Zitt Startet 21.Mai.2012 Del på Facebook Startet 21.Mai.2012 Jeg har 2 dieseltanker i akterkabinen. Den ene er original dieseltank, mens den andre var opprinnelig vanntank. Begge tankene er støpt i glassfiber og har en ikke helt slett overflate. På toppen av tankene er det 2 hull med diameter ca 10cm. Over disse hullene er det plastlokk med en lang skrue i midten, som går ned til en mutter i bunnen. Problemet er at den ujevne overflaten på tankene, samt den stive plasten i lokkene, gjør at det sluttes ikke helt til. Resultatet blir at det lekker når det er mye diesel i tankene og når det skvulper i høy sjø. Jeg tenkte å skjære til gummipakninger under lokkene, men er usikker på om jeg må bruke en spesiell gummi. Har forstått det slik at sikaflex/silicon ikke er tingen da de løses opp av diesel. Skjer det også med gummi? Hvilken funksjon har disse hullene og hvorfor 2 stk? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Eg ville bare gått på med sikaflex eg. Prøv å vaske tank godt å legg på passe. Og så smører du lokket inn med formfett eller liknande, og så strammer du litt til slik at det former seg. Da burde det være mulig å løse det igjenn .....trur eg Inspeksjonshull i tank er normalt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Har som sagt hørt at diesel tar knekken på sikaflex, og at jeg risikerer å få biter av den i tanken. Tror du ikke at en litt myk gummipakning, som jeg skjærer til, kan gjøre nytten? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 .............Hvilken funksjon har disse hullene og hvorfor 2 stk? Alle tanker bør ha inspeksjonslokk. Regner med at det er to stykker fordi tanken har innvendig skvalpeskott. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nives Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- Regner med det er en tilsvarende du har? Meiner det er gummipakning både inne og ute på mine. Må passe så de tetter( står i midten) når de taitas opp etter kontroll. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Zitt Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Stemmer Nives! Jeg har oppdaget lekkasjen i går, og har ikke sett så nøye på det. Synes bare det så som en dårlig patent. Er det slik det skal være, er det sikkert også mulig å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) Du kan bruke nitrilgummi, men jeg ville vurdert og slipeoverflaten hvis den er ujevn. Redigert 22.Mai.2012 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Vore det inte värt att fundera över om konstruktionen med centrumskruv som går till botten av tanken är så lyckad. Jag hade nog värderat att på något sätt lirka in ett mothåll i lite tjockare plåt under hålet och sedan skruva manluckan i den. En oval plåtring i t ex 10 mm rostfri plåt där Du samborrar med ett lock i samma material. Några extra hål för försänkta skruvar som kan hålla upp ringen under tanktaket. Gänga M6 eller M8 i ringen. En o-ring ungefär 150 x 5 mm under locket som kan ta upp ojämnheterna. Vill man göra det mer påkostat kan man ju svarva ett spår till o-ringen i locket. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Jeg har med hell tettet en dieseltank innvendig med Tech7. Den ble ikke løst opp av dieselen, selv om dette var i bunnen av dieseltanken og da sto i diesel hele tiden. Et alternativ til formfett som nevnt over, kan være plastfolie eller kanskje heller bakepapir som fjernes når den nye "pakningen" har stivnet. Det er en veldig "quick" fix, men som sannsynligvis vil holde over tid. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Zitt Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Takker for alle svar! Her er det bare å velge i supre løsninger. Hadde båten på verksted i fjor og fikk renset tankene, og mulig de ikke har satt lokkene skikkelig på plass. Må prøve det enkleste først, nemlig teite skikkelig til, og så en tur på fjorden med fulle tanker. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.