Indy Startet 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2012 Kan ikke la være å undre meg når det til stadighet dukker opp situasjoner på VHF'en der en seilbåt har fått motorstopp og det igangsettes redningsaksjon for dette. I godvær med fin seilevind. Hva er grunnen til at en seilbåt med motorstopp må ha unnsetning? Greit nok med assistanse ved tillegging i litt vanskelig havn, men må man reddes inn fra havet? Har ingen særlig seilerfaring selv, men har da vært med på seiltur noen ganger, og de jeg har seilt med har da ikke hatt noen problemer med å seile inn i havn og til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hadde jeg fått motorstopp ville jeg nok benyttet muligheten for å kontakte andre fartøy med tanke på å få hjelp inn til havn. Det er ikke så morsomt å skulle ta seg helt inn i kai, og risikere å påføre egen eller andres fartøy skade. Mulig jeg misforstår når du skriver "redningsaksjon", har du opplevd at noen har brukt panpan eller mayday for å få hjelp i slike situasjoner? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 ikke alle med seilbåt kan seile, sånn er det bare. Tipper 10% klarer å legge til med seil, spesielt de med båter på over 35 fot og lite seilerfaring tipper jeg trenger hjelp. Selv har jeg seilt 40 fot inn til brygga ett par ganger, også i storm. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Kristian H Hvis jeg ligger i en havn med vindstyrke på over 24 m/s, da hadde jeg vært engstlig hvis du kom seilende inn. Hadde jeg rukket det ville jeg først hengt opp alt av fendere før jeg kjøpte resten av putene på KID intreiør. Men den vindstyrken seiler du 6-7 knop bare med masten, i tilegg til sjø, avdrift. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
wd200s Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Kristian H Hvis jeg ligger i en havn med vindstyrke på over 24 m/s, da hadde jeg vært engstlig hvis du kom seilende inn. Hadde jeg rukket det ville jeg først hengt opp alt av fendere før jeg kjøpte resten av putene på KID intreiør. Men den vindstyrken seiler du 6-7 knop bare med masten, i tilegg til sjø, avdrift. er ganske enig den der spesielt med en x-40 som er en performancecruider/racer Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ja, nå mener ikke jeg at alle skal kunne seile til kai, spesielt ikke i trange og uoversiktlige havner hvor sjansen for å skade andre er absolutt til stede. Men de aksjonene jeg har hørt på VHF er båter som ligger langt fra havn. Slenger på en annen betraktning: Sist fredag var det flott seilvind i Oslofjorden, 7-8 m/s. Vi så mange seilbåter, men kun 2-3 med seil oppe av kanskje 20 totalt. Hva er årsakene til at de ikke seiler? Synes selv seiling er kjempegøy og planlegger overgang til seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 i storm var nok en liten overdrivelse, men 13-15 m/s, kuling? forrige gang jeg seilte til havn var i 09 på Anholt utenfor danmark, var sent på sesongen så heldigvis få båter i havna, vi var 4 ombord og kom med storseilet inn. 2 dro ned storseilet mens vi satte baugen mot vinden opp mot bryggen hadde en person i baugen som kastet tau til en hyggelig kar på bryggen. Ikke spesielt morsomt, men greit å vite at det går. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Vi hadde ca 5-6 m/s hjem i går fra Sverige. Vi hadde vinden "midt i trynet". Mor vil hjem, og gidder ikke krysse. Vår båt tar ikke spes godt høyde, mens enkelte båter seiler veldig høyt. Det er nok forskjellen på hvorfor enkelte krysser og andre ikke. Men ofte, får en vel så bra fart med seil som motor. Selv i lite vind. Bra fart i moderne skuter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Frode S Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Som vanlig kommer det vel an på situasjonen? Jeg har vært med på å flytte en seilbåt, etter å ha levert alle seilene til seilmaker, og så fått motorstopp midt i skipsleden i indre Oslofjord. Da vurderer jeg det som uansvarlig å ikke bruke VHF'en til å kalle båter i nærheten for å be om litt hjelp. Disse "danskebåtene" kommer rasende fort når man selv ligger og driver midt i leden og når du først ser en av dem er det knapt med tid til få kontakt med broen (hvis du i det hele tatt får svar) og spørre om de gidder å endre kurs en smule så de ikke deler deg i to. Tjøme radio var behjelpelige i mitt tilfelle og videreformidlet beskjed til en brannbåt i nærheten som fulgte oss til kai etter av vi fikk liv i motoren igjen. Det gikk forholdsvis kort tid denne gangen og ingen "danskebåter" dukket opp. Dette var hverken mayday eller pan-pan, men en enkel anmodning om litt hjelp siden vi i en periode var ute av stand til å flytte på oss. Nå var vel dette strengt tatt ikke en seilbåt, siden vi ikke hadde et eneste seil ombord, men det kan kan jo være at de andre seilbåtene du har hørt be om assistanse via VHF heller ikke kunne sette seil av ulike åraker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hva er grunnen til at en seilbåt med motorstopp må ha unnsetning? Hva er årsakene til at de ikke seiler? Å gå i detaljer med et svar her kan fort utløse en rasende debatt. Men årsaken er gjerne at de ikke kan seile og ikke har noen som helst interesse for seiling. Veldig mange har kjøpt seg tre rom og kjøkken på vannet. Greit nok. Hver sin lyst. Men det er jo også sånn at en seilbåt uten maskinkraft er jo ikke på noen måte i noen fare. Den har jo grei fremdrift. Selv så er jeg vel av den formening at har man seilbåt så bør man mestre å ta seg hjem uten maskinkraft. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Men årsaken er gjerne at de ikke kan seile og ikke har noen som helst interesse for seiling. Veldig mange har kjøpt seg tre rom og kjøkken på vannet. Greit nok. Hver sin lyst. Men det er jo også sånn at en seilbåt uten maskinkraft er jo ikke på noen måte i noen fare. Den har jo grei fremdrift. Selv så er jeg vel av den formening at har man seilbåt så bør man mestre å ta seg hjem uten maskinkraft. Har desverre det intrykket jeg og, ler meg skakk mange ganger når de skjeller ut redningselskapet fordi de ikke kan gi eksakt tid når de kommer og redder dem ... Kommer dere om 5 min... Nei... Kvarter da.... Nei.... Jeg har jo betalt medlemskap så forlanger å bli hentet nå.... Klimakset kommer gjerne når redningskøyten spør om hva slags båt de har og de opplyser at de har ennseilbåt... Blir hyggeligt oppfordret til å seile de i møte i4-5m/s vind noe flere har tiltet helt for... "Skal faen ikke seile en meter" hylte han ene gjøken ... He he Hvorfor ikke kjøpe en stor snekke da de alikevel ikke har planer om å bruke seil... Mulig ikke like status på bryggen iført seildress tøffende inn i havnen... Hvem vet... Idioti uansett båttype å ikke kunne mestre båten man har ifra snekke til de mest ekstreme racerene... Redigert 21.Mai.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Er det virkelig så ille?. Jeg hører relativt mye på VHFen og har enda tilgode å plukke opp noen slike historier som du nevner her. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bukt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Er det virkelig så ille?. Jeg hører relativt mye på VHFen og har enda tilgode å plukke opp noen slike historier som du nevner her. Hvor ille det er kan jo diskuteres men har hørt det fem ganger i ulik aggresjon mot redningsselskapet når de blir bedt om å seile... Han jeg refererte til lå utenfor strømstad og ble oppfordret til å seile mot hvaler... Ellers har jeg snappet opp en del seilere som må reddes grunnet motorstopp... Om det skyldes at de ikke vil seile eller at de ligger ankret opp hvor seiling er vanskeligt vet jeg ikke men vil tro fleste er i siste kategori... Men det er jo ikke å stikke under en stol at mange kjøper nyere seibåt av status og som flytende hytte uten videre planer om seiling... Resultatet er jo ofte at de faktisk liker å seile når de prøver seg så trenden er kanskje ikke så ille alikevel... ;) Redigert 21.Mai.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Selv har jeg seilt 40 fot inn til brygga ett par ganger, også i storm. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Jeg har hørt at på VHF at noen ber om assistanse når de nærmer seg havn, men at de seiler dit. Drivstoff-problemer. Men jeg har ikke hørt at noen ikke har vært villig til å seile videre når det har oppstått. Har heller ikke hørt at noen krangler med redningskøytene. Men selvfølgelig, har hørt mye rart på VHF. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 hehe, det skulle da jeg også fint klare, men muligens ikke med egen båt ... :o) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Slenger på en annen betraktning: Sist fredag var det flott seilvind i Oslofjorden, 7-8 m/s. Vi så mange seilbåter, men kun 2-3 med seil oppe av kanskje 20 totalt. Hva er årsakene til at de ikke seiler? Vi seiler mye i Oslofjorden og var også ute sist fredag. Det var mange seilbåter ute, og de aller fleste hadde seilene oppe. Slik er det som regel så lenge det er vind nok. Tror ikke noe på at mange kjøper seilbåt kun for å få mye plass for pengene. Jeg har faktisk aldri møtt noen med seilbåt som ikke kan seile, med mindre de er nybegynnere. De har i så fall hatt ambisjoner om å lære å seile. Vi går forresten også for motor innimellom. Har vi dårlig tid hender det vi går for motor i stedet for å bruke dobbelt så lang tid på å krysse. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 hehe, det skulle da jeg også fint klare, men muligens ikke med egen båt ... :o) Var heller ikke egen båt jeg gjorde det med, eier ble ringt og det var hans forslag Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Jeg har faktisk aldri møtt noen med seilbåt som ikke kan seile, med mindre de er nybegynnere. Ikke jeg heller, typisk en fjær som blir til fem høns, dette med «alle» seilbåtene som ikke heiser seil v. motorstopp. Men det gir unektelig god plass pr. fot, lav hk-avgift, lavt drifstoffbudsjett (selv om man ikke seiler) Ulempen er å måtte tilbringe sommeren i «kjellerstua» som enkelte kaller det... Forøvrig bruker jeg også motor for å komme fort fram, skal jeg på tur vil jeg ut av indre fjord fort, og da vil jeg gjerne slippe å krysse ut Drøbaksundet f.eks. Hvis vindretningen er riktig går det raskere med seil, så da blir det litt bakvendt med motor. Dessuten er utnyttelse av fin seilervind ikke alltid forenlig med aktiviteter som avnytelse av reker og hvitvin f.eks., så det kommer veldig an på hvem som er med og hva formålet med turen er. Åpenbart mange som er veldig nyskjerrige på fenomenet seilbåt under motordrift. Og jeg blir like nyskjerrig tilbake; hva i all verden er så merkelig med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) På meg virker det som at mange uttalelser kommer av uvitenhet fra "ikke seilere" om at en (de fleste) seilbåt også kan ha motor over kjølen og står fritt til å anvende denne uten å måtte stå til rette for dette. Har flere ganger fått servert utsagn som: "Jeg så en seilbåt på fjorden idag som ikke seilte" - "Hvorfor ?". Å prøve å forklare dette fenomenet har jeg sluttet med og har innført et standard svar som: "Fallvind og påfølgende risiko". Så får personen noe å tenke over vist han/hun er glup nok til å oppfatte hva svaret innebærer. Kan jo snu på innlegget til trådstarter og spørre om hvorfor ikke cabinbåter bruker påhenger og jolle til å berge seg ut av situasjoner med motorstopp. Jolla med påhenger henger jo der bak på de aller fleste båter til full utnyttelse. Istedenfor kontakter de redningsselskapet fordi dette er mere behagelig enn å være forberedt på ubehaget som alltid kan oppstå på sjøen. De vil jo ikke komme like raskt hjem med 1,5 knop v. 30 knop, men berge seg selv kan de. 15 - 20 tonns båt lar seg bevege med 10 Hk, men det går ikke fort Redigert 22.Mai.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Enzo Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Slenger på en annen betraktning: Sist fredag var det flott seilvind i Oslofjorden, 7-8 m/s. Vi så mange seilbåter, men kun 2-3 med seil oppe av kanskje 20 totalt. Hva er årsakene til at de ikke seiler? Fristende å spørre om hvor du så dette ? Oslofjorden er stor den, var det innaskjærs, var de fleste på vei med eller mot vinden ? En annen betraktning er at om det nå blåser 7-8ms, gjorde det virkelig det, er du sikker på at det ikke var 5ms, i 5-6ms med vinden rett i ryggen så er det en god del av disse moderne baljebåtene (jeg har også en) som knapt beveger seg, litt rotete sjø og ting står bare og slår og det går ikke framover omtrent, kryss og slør derimot da går det framover. Jeg var forresten ute på en seiltur og kom i havn i går morges, så ikke en eneste motorbåt på veien mens alle seilbåtene jeg så de seilte så det er nok forskjell på sted og tid, dette var dog ikke i Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Ja, dette er en problemstilling som motorbåtfolk i størst grad ser ut til å være opptatt av. Jeg har seilbåt, men bruker motor når det passer, selv om noen skulle finne på å erge seg over det. For øvrig har jeg seilt til brygge og inn i bås noen ganger, det har gått bra, men jeg gjør det bare om jeg blir nødt til det. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Det er naturligvis umulig for utenforstående å svare på hvorfor noen velger å gå for motor med en seilbåt selv om det er fine forhold for seiling. Ikke trenger vi å vite svaret på det heller. Det klages på seilbåter som seiler som de eier hele fjorden.... Seiler de ikke så burde de seilt... Hvis noen ber om assistanse er det vanligvis fordi de er bekymret og har kommet opp i en situasjon de ikke mestrer. Da er det ofte fornuftig å be om assistanse. Det synes jeg er helt OK selv om det er en situasjon andre hadde håndtert helt fint på egenhånd. Disse "andre" er jo ikke ombord.... Neste gang har de gjerne erfaringen som skal til for å fikse det selv. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Har vært med på å seile omtrent inn til bås. Vi la bi en halv båtlengde unna, og trakk oss inn med å kaste drivanker foran båten to ganger... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
arkmarin Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Slenger på en annen betraktning: Sist fredag var det flott seilvind i Oslofjorden, 7-8 m/s. Vi så mange seilbåter, men kun 2-3 med seil oppe av kanskje 20 totalt. Hva er årsakene til at de ikke seiler? Hvorfor ikke seilbåter seiler? Det kan være mange grunner for det, men i en seilbåt kan en velge om en vil bruke motor eller seil. Ofte kan det være meget hensiktsmessig å bruke motor, da en er alene ombord og det er litt styr å få opp seil og pakke de ned etter endt tur. Kan være at en tar henyn til noen ombord som ikke liker at båten krenger. osv. osv. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.