AfroPiraten Startet 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2012 Heisan!! Har kjøpt en gammel Hanto 24 som ikke har fått så veldig mye kjærlighet av forrige eier. Mye småting som dukker opp hele tiden og som tar veldig lang tid å fikse for to førstereisende innen båtlivet. Nå har vi nettopp oppdaget at det trenger vann inn fra noen gamle skruehull i dollbordene. Vannet har ført til søkkvåt/ råtten skottbekledning som eier opplyste var nylig lagt. Når vi ser hva som skjuler seg bak skottbekledningen oppdager vi dette: Bildet viser glassfiberet. Det brune dere ser er treverket som er halvråttent og gjennomvått. Glassfiberet har slått sprekker eller tidligere eier har oppdaget treverket selv og lagt over skrogklednig...ergo nyoppusset...NOT. Så nå jeg henvender meg til dere eminente båtfolk. Katta i sekken eller overkommelig prosjekt? Hvis vi leverer tilbake båten...kan vi kreve utleggene vi har hatt med båten så langt? (Ny styresnekke og kabler ca 2500, nye skruer over alt, sydd om kalesjen, stoffet, polert osv...) Er redd det ender med advokat dette her....og jeg er 100% sikker på at vi har en god sak selv om det i kontrakten står "kjøpt som den står". Dette går nok uansett langt utover den paragrafen i kjøpsloven. Råd mottas med stor takknemlighet!! Første post på forumet her så jeg er veldig spent! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Dersom prisen på båten gjenspeiler at ting ikke er i topp stand, så er det bare å gyve løs på prosjektet videre. Etter mitt syn så er pri 1 å tette ALLE gjennomføringer gjennom dekket så dere stanser nytt vann å komme inn. Monter av, rengjør, gjerne la det stå å tørke, vask med aceton og legg ny tettemasse. Dersom det er annleggsflate mot gelcoat så vil det gi godt hefte om det mattes ned let med vannslipepapir før vask med aceton. Dersom dere misstenker at det er bruk silikon som tettningsmiddel MÅ dere matte godt ned med vannslipepapir og vaske godt med aceton da silikon gjør det umulig å få annet egnet tettemidel til å sitte. Det er like grei å legg ny tetning på alt, selv om noe kanskje ikke lekker. Deretter blir spørsmålet om hva slags distansematerial som er brukt i sandwichkonstruksjonen ? Ofte er det benyttet balsatre. Lekker det vann inn kan denne slippe fra glassfiberen denne er omsluttet av. Da vil du fort merke at det er svikt i dekket og dollbordene. jeg har lest en del om dette i det siste og det skal ikke være umulig å utbedre. Det orker jeg ikke skrive om i natt, men begynn med å ta borreprøver med drill og f.eks 5 til 7 mm borr fra undersiden av dollbordene, gjennom underste laget med glassfiber og opp gjennom trevirke. Jobb ut ifra steder det åpenbart har kommet vann gjennom dekket. 10 cm mellomrom mellom hullen til du finner tørt trevirke. Da får du en pekepinne på hvor omfattende det er. Uansett, det skal vær mulig å tørke ut fuktighet over tid. Merk at jeg ikke har noen fasit på løsning på utbedringen, men det er ihvertfall med på å stanse nytt vann inn og få en oversikt over skaden. Ta rikelig med foto underveis. -dessuten er det en del info om dette på nettet. Søk på " fuktig balsa" etc. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Jeg kjøpte også en Hanto 24 for ti år siden. Etter at jeg rev skottbekledningen som hang og slang litt viste det seg at det var tilsvarende råteskader som på din. Jeg skar ut allt. Inkulsive det under bakken bak. Pullerter henger dårlig i råtten kryssfiner. . Ble dritlei hele greia og kontaktet advokat. Det endte med et forlik der jeg leverte tilbake båten til selger som et byggesett. Jeg tapte penger og selger tapte penger. Saken med disse båtene er at pulpit og diverse på dekk er skrudd ned i dekket med treskruer inn i kryssfiner laminatet. I årenes løp trenger vann inn med slike råteskader som følger. Det er verst under dollbordet i cockpit da dette er laveste punktet og allt vannet samler seg her. På min båt var det jord på de punktene. Sjekk også skottene under dørken. På min båt var det bare gelcoat på ene siden av kryssfiner platene. Denne var sprukket og platene var myke av råte på flere steder. Alt kan fikses. Ta ut all inredning. Skjær ut all innlaminert finer. Lim opp divinycell eller ny finer med fortykket epoxy. Legg epoxy og duk over. Eventuellt dropp duken da det tydeligvis er fineren som lager styrke i denne konstruksjonen. Monter innredning igjen. Om det er verdt det må du vurdere selv. Hantoen er en fin snekke. Jeg har i etterkant studert utallige bilder av Hantoer for salg. Mange med skottbekledning som henger og slenger under dollbordet. Mao fukt bak. Siden din tydeligvis var nylig trukket om over dette råtne treverket ville jeg satset på tilbakelevering gjennom et forlik da forrige selger burde ha sett dette. Ikke sikkert at han har sett for seg omfanget av problemstillingen allikevel. Du må regne med å gå på en liten økonomisk smell. Men slike saker koster i den ene eller andre enden uansett. https://baatplassen.no/i/topic/47045-30-aar-gammel-fjord-27-vil-den-holde-30-aar-til/page__st__20 Redigert 21.Mai.2012 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
AfroPiraten Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hei og takk til begge så langt for gode svar. Eureka: Gav 50 laken for båten så i den prisen så ligger det selvsagt endel småsaker vi må ta tak i. Har allerede byttet styresnekke da vi fikk opplyst at roret satt fast og at dette kun kostet noen hundrelapper å fikse. Viste seg at styresystemet var fra Flintstones tid og var tatt ut av prod. Motoren er det forsikret om at er i topp stand, en Leyland 48hk m 4 syl. Går veldig pent og jeg føler meg trygg på den. Vi oppdaget et sprukket rør i kjølesystemet rett etter sjøsettingen, noe selger har tatt på seg å fikse. Videre har selger gått med på å kjøpe nytt skottbekledning til kabinen slik at vi får skiftet ut alt som er råttent og gjennomvått. Svoger som er med på båtprosjektet er innstilt på å gjøre jobben til høsten, men jeg har veldig dårlig samvittighet siden det var jeg som var og så på båten og rapporterte at den så fin ut. Han stolte på meg og gikk med på å kjøpe "usett". Jeg stolte nok litt for mye på selger som sa at båten var tett og fin, uten å sjekke nøye nok selv. Dette er vår første båt og kanskje en fin mulighet til å "gå i dybden" og lære seg ett og annet triks, men synes likevel det er kjipt å bruke sommeren inne i cabinen på en fortøyd båt. Executive - jeg leste tråden om båten din og den gir jo mørke skyer over horisonten...:-( Det burde da være mulig å få redusert prisen noe på båten isteden for å levere den tilbake...har hatt en god del timer i båten og fikset ting og tang så det føles litt feil å bare gi den fra seg nå...! Ble litt langt dette...sorry. Skal ta en prat med svoger og se hva vi kommer frem til. Andre synspunkter tas imot med takk!! AfroPiraten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det enkleste ville jo vare å heve kjøpet. Dette blir mye arbeid å fikse dette 100%, hovedproblemet er vel en noe uheldig konstruksjon som medfører at de fleste Hantoer på markedet har samme problem i større eller mindre grad. Men om treverket ikke er veldig råttent kan det være en ide å tette lekkasjene utvendig, tørke båten godt ut med avfukter og deretter legge nytt trekk utpå. Da er i det minste båten tørr, og vil fungere i mange år fremover. Skal du skifte ut alt innplastret treverk så er det nesten en uoverkommelig oppgave er jeg redd. Jeg har selv noe råttent treverk innplastret i båten, men har fått tørket det skikkelig ut og fikset lekkasjene så det holder seg tørt. Så lenge ikke konstruksjonen svikter noe sted ser jeg ikke noe problem med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Veldig trist lesning dette, AfroPiraten (velkommen på forumet forresten!) Jeg har i de senere år blitt oppmerksom på viktigheten med å være forsiktig med vektbelastning på cabintak foran på denne typen båt. Ikke bare Hanto, men snekker av tilsvarende type. Min bror har en Nidelv 24 fra 1982. Han veier over 100 kilo. Tenkt belastning om man hopper ned på cabintaket fra en høyere brygge. Det er store vinduer på siden og ditto lite hold i chassiet rundt (kan man kalle det for det?) På Nidelven har glassfiberen begynt å sprekke opp i underkant av vinduene, som fører til lekkasje her. Det er forsøkt å tette dette, men det viser seg at dette ikke er så enkelt Det er nok en større operasjon enn utvendig tetting som må til. Så mitt råd til dere som har slike cabiner med store vinduer, vær forsiktig med vekt på taket. Aldri mer enn 2 blondiner foran på dekk ! Redigert 21.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 For den prisen du gav for båten blir det jo en totalvurdering. Selger høres ut til å være en fornuftig person. Men båten er jo gammel og prisen ikke høy. Og dessverre er ikke fuktig/råttent treverk noe nytt fenomen i disse årsklassene. Om båten ellers er grei kan du jo gå for en kjapp fiks og bruke båten som den er. Men dette blir aldri skikkelig uten at du demonterer båten. Det er forholsvis tynn støp i dollbordene. Uten treforsterkning blir det mye fleksing. Dette gir stor belastning på bla vindus pakninger som igjen gir lekkasjer. Om du velger å bruke båten som den er så sjekk for all del at det er hold i fineren der pullerter er festet. Jeg drog mine rett av med et solid rykk for hånd. Gjennomgående bolter er et hett tips. Sjekk også at skottene under dørken ikke er råtne. Disse gir mye av stabiliteten i skroget når det er sjøgang. Safety first Hantoen har etter min mening ett av de fineste snekkeskrogene for sin tid. Butt rumpe og god flare i baugen . Tar du jobben får du en kjekk båt som vil være til stor glede senere. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
AfroPiraten Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hei igjen. Nettopp kommet hjem etter en lang dag med pappaperm og båtpuss. En kombinasjon som i seg selv ikke er den beste..men men. Vi har nå bestemt oss om å gå igang med "restaureringen". Har nå fjernet omtrent all skottbekledning på babord side og skåret vekk glassfiberen. Oppdaget da at det vi trodde var et langt stykke treverk kun var flere korte plank. Noe av treverket hadde til og med bark fortsatt...resten var pill råttent. Har nok ligget og kost seg med sjø- og regnvann i årevis. Eier må ha visst om dette da det var skåret vekk deler av glassfiberen, men nå orker jeg ikke mer av han. Han kommer imorgen og monterer røret/slangen som var lekk i kjølesystemet og så er handelen endelig. Får skylde litt på meg selv også for ikke å ha sjekket nøye nok, men selgere som ikke er er ærlige og redelige har jeg lite til overs for og gidder ikke å bruke energi på. Den skal jeg bruke på barna, kona og båten:-) Må nok belage oss på noen uker til før familien kan få nyte sommeren på fjorden. Kommer til å legge ut bilder underveis mens prosjektet pågår. Forhåpentligvis støter vi ikke på flere ubehagelige overraskelser. Har ellers behov for veiledning når det gjelder det elektriske, en kabelspagetti av ypperste sort. Men dette kan jeg ta i en senere tråd. First things first!! Ellers vil jeg takke for tilbakemeldingene her så langt. Faktisk det beste forumet jeg har besøkt på mang en år med direkte svar på problemstilling og hjelpsomhet! Det er deilig å være "båtafrikaner" ... i Norge! (og ja, jeg har betalt skatt i alle år og jobbet og slitt for fellesskapet og ikke lurt unna en krone....nå skal jeg snart få høste fruktene, hvile på laurbærene og duppe i balja vår med godt samvete :-D ) God aften AfroPiraten Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 hvordan gikk prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.