Jump to content

Hvilken stålpropell til Yamaha 40 HK 4 takt?

KristianH

Recommended Posts

Hei!

Har påført min originale Yamaha propell noen skader, og ønsker derfor å benytte anledningen til å bytte til stålpropell.

Motoren er en Yamaha 40 HK 4 takt. Modellnummer: F40BET

Det som er viktig for meg er økt toppfart og samtidig senke forbruket. Er klar over at det ikke er store forskjellene på en så liten motor, men det er da noe.

Har sett litt på Ballistic, men jeg vet ikke hva som passer motoren min best. At propellen er rimelig er også veldig viktig.

Motoren står forøvrig på en GRP 425.

hva slags dimensjon er det på propellen du har nå, og hva får du av turtall og fart?

Hadde en F40 på en Bella 440R , 11 1/8x13 std alu som ga 6000 omdr / 31 knop på gps med kun meg i båten. Den propellen hadde veldig godt grep i vannet, kunne tilte ut masse samt heve motoren flere hakk uten at den tok luft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ballistic har kun 2 modeller til denne, 13' og 15' Min erfaring på denne størrelsen motor er at disse har for liten diameter og bladareal, slik at den kommer til og få for høyt turtall. Turbo er et godt alternativ, likeledes Power Tech. Sistnevnte i SCR-utgave er i midlertid mer tungdrevet, slik at du bør gå 2' ned i stigning ift f.eks Turbo.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

hva slags dimensjon er det på propellen du har nå, og hva får du av turtall og fart?

Hadde en F40 på en Bella 440R , 11 1/8x13 std alu som ga 6000 omdr / 31 knop på gps med kun meg i båten. Den propellen hadde veldig godt grep i vannet, kunne tilte ut masse samt heve motoren flere hakk uten at den tok luft.

Er usikker på hvilken dimensjon det er, men skal sjekke det i morgen. Siden propellen har fått seg noen skader er ikke turtall og fart slik som det var før den ble skadet. Slik det er nå, så er turtall på rundt 5800 og toppfarten ca 28 knop. Før skaden var turtallet 5500, men jeg fikk aldri testet toppfarten. Produsenten oppgir denne til å vere 33 knop.

dim. står gjerne i bosset (navet) , hvis du bare fikk 5500 før så tipper jeg det er noe sånt som 11 1/8x14"

(også uvanlig at du får mer turtall etter skaden , tyder på at du har mye mer slipp enn du skal ha..)

Jeg ville hatt propell som gir turtall opp mot 6000 på fullt, med kun deg i båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

det blir jo litt mer gjetting når du ikke har tutrall/toppfart med org propellen i god stand.

Tror kanskje jeg ville prøvd el stål prop med 14" stigning , + evt. å heve motoren ett hakk dersom den er lavt montert

Hvor mange timer har du på motoren forresten, og hvor i landet befinner du deg?

Redigert av ivar (see edit history)

Ballistic har kun 2 modeller til denne, 13' og 15' Min erfaring på denne størrelsen motor er at disse har for liten diameter og bladareal, slik at den kommer til og få for høyt turtall. Turbo er et godt alternativ, likeledes Power Tech. Sistnevnte i SCR-utgave er i midlertid mer tungdrevet, slik at du bør gå 2' ned i stigning ift f.eks Turbo.

Hvilken av turbo propellene på denne siden er det som passer til min motor? http://www.winracepropellers.no/?side=steel

mer info her: http://www.turbo-props.com/products/turbo-hot-shot-series_hs1

(ser den nå også er kommet i 11 3/4 diam. mulig det blir i største laget...?)

Beste er vel å ta en telefon til winrace og høre hva de anbefaler

Tror ikke det er plass til 11 3/4" diameter, har samme motor, og det er ikke mye plass opp til antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata?). Har nevnt et par ganger før at jeg byttet en Ballistic som bare vispet vann, til en Apollo med grep.. Mulig at kanskje på denne båten vil en Ballistic funke, da den er raskere (og lettere?), enn båten min. De nevnte firmaene i tråden her vet sikkert bedre enn de fleste hva som er bra.

Tror ikke det er plass til 11 3/4" diameter, har samme motor, og det er ikke mye plass opp til antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata?). Har nevnt et par ganger før at jeg byttet en Ballistic som bare vispet vann, til en Apollo med grep.. Mulig at kanskje på denne båten vil en Ballistic funke, da den er raskere (og lettere?), enn båten min. De nevnte firmaene i tråden her vet sikkert bedre enn de fleste hva som er bra.

Hei!

Hvilken apollo propell byttet du til? Og hvilke resultat fikk du med den i forhold til den originale aluminiumspropellen?

Byttet til en 10 1/8x13, det står også 993406 på den. Vet ikke om det er modellen eller serienummer..

Fikk cirka 1 til 2 knop på topp, men har mistet noe skyvekraft når vi skal i plan med full båt. Men har gjort flere endringer på samme tid: Hevet motoren 2 hakk, og har også montert hydrauliske flaps. Skyvekrafttapet tenker jeg kommer fra at propellen er en tomme mindre i diameter, toppfarten tenker jeg kommer fra det bedre grepet i stålpropellen, den er også cuppet. Det er samme stigning på originalen som på den nye. Jeg kunne ikke hevet motoren uten å bytte til stål, originalpropellen ga bra fart, og bra skyv opp i plan, men jeg kan trimme ut mer nå, selv med motoren hevet to hakk. Å få båten i plan er ikke noe problem, takket være flapsene, som også gir mye roligere gange i litt bølger, og gjør at alle kan sitte der de vil.. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...