Lingefan Startet 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2012 (redigert) Begge koster omtrent det samme med KAD 300 (gjelder 5-10 år bruktbåter). Båten skal brukes til to personer og mye boing/overnatting i sommerferie og må ha best mulig sjøegenskaper. Toppfart i begge båtene er 38 knop og forbruk sikkert noe av det samme. Er det noen store forskjeller i kvalitet og sjøegenskaper? Mener å huske at et norsk båtblad testet disse mot hverandre (med en tredje båt også), men kan ikke finne denne testen. Hvilken båt velger du og hvorfor? Del gjerne erfaringer om tips på utstyr man må ha med eller årsmodeller jeg bør velge fremfor andre etc om noen har erfaringer ved båtene. Tusen takk for svar. Redigert 21.Mai.2012 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Worry II Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Jeg liker Marexen veldig godt, men i denne duellen tror jeg faktisk ikke at jeg hadde vært i tvil.., Windyen helt klart ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Uten tvil Windyen. En klassiker av høy kvalitet ViMenn båt testet begge en gang i tiden Redigert 21.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Testet i Vi Menn uke 20 i 2005 sammen med Nordkapp Vitesse. Marex har best kabin, men får litt pepper for kjørebenken. Windy's kabin skuffer, men båten har gode kjøreegenskaper og god finish. Nordkapp har veldig gode seter, men imponerer ikke under dekk. Vi Menn konkluderte med Windy. Redigert 21.Mai.2012 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 uten tvil Windy... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Nå har jeg prøvd begge og er fortsatt veldig i tvil. Windyen er mest sportslig og virker mest hendig. Begge båtene har høy kvalitet (vurderer nesten ny Marex opp mot 2005 Ghibli), men Ghibli er kanskje et hårstrå foran. Sjøegenskaper overrasker Marexen positivt og slår mindre enn Ghibli i bølger skrått forfra, men begge båtene svinger veldig brått og bra og er myke og gode, samt elegante i sjøen. Prøvde også en Windy 7800 i samme sjø som Marexen på det samme stedet og der gikk Marex et hakk vassere i sjøen (skulle bare mangle mtp tyngde osv, men Linge lager bra skrog...!). En uting: Marex lagde en ulyd i sjøgangen som var irriterende og noe jeg aldri har hørt før. Det høres nesten ut som at radioen er slått på en summelyd. Dette var ikke bra. Andre som har erfart slikt? Andre med erfaringer med Marex her? Nesten om om når bremsene henger og piper mørkt på en bil.. Selgeren sa det var skrogrillene i enkelte sjøtyper som kan gi slik lyd... merkelig. Man får veldig mye dårligere Ghibli for pengene enn en nesten helt ny 270 estremo. Derfor er jeg voldsomt i tvil selv om jeg helst skulle hatt en ny Ghibli. Hvordan er erfaringene deres med D6 350 2005 mod kontra D4 300hk fra Volvo Penta om du skal ha det i samme båt? Forskjell på feil, forbruk og ytelser i stor grad? Vekten er jo sykt høy på D6... Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
:båt1 Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 ulyden kan være stegslistene, det er veldig mange store stegslister på estremo som går helt fra bau til akter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 D4 har et høyere støybilde enn D6. Litt høyere toppfart på D6. Ellers taler vel alt annet for D4. Da får du også siste generasjon dyser. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Siden båten skal brukes til mye boing og overnatting hade jeg vektlagt kabin og plass under kalesja en del. Basert på de siste sommere så har det ikke akkurat vært knusktørt i ferien. Som ren DC / weekend båt i solskinn er vel Windyen best & en tidløs klassiker. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Enig i at Marex har bedre cabin. Den har "klesskap" der Windy har bysse. Mens utvendig bysse gir litt mindre plass i cockpit. Når det er sagt har også Marex en bedre løsning for "gjemming" av kalesjen når den ikke er i bruk. Den har et deksel (slik Windy 25 Mirage har) bakerst hvor man kan stue den. Ghibli har plass under motorromdekselet i stedet. Men nå er vi inne på detaljer. Ikke lett dette. Skal man kunne selge båten videre er det kanskje lurere å kjøpe Ghibli uansett, da den er en klassiker og forholdsvis lettsolgt uansett markeder (er vel småkrise rundt omkring nå forbåtselgere?). Men 28 Ghibli blir solgt om de er ute til priser under 800- 1 mill. Forresten: Noen som har testen mellom 270 og Ghibli i Vimenn lett tilgjengelig? Finner den ikke på nett... Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
:båt1 Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 windyen har vel karnsje en bedre bysse?? Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 (redigert) Hei! Denne vurderingen har jeg gjort selv for noen år siden. Windyen er lekker, god i sjøen, og super kvalitet. Vi valgte likevel Estremo med D4 260, og det var en kanonbåt. Byssa ute, mye dørkplass, praktiske løsninger overalt, bunnsolid bygd. 23 graders V-bunn førte til meget gode sjøegenskaper. Opplevde ikke et hardt slag den perioden jeg hadde båten. Jeg ville valgt den samme igjen, hvis valget sto mellom disse to. Marexen har et design litt som en klassisk sportsbil, mens Windyer er mer show off. IMHO. Redigert 21.Juni.2012 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Da ble det kjøp - et godt kjøp på Marex 270 Estremo med D6-350. Veldig gode sjøegenskaper i oppisket Oslo-fjord. Tørr og fin, samt veldig myk i de 70-80 cm store bølgene, selv i 35-40 knop. Båten toppet på 42,5-43 GPS-knop med 4 personer og nesten full 400 liters tank. Hørte ikke like mye til "sangen" fra bunnen. Vi ble veldig fornøyde og til tross for at teak må renses, ratt må byttes (til nyere finere) og litt annet smått så er dette en veldig god dag! Takk for hjelp til valget. Det får heller bli Windy neste gang om noen år, da kanskje en Khamsin? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Los Endos Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Gratulerer så mye! Du kommer ikke til å angre! Fantastisk båt dette!! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 gratulerer med utrolig flott båt Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Takk takk. Satser på at vi blir fornøyde. Har inntrykk av at "alt kan skje" og store kostnader kan oppstå på innenbordsdieseler, men vi får bare satse på at det holder en liten stund :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Los Endos Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Tror ikke du skal bekymre deg over motoren. Les igjennom noen huskelister av hva du bør sjekke, og gjør evnt noen oppgraderinger (f.eks må du ha gjennomsiktig lokk på sjøvannsfilteret). Virker ikke som om D serien har hatt noen havarier på lettdrevne båter av denne typen. Mer utsatt der motorene må presses for å holde en normal marsjfart. Ikke akkurat en problemstilling for deg! D6 er jo en suveren maskin, med riktig lyd også. Hva er galt med rattet? Disse har vel stål/skinn- (plast) ratt, og det er vel ganske pent? Legg gjerne ut bilder! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Tillykke med købet! Jeg så netop en tilsvarende i går aftes her i Knippla havn. Meget flot båd med fine linjer. Og motoren bliver du glad for, men husk at undersøge de kendte svage punkter på motor og drev. Der er en liste over svagheder herinde et sted. I øvrigt virkede det som om ham i Estremoen i går havde det svært med at manøvrere i havnen fordi båden gik omkring 4-5 knob i tomgang. Han måtte koble ind og ud hele tiden og hver han satte i gear skød båden frem i et ryk. Men det er vel prisen for at have så sportslig en båd? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Bra å høre at D6 er en bra motor :-) Hvor er disse "smørbrød"-sjekklistene? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Tomgangshastigheten på Estremo med D6350 er GPS 4,2 knop. Egentlig en veldig behagelig rolig-fart. Men den er på grensen til høy ved tillegging :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Stjerneglimt Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Kjempebåt! Naboen i båthavna har hatt sin i 3-4 år, han ELSKER den båten (mer enn han elsker sin kone) Gratulerer!!! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.