Jump to content

Hvordan spare strøm - del I


Suzuki

Recommended Posts

Skal blande meg inn med et "hett" tips til hvordan man kan ha kaldt øl i kjøleboksen om sommeren, uten overbelaste et allerede anstrengt strømbudsjett.

 

På f.eks. Eiva får man kjøpt tørris, som er CO2 i fast form. Når denne tiner og fordamper til gass kreves det en del energi som tas fra omgivelsene (ølet i kjøleboksen). For at tørrisen ikke skal tine for fort (og ølet for kaldt) så er det lurt å pakke den inn i noe isolerende slik at temperaturen kan reguleres.

 

I forhold til prisen på ølet er ikke tørris veldig dyrt, selv med småordre tillegg.

 

GeirKS

 

PS! Har ikke testet selv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal blande meg inn med et "hett" tips til hvordan man kan ha kaldt øl i kjøleboksen om sommeren, uten overbelaste et allerede anstrengt strømbudsjett.

GeirKS

 

PS! Har ikke testet selv  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ett annat gammalt tips, som inte drar någon ström alls!

 

förr i tiden så hade gubbarna alltid en pils hängande i ett litet snöre under

båten på djupt vatten...........en kall öl när man kom ombord :drink: !

 

dock lite opraktiskt när man vel er ute o seglar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ett annat gammalt tips, som inte drar någon ström alls!

 

förr i tiden så hade gubbarna alltid en pils hängande i ett litet snöre under

båten på djupt vatten...........en kall öl när man kom ombord  :drink:  !

 

dock lite opraktiskt när man vel er ute o seglar!

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, det minner meg om min første Færderseilas. Vi var fire gutter på heisatur. En halv time etter start fant en av gutta ut at det sikkert gikk fortere hvis vi dro opp den sixpacken som hang til kjøling etter båten. :blush: (slapp av, den hadde hengt der siden kvelden før. Ikke noe fyllekjøring)

 

Man kan også surre inn flaskene i et vått håndkle og sette den i vinden. Vannet som fordamper tar varme fra flaska.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...