Jump to content

Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?


Vinke Lanke

Recommended Posts

Kjent diskusjon..

Har oppigjennom hjulpet ganske mange på sjøen, og synes det er trivelig å være til nytte. For dette har jeg stort sett mottatt takk, ei flaske vin el.

Dette er imidlertid relativt enkle assistanser.

 

Hvis man er i mer kritiske situasjoner der en kan velge å prøve å berge mannskapet eller gjøre en større innsats for å berge fartøyet i tillegg stiller det seg annerledes.

Jeg har flere ganger vært involvert i situasjoner der eneste alternativ har vært totalhavari.

Utsetter båt og mannskap for store påkjenninger og synes det vil være urimelig om ikke forsikringsselskapet til bergede båten gjør rundhåndet opp.

De har tross alt spart store summer på at du turte å hjelpe til.

Mons

Link to post
Share on other sites

Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?

 

Nei eg får no endeleg ikkje håpe det.

 

Har i alle år hatt stor glede av å gje ei hjelpande hand både etter vegen og til havs, skjønt etter vegen har til og med eg byrja å bli litt meir skeptisk etter alle historiane ein høyrer.

 

Men til havs skulle det bare mangle, ville ikkje kunne levd med meg sjølv om eg skulle fått høyre i ettertid at noko gjekk galt og eg hadde vore i nærheita og valdt å ikkje hjelpt.

 

Det er selfølgeleg utifrå sine kunnskaper og foutsettingar med både båt og anna ein kan lure på om ein kan vera til hjelp

men i det store å det heile handlar det vel om å bry seg og ikkje la egoismen over eiga tid som går til spille, ta ovehand.

For min del, handlar dei fleste båtturane om turen undervegs som er målet med turen. :sailing: Så kan ein skulde på tidsklemma eller anna, og det kan vera reelt nok det.

 

Det handlar vel i botn om å bry seg litt og ikkje ta sorgene på forskudd. Økonomi og andre trusselbilete får ein vel vurdere undervegs vel?

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Utsetter båt og mannskap for store påkjenninger og synes det vil være urimelig om ikke forsikringsselskapet til bergede båten gjør rundhåndet opp.

De har tross alt spart store summer på at du turte å hjelpe til.

Det er jeg helt enig i. Men fins det forsikringsselskaper som er rundhåndet? Skeptisk ... urimelige derimot? Se det har jeg mer trua på ...

 

Står det om livet er det ikke noe å lure på, men det er begrensa hvor langt jeg ville strekke meg for å forhindre materielle skader, kun til glede for et forsikringsselskap, som ikke nødvendigvis er det samme som skal punge ut for mitt potensielle skadeoppgjør. Å få skrapa vekk litt rur fra bulb'en er bare fint, men hvis jeg klarer å pådra meg skader som kvalifiserer for forsikringsoppgjør er det fordi jeg ikke har hatt kontroll over egen båt, og da har man egentlig ikke noen blanko-garanti som sier at det kun blir snakk om materielle skader heller. En kan fort ende opp med å gjøre vondt værre. Men dette blir veldig situasjonsbestemt, måtte tatt en vurdering der og da, rett og slett.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har mottatt og fått gi hjelp på sjøen. Heldigvis ingen dramatiske situasjoner. Veit også eg har passert en i havsnød, uten å ha oppfattet situasjonen. Har noen ganger svart på assistanse forespørsler via Kystradio også. 2 av gangene var eg overasket over at eg var eneste som tilbydde assistanse. var mange flere båter i samme ommrådet, og nærmere situasjonen. med " alt" ombord. Enten har utstyret vert avslått. eller de har ventet til andre svarer? Det er for meg naturlig å tilby den assistanse eg kan, sålenge eget mannskap og skute og ikke settes i fare. Ville trolig /forhåpentlig strekt det langt om det var liv om å gjøre

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare i nød man ser smålige mennesker som kun tenker på seg selv, men også i havn med praktisk arbeid. Og i alle land.

 

Lå og utrusta båt i Karlstad i helga, og hadde en bås like ved mastekranen.JJeg fikk kjempegod hjelp med min masting, og jeg hjalp mange med sine master.

 

Ett ungt par hadde store problemer med sin 10 meters masthead, men vedkommende i den feite 42 fots Bavariaen som lå fortøyd like bak, sto i cockpiten og bare så på.

 

Jeg slapp verktøyet, og løp bort og hjalp dem, og det gikk bra! De ble kjempeglad. Når han i Bavariaen skulle ha opp sin mast som vel var noen meter høyere, med diverse stativ for vindmålere, radioantenner osv. så jeg at han egentlig var "short" på hjelp. 2 "kompiser" skulle hjelpe til, det burde vært noen flere ja...

 

MEN IKKE F.... om jeg ville hjelpe han her!!!! Hans hjelpemenn fikk arge, hissige utfall fra *skipperen*. Tror neppe de kompisene blir med ham på tur eller hjelper flere ganger....

 

Men slik er det dog bare med mennesker. Noen bør man holde seg langt vekke fra.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare i nød man ser smålige mennesker som kun tenker på seg selv, men også i havn med praktisk arbeid. Og i alle land.

Husker jeg - av alle ting - hadde mista både propell og aksling nord for Strömstad. Hadde tatt inn til veldig godt over dørken før jeg fatta helt pointet og fikk stappet en fille i hullet. Seilte inn mot en passelig brygge med fin sandbunn båten kunne stå på dersom det skulle begynne å lekke igjen, for å vente på Trossen. Men tror du ikke det kom et gammelt skinn stavrende og hyttet med kjeppen, og det at båten hadde tatt inn masse vann var ingen unnskyldning; - Gje er iväg, her kan ni inte sjunka!!!

 

(Resten blir spekulasjoner, men kjærringa hadde god grunn til å ikke ønske flere besøk av Trossen, det var ikke deres fortjeneste at brygga overlevde, for å si det sånn. Og de på sin side var tydeligvis godt kjent med damas lite sjømannsmessige innstilling. Ikke vet jeg om det var noen sammenheng, men det skader ikke med litt vann-til-land- og land-til-vann-solidaritet heller).

Link to post
Share on other sites

Vi lå en vindfull dag på svai ved Vettnet, Koster. Det blåste 12-14 m/s så jeg valgte og gå inn til den dårlige trebryggen på utsiden. Men før det løsnet en Bav 36, og blåste forbi. 2 svensker hadde alerede hivd seg i jollen. Jeg spurde om de trengte hjelp, men de avslo. Enden på visa var svenskene forlangte bergingslønn.

Neste dag sitter jeg i båten og ser en relativt ny Jeannau 42 foter drive av. Hiver meg i jollen og for en tamp ombord. Men pga vind klarer jeg ikke holde den. Så jeg konsentrerer meg om å holde roret vekk fra grunnen. Roper som en gal og det kommer 2 joller til. Vi får dratt den fri, men det hjalp skikklig da en med en snekke bakker og vi hiver en trosse ombord. Vi får opp anker og vi trekker båten dit den lå, men vi legger ut enda mere kjetting. Eier kommer senere og tror ikke på oss når vi forteller historien. Men blir fort klart over de faktiske forhold nå hele havnen forteller han det. Og når han spør om vi skal ha noe, sier vi unisont: Hjelp oss vis det er vi som trenger hjelp neste gang. Den båten hadde blitt skadet, hvis ikke vi hadde klart og holde den klar. Den var litt nedpå, men ikke mye. Dette var 2 "like" historier, men med forskjellige synsvinkler. I begge tilfeller var det ingen ombord i båtene, så det var ikke fare for liv.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg berga en gang en stjålet og forlatt båt som lå og hogg i steinene og ville blitt ødelagt.

Var alene og under strabasene med å få festet tau, holdt jeg på og gå på land selv.

Jeg forlangte derfor å få en flaske god konjakk i bergings lønn , og den hadde jeg jamen fortjent.

Men, man skal normalt ikke ha noenting for å hjelpe, men i mitt tilfelle gjorde jeg et unntak.

Link to post
Share on other sites

Den saken ville blitt henlagt pga. bevisets stilling uansett. Selvgjort er velgjort.

Hehe, det kommer jo veldig an på hva du legger i det ... :boxing:

 

Jeg tror muligens det hjelper litt om sånne folk har i bakhodet at det finnes en anmeldelse arkivert et eller annet sted. Og at politiet benytter anledningen til å komme med et par velvalgte ord ihvertfall. Kanskje de da klarer å bruke én hjernecelle riktig neste gang. Enkelte er dog helt hinsides ...

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra landeveien, selv om det ikke hadde trengt å være på land.

 

Min far skulle kjøre hjem fra ett lite småbruk vi har oppe i Telemark. Han var ueheldig i en sving og fikk julene på utsiden av veikanten, var mye snø når dette hendte ( og min far er ingen racerfører så det var ikke farten sin skyld).

Han har firejulstrekk men klarte ikke å komme seg opp igjen. Han gikk bort på en gård som lå like ved å spurte om å få litt hjelp. Den gamle kallen som bodde på gården ville gjærne hjelpe men var litt bedrøvet og fortalte at noen timer før min far kom på døra hadde det vært en annen kar bortom og spurt om akkurat den samme hjelpen i den samme svingen.

Kallen hadde da kjørt ut med traktoren og eier av bilen hadde selv stroppet fast bilen sin og traktoren hadde trukket bilen opp. Under denne seansen hadde det sprukket noe plast på støtfangeren og eieren av bilen hadde da krevd kallen for 1000 kr i kompensasjon for den lille skaden som hadde skjedd.

 

Denne gamle mannen hadde da altså trukket bilen opp og betalt 1000 kr til han som kjørte utfor....

 

Så en hvet aldri hva slags folk en møter på.

 

lars s

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror muligens det hjelper litt om sånne folk har i bakhodet at det finnes en anmeldelse arkivert et eller annet sted. Og at politiet benytter anledningen til å komme med et par velvalgte ord ihvertfall. Kanskje de da klarer å bruke én hjernecelle riktig neste gang. Enkelte er dog helt hinsides ...

 

Tviler på at politiet hadde gjort stort i det hele tatt, mulig det bare gjelder her i distriktet, men det er ikke mye å få ut av den etaten.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Misforstå meg rett, om noen hjelper meg gir jeg som oftest en oppmerksomhet i form av en flaske vin eller en stor taxfree-toblerone

Og den tobleronen den smakte fortreffelig kan jeg si, dog hadde du vel ikke sunket annet enn i karakter om jeg ikke hjalp deg den gangen :giggle:

 

 

Går du på grunn i Danmark ta aldri mot hjelp fra en danske. Det har en ordning som kan bety hele båtens verdi i bergingslønn.

Jøss, har du noen data som bekrefter dette, det er jo veldig viktig info

Link to post
Share on other sites

Det lyder ikke korrekt. Jeg har både bjærget og er blevet bjærget og har ikke hørt om nogen tilfælde af dette.

 

Her er hvad der står i Søloven om bjærgng: Det skal aftales og lønnen skal stå i et rimeligt forhold til det bjærgedes værdi.

 

Betingelser for bjærgeløn

§ 445. Kun bjærgning, der fører til et nyttigt resultat, giver ret til bjærgeløn. Bjærgeløn, bortset fra renter og omkostninger, må ikke overstige det bjærgedes værdi.

Stk. 2. Redning af menneskeliv giver ikke i sig selv ret til bjærgeløn eller særligt vederlag. Den, der har reddet menneskeliv under den fare, der har givet anledning til bjærgningen, eller har medvirket dertil, har ret til en rimelig andel af den bjærgeløn eller det særlige vederlag, som bjærgeren har fået for bjærgning af fartøj eller andre genstande eller for forhindring eller begrænsning af miljøskade.

Kriterier ved fastsættelse af bjærgelønnen

§ 446. Bjærgeløn skal fastsættes med henblik på at opmuntre til bjærgning, idet følgende kriterier skal tages i betragtning:

a) Det bjærgedes værdi.

b) Den dygtighed og de anstrengelser, som bjærgeren har udvist for at forhindre eller begrænse miljøskade.

c) I hvor høj grad bjærgningen er lykkedes.

d) Farens karakter og grad.

e) Den dygtighed og de anstrengelser, som bjærgeren har udvist for at bjærge fartøjet, andre genstande og menneskeliv.

f) Den tid, bjærgeren har anvendt, samt hans omkostninger og tab.

g) Risikoen for at pådrage sig erstatningsansvar samt anden risiko for bjærgeren eller dennes udstyr.

h) Hvor hurtigt bistanden blev ydet.

i) Tilgængelighed og anvendelse af fartøjer eller andet udstyr beregnet til brug for bjærgninger.

j) Beredskab, effektivitet og værdi af bjærgerens udstyr.

Link to post
Share on other sites

Merkelig om 445 og 446 gjelder ved berging av fritidsbåter,

Trodde bergerlønn var myntet på redning av Handelsfartøy.

 

Har aldri hørt om tilfeller hvor det er utbetalt bergerlønn ved assistanse i Norge.

 

Hvem er det som eventuelt må betale denne bergerlønnen, eier av båten eller forsikringselskap?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er internasjonale regler som gjelder alle båter/fartøyer som er på havet.

Krav om bergelønn har en i utgangspunktet hvis en berger verdier.

Det er objektiv vurdering i etterkant av innsats, farer mm som avgjør størrelsen, ikke avtaler mellom skippere (hvis en ikke er vel forlikte da).

 

Ved assistanse gjelder det helt andre regler, og avtaler er bindende.

Jeg har vært i saker der forsikringsselskaper har betalt ut etter berging uten å mukke.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?

 

Nei, det er ikke slutt på å hjelpe hverandre på sjøen.

Nei, det er ikke slutt på å oppføre seg hyggelig på sjøen heller....

 

Er av de heldige som får seg en tur på sjøen hver eneste helg om det finnes isfritt vann.

Møter hygge og vennlighet over alt.

Stakkars dere som kan oppfattes som om dere nyter å snakke ned den positive 99% ene, bare pga noen lusne unntak

Link to post
Share on other sites

Nei det er det ikke. Etter at vi flyttet nærmere båtplassen i 09 så har vi hjulpet inn 21 (?) båter til nærmeste brygge. Mye har å si at vi ligger ved siden av en populær slipp. Tre ganger har jeg vært ute og hentet kompiser som har hatt ulike former for havari, remmer og vaiere som har røket.

Felles for alle disse er at jeg aldri har tenkt tanken på bergningslønn, neste gang kan det være jeg som trenger hjelp til noe! Selv om at man har krav på noe bør man ikke kreve det..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...