gange. Etter hva jeg husker, går den over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. En annen fordel med en Ladac regulator (vet ikke hvordan det er med Joerg Becker regulatoren) er at du får bedre lading ved lavt turtall enn om du bruker en standard originalregulator.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg husker, går den over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. En annen fordel med en Ladac regulator (vet ikke hvordan det er med Joerg Becker regulatoren) er at du får bedre lading ved lavt turtall enn om du bruker en standard originalregulator.

<{POST_SNAPBACK}>

Ladac lader konstant med 14.4V +/- temp. kompensasjon.

 

Sterling lader 14,4 eller 14,8, går ned til 13,7 etterhvert. Også har den ekstern temp. føler samt en del sikkerhetsfunksjoner i tilfelle f.eks. senseledningen løsner eller det er stor motstand i kablene. Kan brukes på P og N koblede dynamoer.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Den ene ble montert, den andre er lagret ett eller annet sted ombord. Synes lampene var reint gilde, helt til jeg kikket tilfeldigvis på pæra, som var på hele 21W. Selfølgelig helt uakseptabelt, to sånne ville gi et totalt strømtrekk på nesten 50W..

 

Funderte litt over alternativene, og fant minst 4 som var brukbare:

1, Sette i svakere pærer.

2. Sette i lysdioder

3. Hive lampene, og sette inn nye

4. Bygge om til halogen.

 

Lysdioder synes jeg ikkenoe om som leselys, og jeg er for gjerrig til å hive noe. Alternativ 4, ble ansett som det rette for meg.

 

Clas ble oppsøkt, og følgende sto på handlelisten ( for dette prosjektet )

Pæreholder for G4 halogenpære

Halogenpærer 5W for G4 sokkel

 

Første pkt, ble å "knerte" en defekt 21W BAY15S pære fra skuffen ( jada, tar vare på mye rart )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Denne var smart!

 

Har altfor mange lamper med slike strømslukere, samt flere taklamper med 2 stk slike avlange 10W pærer av "glassikringsfasong med metallkjegler i begge ender" i hver av lampene.

 

Ser for meg at jeg må redusere hver av disse til f.eks 5 W totalt strømtrekk, ihvertfall de som i praksis står på bestandig.

 

Hvordan opplevde du forskjellen på selve lyset (glød, intesitet og "lysmengde") i forhold til disse lyspærene på 21W?

 

Er det andre ting man må ta hensyn til, som muligens mere varmeutvikling o.l.?

 

Eller er det leverandører av ferdige strømsparende pærer til disse lampetypene?

 

:seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halogenpærer med denne sokkelen finnes ferdig hos min lokale campingvogn butikk.

Hvilken sokkel er det du mener? Er det slike pærer med "glassikringsfasong med metallkjegler i begge ender" du mener? Skulle gjerne hatt tak i noen slike i halogen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det slike pærer med "glassikringsfasong med metallkjegler i begge ender" du mener?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke den typen finnes i Halogen Lars H.

Du må nok bygge om sokkelen, evt bytte hele lampen.

Å bygge om sokkelen burde ikke være det store problemet.

Det finnes også LED pærer 1w for G4 sokkel.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

:flag: Takker for mange innspill og ideer!

 

Ser ut til at det må bli en modifisering av de helt forskjellige lampene - til et felles utgangspunkt med G4 sokkel, der det kan benyttes enten halogen- eller LEDpærer, alt etter hva som måtte passe til bruken/behovet og den fysiske plass.

 

Lars H.: tror jeg kommer til å lodde fast hele G4 sokkelen fast i lampa - istedet for denne "glassikringslignende pæra"

De lampene jeg har er det forskjellig størrelse på disse også - så for å få et ens system for alt kommer jeg til å mekke på plass direkte G4 sokkel - TROR JEG!

 

Har 10 lamper som tilsammen trekker ca. 187 W, så på de mest brukte også nå om sommeren, kan jeg "spare" mye strøm, som jeg heller kan bruke på en ekstra kjølebag.

Den trekker mellom 45 -60W etter bruksanvisningen - og da kan vi ha det "kjekt" i sommervarme uthavner enda lengere på en "strømtanking"

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei. Godt tips som skal prøves! Finnes disse pærene å få kjøpt ferdige med den sokkelen og halogen? Etter som jeg husker var den noen like til å bytte i hyttelamper, der de hadde solcellepanel. Kanskje der de selger hytteutstyr? Eller var de annerledes?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noe av det du nevner HER

Men syntes prisene er ganske stive.

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor for jeg evt kjøpt slike da ? Har 2 stk av denne type lamper det kunne vært aktuellt med LED i.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan skaffes, skal sjekke opp prisen og legge ut et bilde i morgen eller fredagen. Problemet er at disse LED lampene er rimelig "retningsstyrte"..

 

Kan man dimme disse LED pærene. Tenker da brukt i spotlight med dimmer.

<{POST_SNAPBACK}>

LED kan ikke dimmes noe særlig. Blir rart lys av det..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...