Jump to content

Velg båt: Marex 270 Estremo eller Windy 28 Ghibli

Lingefan

Recommended Posts

Begge koster omtrent det samme med KAD 300 (gjelder 5-10 år bruktbåter).

Båten skal brukes til to personer og mye boing/overnatting i sommerferie og må ha best mulig sjøegenskaper.

Toppfart i begge båtene er 38 knop og forbruk sikkert noe av det samme.

Er det noen store forskjeller i kvalitet og sjøegenskaper? Mener å huske at et norsk båtblad testet disse mot hverandre (med en tredje båt også), men kan ikke finne denne testen.

Hvilken båt velger du og hvorfor?

Del gjerne erfaringer om tips på utstyr man må ha med eller årsmodeller jeg bør velge fremfor andre etc om noen har erfaringer ved båtene.

Tusen takk for svar.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

• 5 uker senere...

Nå har jeg prøvd begge og er fortsatt veldig i tvil.

Windyen er mest sportslig og virker mest hendig. Begge båtene har høy kvalitet (vurderer nesten ny Marex opp mot 2005 Ghibli), men Ghibli er kanskje et hårstrå foran.

Sjøegenskaper overrasker Marexen positivt og slår mindre enn Ghibli i bølger skrått forfra, men begge båtene svinger veldig brått og bra og er myke og gode, samt elegante i sjøen. Prøvde også en Windy 7800 i samme sjø som Marexen på det samme stedet og der gikk Marex et hakk vassere i sjøen (skulle bare mangle mtp tyngde osv, men Linge lager bra skrog...!).

En uting: Marex lagde en ulyd i sjøgangen som var irriterende og noe jeg aldri har hørt før. Det høres nesten ut som at radioen er slått på en summelyd. Dette var ikke bra. Andre som har erfart slikt? Andre med erfaringer med Marex her? Nesten om om når bremsene henger og piper mørkt på en bil..

Selgeren sa det var skrogrillene i enkelte sjøtyper som kan gi slik lyd... merkelig.

Man får veldig mye dårligere Ghibli for pengene enn en nesten helt ny 270 estremo. Derfor er jeg voldsomt i tvil selv om jeg helst skulle hatt en ny Ghibli.

Hvordan er erfaringene deres med D6 350 2005 mod kontra D4 300hk fra Volvo Penta om du skal ha det i samme båt? Forskjell på feil, forbruk og ytelser i stor grad? Vekten er jo sykt høy på D6...

Lingefan

Enig i at Marex har bedre cabin. Den har "klesskap" der Windy har bysse. Mens utvendig bysse gir litt mindre plass i cockpit.

Når det er sagt har også Marex en bedre løsning for "gjemming" av kalesjen når den ikke er i bruk. Den har et deksel (slik Windy 25 Mirage har) bakerst hvor man kan stue den. Ghibli har plass under motorromdekselet i stedet. Men nå er vi inne på detaljer.

Ikke lett dette. Skal man kunne selge båten videre er det kanskje lurere å kjøpe Ghibli uansett, da den er en klassiker og forholdsvis lettsolgt uansett markeder (er vel småkrise rundt omkring nå forbåtselgere?). Men 28 Ghibli blir solgt om de er ute til priser under 800- 1 mill.

Forresten: Noen som har testen mellom 270 og Ghibli i Vimenn lett tilgjengelig? Finner den ikke på nett...

Lingefan

Hei!

Denne vurderingen har jeg gjort selv for noen år siden. Windyen er lekker, god i sjøen, og super kvalitet.

Vi valgte likevel Estremo med D4 260, og det var en kanonbåt. Byssa ute, mye dørkplass, praktiske løsninger overalt, bunnsolid bygd. 23 graders V-bunn førte til meget gode sjøegenskaper. Opplevde ikke et hardt slag den perioden jeg hadde båten.

Jeg ville valgt den samme igjen, hvis valget sto mellom disse to. Marexen har et design litt som en klassisk sportsbil, mens Windyer er mer show off. IMHO.

Redigert av Los Endos (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da ble det kjøp - et godt kjøp på Marex 270 Estremo med D6-350. Veldig gode sjøegenskaper i oppisket Oslo-fjord. Tørr og fin, samt veldig myk i de 70-80 cm store bølgene, selv i 35-40 knop.

Båten toppet på 42,5-43 GPS-knop med 4 personer og nesten full 400 liters tank.

Hørte ikke like mye til "sangen" fra bunnen. Vi ble veldig fornøyde og til tross for at teak må renses, ratt må byttes (til nyere finere) og litt annet smått så er dette en veldig god dag!

Takk for hjelp til valget. Det får heller bli Windy neste gang om noen år, da kanskje en Khamsin?

Lingefan

Tror ikke du skal bekymre deg over motoren. Les igjennom noen huskelister av hva du bør sjekke, og gjør evnt noen oppgraderinger (f.eks må du ha gjennomsiktig lokk på sjøvannsfilteret). Virker ikke som om D serien har hatt noen havarier på lettdrevne båter av denne typen. Mer utsatt der motorene må presses for å holde en normal marsjfart. Ikke akkurat en problemstilling for deg!

D6 er jo en suveren maskin, med riktig lyd også.

Hva er galt med rattet? Disse har vel stål/skinn- (plast) ratt, og det er vel ganske pent?

Legg gjerne ut bilder!

Tillykke med købet! Jeg så netop en tilsvarende i går aftes her i Knippla havn. Meget flot båd med fine linjer. Og motoren bliver du glad for, men husk at undersøge de kendte svage punkter på motor og drev. Der er en liste over svagheder herinde et sted.

I øvrigt virkede det som om ham i Estremoen i går havde det svært med at manøvrere i havnen fordi båden gik omkring 4-5 knob i tomgang. Han måtte koble ind og ud hele tiden og hver han satte i gear skød båden frem i et ryk. Men det er vel prisen for at have så sportslig en båd?

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...