Jump to content

Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?


Vinke Lanke

Recommended Posts

Selvfølgelig er ikke svaret et rent ja eller nei, men etter en episode i går begynte jeg å lure. Situasjonen som gjorde at jeg ble noe forundret var som følger:

 

Jeg lå som båt nr 4 i "kø" gjennom Jensesund ved Bolærne, først lå 2 seilbåter og så 2 flybridgebåter. Da vi kom ut av sundet, retning vest, så svingte første seilbåten raskt til babord og kjørte midt på en grunne. Dette var absolutt ikke lydløst, selv jeg som var lengst unna av båtene hørte tydelig hva som skjedde. Mannskapet på seilbåt nr 2 og på flybridgebåten foran meg hørte også hva som skjedde for de vred nesten nakken ut av ledd for å se på dette uhellet. Men det som forundret meg var at verken de i seilbåten eller den andre flybidgebåten gjorde noe som helst for å undersøke om alt var gått bra. Begge båtene seilte (kjørte) forbi med ca 50 meters avstand selv om de måtte se at den seilbåten som grunnstøtte sto fast på bunnen.

 

Jeg svingte bort til den uheldige seilbåten hvor det var 4 godt voksne personer ombord og førhørte meg om at alt var bra etter forholdene. Jeg fikk et slep ombord i seilbåten og etter litt om og men så fikk jeg dratt seilbåten av grunna og de kunne fortsette båtturen.

 

Er det ikke slik at vi har en plikt til å hjelpe andre når de er i havsnød? Eller er det slik at jeg kan pådra meg store utgifter dersom noe går galt under bergingen av et annet fartøy og egentlig så var det jeg som var dum som hjalp til? Jeg er ihvertfall skrudd sammen slik at jeg ikke klarer å la vær å hjelpe når en slik situasjon oppstår. At de i seilbåten gjorde en generaltabbe under navigasjonen betyr vel ikke at vi ikke skal hjelpe til..?

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig folkeskikk å hjelpe andre som er i trøbbel på sjøen! Man må tenke lit sånn at enn om det var meg.. da hadde man satt veldig stor pris på hjelp i en sånn situasjon. Har selv vært med på å redde noen med havari i sterk vind i Trondheimsleia. Hadde de smelt på et skjær kunne det blitt en utrivelig opplevelse. Far og sønn var ikke så høye i hatten under de omstendighetene! ellers så håper jeg også folk på sør og østlandet ennå har såppas folkeskikk at men hilser på folk på sjøen og hjelper hverandre med å ta i mot tampene!! Det er nok en viss forskjell nå vil jeg tro i forhold til det glade 60-70-80 tallet.. Båtene blir stadig større og raskere samt at skipperen ofte har mindre erfaring enn før.. Her i Trøndelag/Møre så er ikke båt tettheten så stor og, jeg har egentlig ikke opplevd noen ufine folk med dårlig sjømannskap. Jeg hjelper heller dem jeg ser ikke har snøring enn å stå å se på.. Akkurat det med bergingslønn og finnerlønn tror jeg er noe som hører fortiden til desverre..skal ikke si det helt sikkert, men tror ikke man har krav på det

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Havsnød er vel noe i overkant beskrivelse av den bleiken vi hadde igår :-)

Jeg mener også at den, som i dette tilfelle går på grunn, som det skjer noe med også har en opplysningsplikt om at de trenger hjelp. Jeg har selv hatt trøbbel og ligget og drevet, men klarte meg fint selv og ikke ønsket noe hjelp..

 

Ellers var det deilig igår!

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skremmende men ikke overaskende lesning Vinke Lanke.

"Drit i alle andre mentaliteten" har desverre kommet til sjøen også.

Flott gjort av deg som hjalp til , noe selvfølgelig alle skal og er pliktet til å gjøre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger kanskje i ansvar. Straks man legger om kurs for å hjelpe, så tar man på seg mykje ansvar for egen båt, andres båt, og kanskje helse.

Skulle du være uheldig å skade egen båt, feks dunke nedpå, så må du dekke det sjølv.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet har man ingen ansvar når man assisterer. Man spør først om hva man kan hjelpe med og blir enige om hva man bør gjøre. Går operasjonen til h.. så dekkes evt materielle skader på båtene på hver sin forsikring.

Ved assistanse må begge parter bruke hodet, å dra en båt med hull i av et skjær er ikke nødvendigvis lurt...Er man i tvil er det bedre å ligge st.by og vente på RS.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det naturlig å hjelpe - uansett hvilken båt jeg er ute med.

 

Naturlig reaksjon her ville være å opprette kontakt, sjekke at alt er OK med de ombord, sjekke om havarist har skader, så tilby assistanse til avtrekk. En seilbåt kan også assistere her - om de har kasteline er det enkelt å få sleper ombord til havarist. Assistansen kan være alt fra å plukke opp folka om båten synker til bare å ligge stand by i tilfelle hendelsen utvikler seg negativt - for det kan fort bli skader om man drar en båt av grunn.

 

Flott at du hjalp til :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å hjelpe andre sjøfarende er utvilsomt godt sjømannskap! Dessverre er det nok slik at den prosentvise andelen båtfolk versus folk i båt er synkende...

 

(...så kan man jo diskutere hva som bør gjøres for å bedre kunnskap, holdninger og ferdigheter hos de som ferdes på sjøen uten å ha vært så heldige å få det inn med morsmelka...)

Link to post
Share on other sites

Folket i seilbåten som gikk på vinket for hjelp. Denne grunna som seilbåten gikk på kan man gå veldig nære uten fare for å gå på grunn, ekkoloddet mitt viste i overkant av 5 meter kloss på den grunnstøtte. Det skal også legges til at det var en annen seilbåt som kom etter meg som tok lettbåten sin over til havaristen for å bistå med litt tips. Jeg fikk en del beskjeder fra den hjelpsomme seileren som jeg ikke helt forsto. Jeg har aldri vært seiler og har heller ingen ambisjoner om å bli det, så når den hjelpsomme ropte over til meg om "fall" og "skjøter" så skjønte jeg ikke en dr... og kunne heller ikke videreformidle hva han mente med disse beskjedene. Noe bergingslønn var vel det siste jeg tenkte på, det er jo en berikelse for meg å kunne hjelpe til når noen trenger hjelp. Havaristen spurte om jeg skulle ha noe for hjelpen, men jeg takket selvfølgelig nei, neste gang kan det faktisk være meg som ikke helt følger med på hvor jeg er...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv tauet flere båter oppigjennom årene. Alt i fra " uerfarne" turister til de mer lokale båt folk som bruker sjøen mye.

Har heller aldri tatt noe for dette, gir heller beskjed at neste gang er det kanskje meg som trenger hjelp.

 

Det er fint å kunne hjelpe om en har mulighet for det.

 

Om en ser at dette kan gå på egen sikkerhet løs, får en heller bistå så godt en kan frem til mer profesjonell

Hjelp kommer til.

 

Synest det er god sjømanskap.

 

lars s

Link to post
Share on other sites

Kort lynkurs i seiltau er da :smiley:

skjøte er tauet man strammer seilet med når man seiler

fall er tauet man heiser seilet i masta med.

 

En ganske vanlig teknikk for å få en seilbåt av grunnen er å krenge båten.

Da kan man enten ta storseilskjøtet løst slik at bommen kommer tvers av båten og så dra bommen ned (folk på bommen feks) eller man kan ta storseilfallet løst fra storseilet (det er festet i mastetoppen) og dra mastetoppen mot vannet - feks ved å feste det i en annen båt som sakte går på 90 grader av havaristens retnign.

 

Største faren når man drar løs båt som dette er å skade roret eller kryssholt . Skaper fort dyre reparasjoner og lekkasjer. På RS Sundt prøver vi ofte å dra båten av den veien den kom på. Om båten må vris av grunnen blir det fort litt større fare for følgeskader. RS Sundt har 700 hester til rådighet men fordi vannjetene fort kaviterer ved slep har vi ikke mer enn 1,8 tonns trekkraft. På havarist må slep festes i de mest solide festene man har. Det brukes alltid hanefot. Fest gjerne i vinsjer om kryssholtene er svake. (vi ser mye dårlige kryssholt gjennom sesongen :smiley:). Når slepet strammes skal alle mann være under dekk. Et slep som ryker kan gi store personskader.

 

Havarist skal alltid ha motor i gang om mulig - slik at båten kan stoppes opp når den løsner fra grunna (utrolig hvilken fart den kan komme i om man bruker litt kraft for å få den løs)

 

En RS starter ikke et slep eller avtrekk før havaristens skipper har signert en ansvarsfraskrivelse for Rednignsselskapet.

 

Trengs det slep over litt distanser anbefales å bruke langt slep. Minst 50 meter. Hanefot i begge ender slik at trykket ikke blir for stort på et punkt. Dessuten er det nesten håpløst å styre en båt om slepet sitter på ene siden. Max slepefart 6-7 knop. Når man nærmer seg havn tar vi alltid havarist på siden og bugserer inn. Trosse foran og akter, spring hver vei, godt med fendre i mellom. Og maks 2-3 knops fart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folket i seilbåten som gikk på vinket for hjelp. H

.......havaristen spurte om jeg skulle ha noe for hjelpen, men jeg takket selvfølgelig nei, neste gang kan det faktisk være meg som ikke helt følger med på hvor jeg er...

Da er saken en helt annen enn det jeg nevnte i innlegget over, og du var gårsdagens helt. Bra jobb :-)

Mhp godtgjørelse, har jeg blitt godtgjort fra havarister med alt fra vin, Cognac (da redda vi en Skilsø750 fra å gå ned), bedt over på en dram og engang sjokolade. Jeg har aldri blitt spurt om hva jeg skal ha, de har bare kommet bort med saker og ting når det roer seg.. Men ikke alltid.

 

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Selv ser jeg det som en selvfølge å hjelpe, har slept flerfoldige nm. gjennom min relativt korte båtkarriere. Hilser alltid(med unntak juni-juli, da hilser jo ingen tilbake her i fjorden uansett), og hjelper gjerne til med fortøyninger. Men har fått erfare at desverre ikke alle er sånn.

 

For 5 år siden kjørte jeg på en liten holme i mørket med båten, kan ha holdt rundt 30 knop, båten tippet rundt og jeg havnet i vannet. Fikk fatt i fortøyningslina på båten og klatret opp på den lille holmen, der jeg ikke kunne gjøre annet enn å sette meg å vente. Dette kan ha vært i Mars-April, og dette skjedde rundt 12-1 på natten, så hadde ikke veldig store forhåpninger om passerende båter før neste morgen. Heldigvis kom det en RIB forbi, jeg ropte og veiva med armene, og de stoppet. I kanskje 5 sekunder, før jeg tydelig hører en ombord si: "vi driter i han, kjør videre", og så forsvant de. Heldigvis for meg kunne smellet høres fra land, så noen der hadde varslet, så det ankom andre båter, for å hjelpe og jeg kom meg trygt til land og på sykehus, noe nedkjølt.

 

Det hører med til historien at jeg med litt "detektivarbeid" klarte å spore opp og konfrontere de i RIB'en, men det er ikke noe særlig å fortelle om på et åpent forum.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle tro at at båtene foran deg som et minimum hadde en undersøkelsesplikt, dvs. se til at de ombord hadde det bra. Jeg har selv "vokst opp i båt" og gått gradene "baby-matros", lettmatros, styrmann, kaptein og nå de siste årene også som "reder". Mye av det jeg kan om sjømannskap har jeg lært av min far (+ litt gjennom båtførerbeviset selvsagt) og må si at det vrei seg litt inni meg da jeg leste at båtene foran deg bare passerte. Jeg har alltid vært av den oppfatning at en grunnstøting skal aldri undervurderes da det kan være skadde folk ombord, eller at båten tar inn vann og er på vei ned. Om jeg husker rett fra båtførerprøven er det ikke bare-bare om man stikker av fra folk i nød på sjøen, det kan vel faktisk få rettslige følger. Derfor mener jeg bestemt at båtene foran deg som et minimum burde ha opprettet kontakt med dem ombord i den grunnstøtte båtten.

Redigert av bardsky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en selvfølgelighet å gi en oppmerksomhet til den som hjelper?

 

Nei, det tror jeg ikke, det er hyggelig om du gjør det, men de som hjelper tenker neppe stort over det om de ikke får noe, er jo ikke derfor de hjelper deg. Når man gjør en god gjerning blir man jo fornøyd selv også, en flaske vin eller en sjokolade gjør deg neppe så veldig mye lykkeligere.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det ikke har noe med lykke å gjøre, men kanskje mer med respekt for andre mennesker?

Personlig mener jeg det er en selvfølge :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg gir en oppmerksomhet til den jeg får hjelp av, men forventer ikke og tar det ikke som en selvfølge å få noe når jeg selv gir hjelp.

 

Eks:

Rediningselskapet som jeg er medlem av fikk en pose med godt (var det eneste jeg hadde) når jeg fikk hjelp.

Noen som hjalp meg med ankeret som hadde festet seg i kjetting fikk en flaske vin.

En som tauet meg og var fra samme båthavna nektet å ta i mot noe, men fikk en oljelensepumpe jeg hadde til overs når han trengte det.

 

Kjørte selv bort til en på søndag som stod på et skjær og spurte om han trengte hjelp, men han klarte seg selv.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Misforstå meg rett, om noen hjelper meg gir jeg som oftest en oppmerksomhet i form av en flaske vin eller en stor taxfree-toblerone(reiser tydeligvis mer enn jeg spiser sjokolade). Men jeg ser ikke på det som noen selvfølge, har aldri tenkt noe over det om jeg f.eks. tauer noen eller gir bort en skvett olje og ikke får noe for det, alt man gir får man tilbake før eller senere tror jeg :smiley:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Eks:

Rediningselskapet som jeg er medlem av fikk en pose med godt (var det eneste jeg hadde) når jeg fikk hjelp.

Noen som hjalp meg med ankeret som hadde festet seg i kjetting fikk en flaske vin.

En som tauet meg og var fra samme båthavna nektet å ta i mot noe, men fikk en oljelensepumpe jeg hadde til overs når han trengte det.

Akkurat slike ting jeg mener :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Oppmerksomhet må de som får hjelp avgjøre. For meg er et smil og takk for hjelpen mer enn nok.

Worry II sjekket at alarmen vår fungerte som den skulle :thumbsup: Om jeg husker rett hadde jeg vakt da også - så vi kom vel 3-4 mann i RS Sundt - dog uten blålys og sirener :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...