Jump to content

Lekkasje i dieseltanker, hvordan tette?

Zitt

Recommended Posts

Jeg har 2 dieseltanker i akterkabinen. Den ene er original dieseltank, mens den andre var opprinnelig vanntank. Begge tankene er støpt i glassfiber og har en ikke helt slett overflate. På toppen av tankene er det 2 hull med diameter ca 10cm. Over disse hullene er det plastlokk med en lang skrue i midten, som går ned til en mutter i bunnen. Problemet er at den ujevne overflaten på tankene, samt den stive plasten i lokkene, gjør at det sluttes ikke helt til. Resultatet blir at det lekker når det er mye diesel i tankene og når det skvulper i høy sjø. Jeg tenkte å skjære til gummipakninger under lokkene, men er usikker på om jeg må bruke en spesiell gummi. Har forstått det slik at sikaflex/silicon ikke er tingen da de løses opp av diesel. Skjer det også med gummi? Hvilken funksjon har disse hullene og hvorfor 2 stk?

Eg ville bare gått på med sikaflex eg. Prøv å vaske tank godt å legg på passe. Og så smører du lokket inn med formfett

eller liknande, og så strammer du litt til slik at det former seg.

Da burde det være mulig å løse det igjenn .....trur eg

Inspeksjonshull i tank er normalt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- Regner med det er en tilsvarende du har? Meiner det er gummipakning både inne og ute på mine. Må passe så de tetter( står i midten) når de taitas opp etter kontroll.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Vore det inte värt att fundera över om konstruktionen med centrumskruv som går till botten av tanken är så lyckad.

Jag hade nog värderat att på något sätt lirka in ett mothåll i lite tjockare plåt under hålet och sedan skruva manluckan i den.

En oval plåtring i t ex 10 mm rostfri plåt där Du samborrar med ett lock i samma material.

Några extra hål för försänkta skruvar som kan hålla upp ringen under tanktaket.

Gänga M6 eller M8 i ringen.

En o-ring ungefär 150 x 5 mm under locket som kan ta upp ojämnheterna.

Vill man göra det mer påkostat kan man ju svarva ett spår till o-ringen i locket.

:cheers:

Jeg har med hell tettet en dieseltank innvendig med Tech7. Den ble ikke løst opp av dieselen, selv om dette var i bunnen av dieseltanken og da sto i diesel hele tiden. Et alternativ til formfett som nevnt over, kan være plastfolie eller kanskje heller bakepapir som fjernes når den nye "pakningen" har stivnet. Det er en veldig "quick" fix, men som sannsynligvis vil holde over tid.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...